ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvisad från Danmark 1904,vart tog han vägen?  (läst 488 gånger)

2004-04-19, 18:26
läst 488 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Min ana jag letar efter är:
Skräddaren August Collin
F.29 Sep 1858,Nr. 104 Soldattorpet,Kållebo Västregård,Älmeboda(G)
 
Han flyttade runt mycket(bodde bla. i Färlöv(L),Ekeberga(G),Stockholm)men gifte sig 26 Dec 1886 i Kvillinge församling(E) med:
Carolina Johansson  
F.5 Mar 1844,Allhelgona, Tidigare Nyköping Östra(D)  
De bodde då på Sjöbo 1,Kvillinge(E)
På AI:33, 212923, kort 2/10, sid 443 finns under särsk. ant. att annons är införd i Post- och Inrikes tidningar -85 om äktenskapsjäv. Detta återkommer flera gånger senare.  
 
Efter endast 4 månaders äktenskap(28 Apr 1887)begär August utflyttningsbetyg för att sen emigrera 3 jun 1887 med destination New York.  
 
Carolina står sen som Collin f. Johansson och att maken befinner sig i Amerika sen 1887.  
Sista spår är att hon 1889 flyttar från Kvillinge till Ö.Eneby, Norrk. och 1890 åter till Kvillinge(kan ej finna henne där).  
 
30 Apr 1904 dyker då August Collin upp igen då han blir utvisad från Danmark till Malmö.
Hittar detta på dansk folkbokföringssite:
PEnummer: 1904/051 Dato: 4/30/04  
Efternavn: Collin Fornavne: August  
F?dselsdato: 1858 F?dselsår: 1858  
F?delokalitet: Elmeboda F?deregion: Kronobergs Län  
F?deland: Sverige  
Jursidiktion: K?benhavns Politikammer Destination: Malmö  
Lovhenvisning: FR hj
 
Jag har kollat alla tillgängliga inflyttningsböcker i församlingarna i Malmö på Genline utan att finna honom.
 
Vid denna tiden hade August släktingar i:
Älmeboda(G)  
Nöbbeled(G)  
Linneryd(G)  
Södra Sansjö(G)  
Uråsa(G)  
Östra Broby(L)
 
Har någon stött på honom i sin forskning eller har tillgång till ovanstående församlingars inflyttningsböcker för år 1904?
Tacksam om ni kan hjälpa mig att finna honom!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna