ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskningstips  (läst 1438 gånger)

2000-06-09, 21:25
läst 1438 gånger

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
København, 9/6-2000
Til svenske slægtsforskere
På Rigsarkivet i København, ved Christiansborg, tæt ved Det Kgl. Bibliotek- nu også Den Sorte Diamant - findes kopier af kirkebøger  m.m. fra hele Danmark!
Vi har i Danmark ikke noget, der svarer til de svenske Husforhörslängder. Derfor er det hele lidt mere besværligt her end i Sverige.Dog har vi også her kirkebøger med fortegnelser over fødsel, dåb, konfirmation, trolovelse, vielse, død og begravelse.
 Vi har den første folketælling for hele landet i 1787, derefter en i 1801, en i 1834 - derefter jævnligt.
Jeg plejer at tage til Landsarkivet i Lund, for at søge oplysninger om min farfars og min morfars slægt i Skåne. På det sidste har jeg også fået brug for oplysninger fra Småland og fra Värmland.  
Er det mon muligt at finde disse oplysninger i nærheden af f.eks. Lund ?
Venlig hilsen
Gudrun

2000-06-12, 17:37
Svar #1

Utloggad Arne Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:58
    • Visa profil
Gudrun Wallengren
 
Tack för svaret!  Vore tacksam få exakt adress till Rigsarkivet för att kunna skriva dit per brev, fax eller e-mail.
 
Hälsningar
 
Arne

2000-06-12, 21:18
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Arne Pettersson
Adresse til Rigsarkivet i Kbh:
Rigsdagsgården 9
1218 Kbh, Danmark
Åbent 9-17 hverdage hele året, lørdag fra april til sept kun til kl 14.
Men også Landsarkivet for Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm har landsdækkende kopier af kirkebøger:
Adresse: Jagtvej 10, , Postboks 661, 2200 Kbh N Danmark.
Derudover har vi i Danmark et arkiv for Nørrejylland, et for Fyn og et for Sønderjylland
Jeg tror, at man også på disse arkiver kan finde landsdækkende kopier af kirkebøger - men jeg ved det ikke !
Jeg sender dig gerne adresser dertil.
De tlf nr jeg har, er måske forældede,det er unødvendigt at sende dem.
Jeg beklager mangelfuld adresse fra først af!!!
Venlig hilsen Gudrun

2000-07-14, 17:44
Svar #3

Utloggad Arne Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:58
    • Visa profil
Gudrun Wallengren
 
Jag har skrivit till följande:
 
Rigsarkivet
Köbenhavns Stadsarkiv
Köbenhavns Folkeregister
Landsarkivet för Själland, Lolland-Falster og
Bornholm
 
Rigsarkivet hänvisar till Köbenhavns Folkeregister.  Köbenhavns Folkeregister kan inte identifiera, eftersom deras register upprättades först 1923. Köbenhavns Stadsarkiv åtar sig inte att kolla upp för privata utan vill att man besöker dem personligen.  Landsarkivet för Själland osv. hänvisar till någon privat släktforskare samt till Köbenhavns Stadsarkiv och till Köbenhavns Folkeregister.
 
Vad skalll jag nu göra?
 
Med vänliga hälsningar
 
Arne

2000-07-15, 17:06
Svar #4

Eva Leksell

Det är många som efterlyser enskilda personer i Danmark här, men det verkar inte så meningsfullt. Då lönar det sig något bättre att göra det i diskussionsgruppen dk.historie.genealogi, för där är det i alla fall mest danskar som deltar.
 
Under Länktips har jag nyss skrivit några webbadresser som kan vara till nytta för den som söker släkt i Danmark.

2000-08-20, 16:51
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Arne Petterson
Jeg ved godt, at man fra de større danske arkiver ikke besvarer skriftlige forespørgelser.- De gange jeg har henvendt mig skriftligt til svenske landsarkiver, har jeg altid fået svar på enkelte, præcise spørgsmål. Jeg beklager, at det ikke er lige sådan her i landet. Lokalhistoriske arkiver i Danmark svarer ofte skriftligt, og gør et stort arbejde, ofte ulønnet.  
- Jeg er netop begyndt at arbejde efter sommerferie, men jeg skal prøve at se efter din Hanna, når jeg igen kommer på Landsarkivet.
  Dansk Demografisk Database kan søges på:
http//ddd sa dk
- men systemet er absolut ikke fuldt udbygget.
Venlig hilsen Gudrun

2000-09-13, 20:47
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Arne Petterson
 
Ved du mere om Hanna Magnusson ?
Er hun evt blevet gift i Danmark, eller flyttet videre fra København???

2000-09-17, 20:48
Svar #7

Utloggad Arne Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:58
    • Visa profil
Gudrun Wallengren
 
Tyvärr vet jag inte något mer om Hanna Magnusson. Endast att hon flyttade till Köpenhamn.
 
Hoppas att Du trots allt kan finna några spår efter henne.  Emotser gärna Dina kommentarer.
 
Hälsningar
 
Arne

2000-09-18, 01:41
Svar #8

Ole Thronborg

Hej Gudrun & Arne med flera...
jag har gjort en databas med uppgifter från bla, DDA samt några politikammrer för utvisade svenskar från danmark innehållande mer än 20000 personer. Där finns en Hanna Maria Magnusson som blev utvisad från Köpenhamn 1880
 
ni kan hämta hela registret från min hemsida:
 
http://www.creativepartners.se/ole

2013-08-09, 00:41
Svar #9

Utloggad Moderator Danmark

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna