ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ståhl, Fritz Fredrik Ferdinand  (läst 2475 gånger)

2002-12-01, 19:56
läst 2475 gånger

jan ole slen

Jeg leter etter min morfar med det fabelaktige fornavnet Fritz Fredrik Ferdinand! Det eneste som vites om han, er at han var svensk statsborger og var i Norge omkring 1917. Han ble utvist fra Norge i 1918 og ingen vet hvor han reiste. Muligens Amerika, muligens hjem til Sverige.  
Han burde være?født et sted mellom 1870 - 1895, men intet vites sikkert.  
 
Takknemlig for all hjælp og alle spor! Setter pris på tips til min e-mail også!

2003-03-24, 22:12
Svar #1

Frank Felton

Frits Fredrik Ferdinand Ståhl var en av Sandömännen 1907. Ytterligare svar lämnat per e-post. Ämnet avslutat.

2003-06-23, 11:10
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I Ådalingen (Ådalens släktforskarförenings medlemstidning nr 2, 2003) lämnar Ingrid Norberg och Frank Felton en spännande och fascinerande redogörelse för vad denna efterlysning ledde till. Det vore intressant att få läsa den också här, där det hela började.
 
Jag vill också påminna om vad som sägs i Anbytarforums ordningsregler: ”Svara här. Svara alltid direkt i Anbytarforum, inte via privat e-post!”

2003-06-23, 15:03
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Fritz Fredrik Ferdinand Ståhl -- (svar på fråga till mig/e-post i dec 2002) -- är född 6/10 1884 i Katarina församling i Stockholm med föräldrarna Anders Gustaf Stål Hagström (före detta artillerist; även namnformen Hafström uppges), född 24/9 1851 i Tysslinge, Örebro län, gift (1882/1883?) med Anna Kristina Pettersdotter, född 1/5 1852 i Östra Fågelvik i Värmland (kommer närmast från Vaxholm 1881).
Uppgiften om Vaxholm kan tyda på att Anders Gustaf varit artillerist på Vaxholm.
 
Syskonen till Fritz Fredrik Ferdinand:
Karl Gustaf, född 17/9 1881, död 3/11 1895 - kallas först även Karl Gustaf Pettersdotter (!) - till sjukhus 1889 1/12. (Jämför födelsedatum med vigseldatum för föräldrarna)
Henning Andreas, född 4/7 1887 i Katarina, Stockholm
Sixten Alexius, född 2/2 1890 i Brännkyrka
Anna Elisabeth och David Elias (tvillingar) 25/6 1893, Katarina (möjligen i Gudmundrå).
 
1896 flyttade familjen till Gudmundrå i Västernorrland. Det ligger strax söder om Kramfors.
 
Byggnadssnickaren David Elias återkommer till Stockholm 1925 från Göteborg, Annedal och uppges utskriven från sjömanshuset i Härnösand 1925 31/12.
 
Allt detta framtaget från Söderskivan - med några personliga kommentarer.

2003-06-23, 20:18
Svar #4

Berit Tjernberg

Ådalingen Nr 2 - 2003
 
Ole finner sin bestefar i Ådalen
   en sannsaga av
Ingrid Norberg och Frank Felton
 
Den som läst eller tittat i böckerna Sandökravallernas år eller Det röda Ådalen växer fram, båda av Eric Sjöqvist eller Hungermarschen 1917 av Björn Elmbrant har mött namnet Fritz Ståhl många gånger. Att vi också mötte det i släktforskarnas nättidning Rötter (www.genealogi.se) ledde till ett helt frivilligt, mycket spännande och roligt forskaruppdrag för oss och positiva kontakter med en norrman, som i stort sett bara haft namnet på sin morfar.
Jeg leter etter min morfar med det fabelaktige fornavnet Fritz Fredrik Ferdinand! Det eneste som vites om han, er at han var svensk statsborger og var i Norge omkring 1917. Han ble utvist fra Norge i 1918 og ingen vet hvor han reiste. Muligens Amerika, muligens hjem til Sverige. Så började efterlysningen i Rötter
  Var det inte Fritz Ståhl han hette - en av dem som omnämnts i samband med de s k Sandökravallerna? Vi funderade. En svag aning sade oss någonting... Men - hette han Fritz Fredrik Ferdinand??? Fram med böckerna! Vi kontrollerade de faktauppgifter som fanns. Jo, minsann - det skulle kunna vara han! Spännande! Kvällen avslutades med att vi sände en försöksballong via E-post till Ole i Flekkefjord med några korta fakta om Fritz Ståhl.
Redan samma natt hade Ole skickat sitt glada och tacksamma svar. Detta var de första fakta han fått om sin morfar. Hur kunde han nu finna mer upplysningar? Vi sökte fram ännu några data och tipsade honom att köpa Hungermarschen på webben. Så skedde och efter detta lät Ole ganska omtumlad (hans uttryck var sjokkad). På kort tid hade han funnit sin morfar, en för honom dittills helt okänd - men för många andra välkänd - person!
  Fritz Ståhl var ju en av de tre unga män som fick fängelsestraff i samband med de s k Sandökravallerna år 1907. Tio år senare deltog han som agitator i Nyland och Härnösand vid Hungermarschen. Han reste sedan till Danmark och Norge, blev efterlyst, greps och dömdes till några månaders fängelse, men släpptes fri omedelbart, eftersom han suttit av straffet under häktningstiden. (Se del av hans handskrivna försvarsskrift på www.adalen.org).
  Ståhl var född i Stockholm, liksom de flesta av hans sex syskon. Familjen flyttade till Frånö i nuvarande Kramfors kommun år 1894. Han emigrerade till Kanada i mitten på 1920-talet, startade där ett byggföretag och gjorde sedan bara ett kort besök i Ådalen 1948. Femton år senare avled han i Winnipeg, Kanada.
  Under drygt två veckor följde nu en intensiv kommunikation mellan oss och Ole via e-post, brev och fax, både dagtid och nattetid(Ole!).  
Han kartlade släkten. Så kom ett meddelande: Gjennombrudd!
Nå har jeg pratet med min kusin utanför Göteborg på telefon! Det var helt merkelig for meg. Og han hade bott hos sin bestefar Fritz Fredrik Ferdinand en tid på 1950-talet! Nu skal vi gå videre og oppspore eventuelle etterkommere av FFFs sösken!
  Det var en sannsaga med lyckligt slut i släktforskningens värld!
   Ingrid Norberg och Frank Felton
 
Mvh och God lässtund    
  Berit

2003-06-23, 20:53
Svar #5

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej igen,
Kan ju fortsätta med mer uppgifter:
 
Digitala forskarsalen (SVAR): Födelsedatabas
 
Namn: Anna Elisabet
Födelsedatum: 1893-06-25 i Gudmundrå
Faderns namn: Anders Gust Stål Hagström
Mor: Anna Kristina Persd
Anm: Tvill, Bryggeriarb Stockholm
Gudmundrå kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010049)
Register: Ådalens släktforskarförening
 
Namn: David Elias
Födelsedatum: 1893-06-25 i Gudmundrå
Far: Anders Gust Stål Hagström
Mor: Anna Kristina Persd
Anm: Tvill, Bryggeriarb Stockholm
 
Samma källa som ovan
 
Döddatabas:
Den avlidne: Karl Gustaf Ståhl, s
Hemort: Stockholm
Dödsdatum: 1895-11-03 [Gudmundrå]
Dödsorsak: Drunkning
Ålder: 1881-09-19
Anhörig: A G Ståhl
Anm: Arb. Skridskoåkn
 
Samma källa som ovan
 
Mvh / Berit

2004-01-05, 03:46
Svar #6

Monica Nasri

Hej !
Min farfar hette Fritz Ståhl , men han bodde hela sitt liv vad jag vet i Sverige. Min pappa föddes och växte upp i Falun ,han hette Göran Ståhl f 1918-11-25 och hans syster Gunborg Ståhl  föddes 1921.Pappa avled 1991-06-23 ,min farfar måste ha varit född i mitten på 1880-talet ,han avled 1965 i lunginflammation.
Min farmor hette Johanna Ståhl (f Göransson 1885)
mvh monica.nasri@nacka.se

2004-01-10, 22:35
Svar #7

Monica Nasri

Hej igen!
Jag vet nu att min farfar hette Fritz Valdemar Ståhl och föddes 8/9-1885 och dog 3/5-1965.
Men jag vet inte var han är född och vad hans föräldrar hette och om han hade några syskon.
Är det någon som vet eller vet hur man får information om detta?Jag har försökt i med det mesta.  
monica.nasri@nacka.se

2004-01-11, 01:13
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Monica här är han:
 
18850908-7352
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död 3/5 1965.
Kyrkobokförd i Västerled, Stockholms stad, Stockholms stad.
(Ingen uppgift om födelseort)
Gift man (1916).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000: Västerled, Stockholms stad, Stockholms län
Källor: DOR 65, UTD 61-67
 
Eftersom han har dött i Stockholm, så är det Stockholms stadsarkiv som du ska kontakta för att få mer information om honom.

2004-01-11, 13:17
Svar #9

Sara Karlsson

Hej Monica!
Du kan också göra ett försök att söka på Arkion, där Sveriges befolkning finns införd för år 1890. Det kan väl inte finnas alltför många Fritz Valdemar som är födda 1885, med en far som hette Ståhl.
Med vänliga hälsningar
Sara

2004-01-11, 16:54
Svar #10

Monica Nasri

Hej Jan och Sara!
 
Tack Så mkt för hjälpen ännu en gång=).
Mvh Monica Nasri

2004-01-11, 18:56
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Monica,
 
1890 finns det två Fritz Valdemar som är födda 1885.
 
En är född i Odensvi i Kalmar län.  
Föräldrar: Statkarlen vid Ankarsrums Bruk Gustaf Alfred Andersson o. h. h. Kristina Lovisa Nilsdotter.
 
Den andre är född i Förkärla, Blekinge.
Föräldrar: Hemmansägaren i Gunnetorp, Tving Karl Svensson o. h. h. Hilda Johansdotter.

2004-01-11, 20:07
Svar #12

Monica Nasri

Hej Jan!
 Men ingen av föräldrarna hette ju Ståhl?
 
 Mvh Monica Nasri

2004-01-11, 21:02
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Monica,
 
Han kan ju själv ha tagit namnet Ståhl.  
Kontrollera med stadsarkivet vart han är född, så blir det mycket lättare sedan.

2004-01-11, 21:10
Svar #14

Monica Nasri

Ja, det har du rätt i=),jag återkommer när jag varit där. H. Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna