ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simon Martinius (Martinus) Simonsson f.1842-01-16  (läst 631 gånger)

2003-08-05, 10:51
läst 631 gånger

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Simon döptes 1842-08-17 i Järna, Dalarna, men jag tror inte det är födelseorten.
Han verkar ha farit mellan sverige och Norge.
En uppgift som jag har är att han har suttit i fängelse för falskmyntning men har inget årtal på detta och jag har ingen aning om det var i Norge eller Sverige.
Föräldrarna hans är Simon Olsson (Simon Olufsen) f.1802-04-24 (I Laurvig, Norge enligt hfl i Södra Finnskoga)och modern heter Hedvig (Hedevig) Danielsdotter f.1811-08-26 (I Risör, Norge enligt hfl Södra Finnskoga)
 
Är det någon som har stött på denna man så skulle jag bli glad för minsta lilla uppgift som kan leda till att jag kan hitta han någonstans.
 
Hälsningar
Annika

2004-08-01, 17:06
Svar #1

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej igen alla släktforskare och en god fortsättning på sommaren.
Det är ju snart 1 år sedan jag la in denna efterlysning och jag försöker igen men med lite nya uppgifter.
Först så har jag det rätta namnet på han, det är Simon Martin Simonsen eller Simensen (Han använde bägge stavningarna i norge).
Min uppgift om att han hade suttit i fängelse i norge stämde, han satt på Straffanstalten paa övre fästning, kristiania mellan 1867-04-09--1876-10-09, han vart dömd till 9.5 års fängelse för falskmyntning och för att ha stulit en jakthund.
I fängelse papperna står det att han Troligtvis ska ha hemstället i Solöer och att han ska vara gift och ha 2 barn.
Tyvärr har jag inte kunnat återfinna han efter fängelsestraffet i norge och börjar tro att han har återvänt till sverige eftersom han hade kvar sin mor och släktingar i södra finnskoga.
I en notering i hfl Al.11 1881-1885, sid 316 obekant vistelseort så har en man som hette C.M eller E.M Glantzberg skrivit ett brev och han skriver Påstås vara gift i norge och dömd för brott, myntförfalskning
Detta brev ska vara daterat 1882-02-20.
 
Det som jag funderar på är varför denna C.M eller E.M Glantzberg har skrivit detta brev till södra finnskoga.
Är det någon som känner till vem denna Glantberg var?
 
jag har även funnit en anteckning i hfl Al:11 södra finnskoga att han ska ha ett efternamn till och det kan vara Wermelin och att han möjligtvis ska vara urmakare, det är lite svårt att utläsa.
Men denna uppgift finns också under obekant vistelseort så han måste ha använt sig av detta namn före han for till norge eller om han har kommit tillbaka och försvunnit igen?
Jag skulle bli väldig glad om någon har stött på denna Simon Martin Simonsson/Simonsen eller Simensen f.1842 och som kan dela med sig om det.
Hälsningar
Annika

2004-08-01, 22:56
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:34
    • Visa profil
Annika,
kan tyvärr inte hjälpa dig med uppgifter om Simon, bara om brevskrivaren:  
 
Christian Magnus Glantzberg f 1833 i Västerås. År 1890 var han kyrkoherde i Heds församling, Västmanlands län, men jag vet inte om han befann sig där när brevet skrevs 1882.  
Att präster i olika församlingar förhörde sig med varandra om vart försvunna personer tagit vägen var naturligtvis inget ovanligt.
Hälsar vänligen
Maud

2004-08-02, 15:49
Svar #3

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Maud, ett stort tack till dig att du tog dig tid att svara, nu är det bara att lista ut var denna Glantzberg befann sig år 1882 när han skrev detta brev, då kanske man kan lista ut vad var simon martin tog vägen.
Än en gång ett stort tack till dig Maud.
Hälsningar
Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna