ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Støvring  (läst 820 gånger)

2013-09-05, 10:02
läst 820 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jag efterlyser Johan Otto Svensson, född 1847-11-11 i Rolfstorp (N). Johan Otto är farbror till min mormor och han avvek från en drängplats i Årstad (N) i december 1868 och där slutar alla spår fram till hans faders bouppteckning år 1889 då det står att sonen Johan Otto är bosatt i Randers. Han lär egentligen inte ha haft någon kontakt med släkten i Sverige så därför har jag tyvärr inga som helst andra ledtrådar.
 
Jag har gjort en sökning på http://ddd.dda.dk och tror att jag möjligen hittat honom i folkräkningen 1880 [Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 78, Schousgade, Matr. 656 forhuset qvisten, 519 F3, FT-1880, d2583]:
 
Navn:                 Alder: Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:  Fødested:
Johan Otto Svendsen,  32,     Gift,   husfader arbeidsmand,   --,     Sverige
Laura Svendsen,        34,     Gift,   husmoder,      --,        Laurbjerg Sogn Aarhus Amt
 
Är detta rätt person, och hur kan jag i så fall gå vidare för att hitta familjen och dess framtida öden, och var Johan Otto uppehållit sig åren 1868-1880?
 
Tips mottages tacksamt!

2013-09-06, 08:55
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Mats
 
Sognet Laurbjerg ligger ikke i Århus amt men i Randers amt.
Hustruen Laura er her, ved folketællingen 1860:
 
Samtlige personer i husstanden  
Randers, Galten, Laurbjerg, Laurberg Bye, et Huus, 12, FT-1860, C6083
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
 
Anders Pedersen Gabriel 49  gift Snedker, Huusfader  Verring S., Rand. Amt  
Ane Marie Laursdat. 41  gift hans Kone  i Sognet  
Laura Anders. Gabriel 15  ugift [deres datter]  [i Sognet]  
Jensine Andr. Gabriel 9  ugift [deres datter]  [i Sognet]  
Inger Marie Andr. Gabriel 7  ugift [deres datter]  [i Sognet]  
Carl Andr. Gabriel 3  ugift [deres søn]  [i Sognet]  
Laurits Andr. Gabriel 1  ugift [deres søn]  [i Sognet]
 
Johan Otto Svensson og Laura er viet 10. nov. 1875 i Laurbjerg kirke.
Han kaldes arbejdsmand af Randers. Ifølge flytningsvis er han vaccineret af pastor Holmberg af Koinge, Sverige.
Opslag 123 i Laurbjerg kirkebog 1868-86, arkivalieronline.
 
Johan Otto Svensson har altså været i Randers fra 1875, måske før.
Folketællingen 1890 er ikke indtastet, den må man søge i arkivalieronline. Men på det tidspunkt bor familien ikke mere på Schousgade, og Randers er stor!
De kan jo have fået børn der ikke har levet, helt fra omkring 1875. De bør være døbt i Randers St. Morten kirke - eller måske i Laurbjerg.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2013-09-06, 09:47
Svar #2

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Med de ledtrådar du givit tror jag definitivt att det handlar om min mormors försvunne farbror, tusen tack Gudrun  !
 
Omständigheten att han blivit vaccinerad av pastor Holmberg i Köinge (N), fast han själv aldrig varit bosatt (skriven) där, kan komma sig av att hans föräldrar faktiskt var bosatta just i Köinge åren 1866-1873. Är vaccinationsintyget daterat?
 
Johan Otto hade en yngre bror (Henning Svensson, f 1850-09-10) som enligt kyrkoböckerna flyttade som tjänstedräng till just Randers år 1869, men återkom till Sverige år 1871. Förmodligen hade väl de båda bröderna kontakt med varandra under vistelsen i Danmark.

2013-09-07, 08:32
Svar #3

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Vaccinationsbeviset er desværre ikke dateret.
Måske kan du søge efter eventuelle børn, døbt i Randers St. Mortens kirke, f.eks. mellem 1880 og 1890?
De har ingen børn døbt i Laurbjerg kirke.
 
Mvh Gudrun

2013-09-07, 19:46
Svar #4

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Okej, tack för beskedet och jag ska absolut söka i Randers St. Mortens! Med dessvärre har jag problem med bildvisningen på Arkivalieronline (http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside) så jag får väl avvakta tills dess jag kan få filformatet jnlp att fungera på min dator.
 
Mvh // Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna