ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källmaterial för perioder då danska områden tillhörde Tyskland  (läst 400 gånger)

2015-11-15, 16:12
läst 400 gånger

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Var finns källmaterial från 1866-1920?
 
Hej!
 
Efter att under de senast åren forskat på min mors sida i Sverige kring Lidköping & Vårgårda är det nu dags att börja med min fars släkt som levde i Schleswig,
och närmare bestämt i de områden som idag är gränstrakterna mellan Danmark och Tyskland.
(De danska amten Tönder & Åbenrå samt det tyska S?dtönder i byar som ex.vis Ladelund, Bosb?ll, Achtrup, Leck, Grellsb?ll,  Vollerup, Ravsted, etc. )
 
 
Innan 1866 gick ju gränsen betydligt längre söderut och då är det ju naturligtvis de danska källorna som är intressanta för min del.
 
Men var hittar jag källmaterial från perioden 1866-1920 när området tillhörde Tyskland?
Är det enbart i tyska arkiv som jag skall leta då?
 
Med vänlig hälsning
Peter Hansen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna