ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bartholin  (läst 574 gånger)

2012-01-20, 22:42
läst 574 gånger

Utloggad Bengt Hjelm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-03-11, 09:48
    • Visa profil
Kan någon ge tips om hur jag kan bekräfta/avfärda min frus anmoders, Sophia von Bartholins, släktskap med den berömda danska forskarfamiljen Bartholin? Sophia var enligt uppgift född 1664 och dog i Björnekulla socken i Skåne den 11 februari 1749 (Björnekulla C:1 1689-1777, sid 128). Hon var gift med capitain Johan Hemmendorph vid Jönköpings regemente. Han ska ha avlidit senare 1749, men hans dödsnotis finns inte i dödboken för Björnekulla.
 
Det finns en del uppgifter i numera avlidna släktingars anteckningar om att Sophia skulle ha varit dotter till dr jur Caspar von Bartholin,som blev adlad för sina insatser i samband med Karl X Gustafs belägring av Köpenhamn. Men andra anteckningar säger att hon var dotter till Caspars bror Thomas, som var professor i medicin/anatomi vid Köpenhamns universitet och som ungefär samtidigt med Olof Rudbeck i Uppsala upptäckte lymfsystemet hos människa. Tyvärr saknar släktingarnas uppgifter källhänvisning.
 
Är det någon som kan ge tips om hur man går vidare för att få klarhet i Sophias härkomst? Jag har lagt ut en fråga på anetavlen.dk för över ett år sedan men inte fått någon respons. Har även skrivit till Rigsarkivet i Köpenhamn men inte fått någon hjälp.
 
BengtOlov

2023-12-09, 10:35
Svar #1

Utloggad Sören Gullstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:39
    • Visa profil
Har i min tavla en Anna Sophia von Bartholin, dotter till professor och livmedicus doktor Casper von Bartholin, född ca 1663, begravd 29 april 1740 i Norra Mellby, gift med hovjunkare Göran Walkendorff och i andra giftet överste Lorentz Lundblad , Maglö.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna