ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeel / Skeell / Skell  (läst 1158 gånger)

2009-11-24, 16:43
läst 1158 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Namnet Skeel förekommer i Glostorp sn, Skåne slutet 1600-talat, början 1700. Är det möjligen ett danskt tillnamn. En bonde i Glostorp som bar detta namn var Lars Svensson Skeel. Det har funnits en dansk adelssläkt Skeel. Är den helt utdöd?

2009-11-25, 09:40
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran
 
Næste gang jeg kommer på arkiver, skal jeg prøve at undersøge lidt omkring navnet Skeel. Jeg tror ikke der kan være tale om et tilnavn. Ordet skel betyder grænse eller hegn, en linje der f.eks. adskiller to marker. Det er et gammelt dansk udtryk, ikke brugt så meget nu om dage. Jeg ved ikke hvad det svarer til på svensk.
 Skel udtales kort, i modsætning til Skeel der er langt.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2009-11-25, 10:44
Svar #2

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Namnet förekom även i Finland på medeltiden, utdöd släkt eller ej vet jag inte.
 
På Facebook kan man finna ett antal högst levande Skeel, i flera länder.

2009-11-25, 14:17
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Gudrun och Ritva - eftersom det nog ganska uppenbart handlar om en bondefamilj så kan man kanske gissa att dess rötter är danska. Det var ju bara 40 år tidigare som freden i Roskilde slöts. En alternativ stavning skulle kunna vara Scheel/Schel. Om man skelar med ögonen; om man är vindögd vad är man då på danska? Kanske en Skel men knappast Skell? Kan det vara ett vedernamn/öknamn?
Vänlig hälsning
Göran

2009-11-25, 23:27
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Ja, vindögd fik jeg ikke med - tænkte bare ikke i de baner!
Hvis man er vinögd på svensk er man på dansk skel-øjet.
Jeg skal se nærmere på dette, og på navnet Skeel.
Venlig hilsen
Gudrun

2009-12-31, 10:22
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran, jeg er ked af at dette har taget sin tid.
I Danmarks gamle personnavne henvises til Skialgh, og her er da et par spalter om navnet:
 

 

 

 

 
Jeg har oplysninger om forkortelserne i litteraturhenvisningerne, hvis det har nogen interesse.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2010-01-01, 23:22
Svar #6

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Gudrun och Gott Nytt År.  
Vänlig hälsning
Göran

2017-07-02, 00:13
Svar #7

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Denne Lars Svensson Skeel i Fjärdingslöv (Glostorps sn, M län) ingår bland mina anor och då och då funderar jag på vad Skeel är för slags namn eller benämning.


I Västra Kärrstorp C:1 (1688-1707, omfattar även Glostorp) förekommer tillnamnet vid Lars Svenssons vigsel 1693 och två barndop 1698 och 1700. Skrivs då Skell, Skeell resp Skeel om jag läser rätt.


I mantalslängderna kallas han Lars Svensson utan något tillnamn.


Nyligen har jag upptäckt att han i jordeböcker åren 1697-1706 kallas Lars Skiähl (men därefter Lars Svensson - Riksarkivet jordeböcker  M län Oxie hd). Skrivningen "skiähl" leder tankarna till ordet skäl (som i vägskäl, gränsskäl) och benämningen då skulle kunna tolkas som "den som bor vid skälet". Men eftersom Lars Svenssons hemman Fjärdingslöv 3 var beläget inne i byn Fjärdingslöv är kanske den tolkningen mindre sannolik.


Kvar är då alternativen att Lars Svensson själv var skelögd och därför fick Skel som tillnamn eller att han på något sätt var befryndad med de jylländska adelssläkterna. Då ligger kanske skelögdheten närmast till hands.


Jag blir tacksam för ev kommentarer och synpunkter.


Bertil Johansson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna