ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schotte  (läst 601 gånger)

2007-01-02, 20:22
läst 601 gånger

Per-Ola Fasth

Fältskärer under 1600-talets mitt:
Jag söker en Christian Schotte som enligt uppgift i den svenska bokserien Örnbergs Ättartal skall ha fått ett lärobref från Köpenhamn. Han skall ha verkat i Christiania i Norge under 1600-talets första hälft och gått i lära hos sin morbror (okänt vad morbrodern hette) för att lära fältskärarekonsten. Fältskärare = kirurg. Christian var gift med en syster till mäster Marcus Frölich, generalfältskär öfver Norska arm?n. Nu undrar jag om det finns finns danska matriklar eller annan personförteckning över bårdskärare, fältskärer under 1600-talet eller något register eller arkiv där upplysningar om framförallt Christian Schotte kan tänkas finnas men även Marcus Frölich? Arkiv för genomgångna mästarprov, bördsbrev, gesällbrev, passjournaler, .? De svenska motsvarigheterna (t.ex. Sackl?n) har hittills inte gett något.
 
Mvh,
P-O Fasth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna