ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rudolf Eklund, ordförande i Nässjö 1925-1930  (läst 1139 gånger)

2003-10-16, 09:12
läst 1139 gånger

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej!
Är det någon som skulle kunna göra en sökning på rubricerade namn för mig i Sveriges Dödbok? Rudolf Eklund är född på slutet av 1800-talet (ev mellan 1880 och 1885), sedan inflyttad till Nässjö där han definitivt bodde en längre period, möjligen till sin död. Namnet är ju inte så vanligt. Kan någon söka på namnet i dödboken och, om rimligt antal, ge mig träffarna. Jag har själv funderat på att köpa CD'n men har än så länge bara denne man att leta efter. Därför finns det just nu så mycket annat material, databaser och medlemskap som känns angelägnare. Hoppas därför på hjälp, som jag förstår försöker återgälda på något sätt om jag kan.

2003-10-16, 09:34
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Annika,
 
Det finns ett antal Rudolf Eklund i Sveriges dödbok. De som är födda på 1800-talet är dessa:
 
Eklund, Erik Rudolf, 1892-05-17
Eklund, Johan Martin Rudolf, 1899-09-03
Eklund, Otto Rudolf, 1884-03-27
Eklund, Rudolf Julius, 1897-04-12
 
Ingen av dem bodde dock i Nässjö. Om han dog före 1970 så står han inte angiven med namn, och då går det inte att hitta honom utan ett korrekt födelsedatum.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2003-10-16, 18:15
Svar #2

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Annika Jacobsson,
 
jag har försökt att leta efter Rudolf i Folkräkningen 1890, vilket är lite knepigt eftersom hemmavarande barn inte redovisas med efternamn. Jag började söka enbart i Jönköpings län eftersom jag tänkte att han kanske inte flyttade så långt? Började söka på efternamnet Eklund, vilket inte gav någonting, sökte sedan på förnamnet Rudolf född mellan 1879-1888 och hittade denna familj i Nässjö - fadern heter visserligen Ekelund i efternamn, men det kan ju vara fel i Arkion - och kan kanske vara värt att söka vidare på?
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson
 
Nässjö församling   [1890]
Hemförsamling: Nässjö
Hemort: Bäckafall
Kontrakt: Tveta
Län: Jönköpings
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000153  Kort nr: 4
Sida: 31  Rad: 37
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Peter Adolf Malkolm Ekelund f. 1859, Snickare (Nässjö)
Emma Charlotta Karlsd:r f. 1857 (Sandsjö)

Karl Albert Bernhard f. 1883 (Nässjö)
Gustaf Adolf Albin f. 1880 (Sandsjö)
Klas Oskar Rudolf f. 1886
Edit Maria Vilhelmina f. 1888 (Nässjö)

2003-10-16, 18:16
Svar #3

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Klas Oskar Rudolf är född i Nässjö, missade att skriva det

2003-10-16, 22:30
Svar #4

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Ulrika och Carin!
Så snällt av er att försöka hitta denne svårfunne man. Men, Ekelunds-familjen har jag också redan hittat i Genlines husförhörslängder flera gånger som just Ekelund. Som ordförande i Konsum nämns min Rudolf Eklund som just Eklund. Borde vara rättstavat. Så, Ekelundsfamiljen tror jag inte att det är ändå. En liten fråga, om du orkar titta igen Carin: Var det väldigt många Rudolf Eklund med dödsdatum efter 1970, då födda på 1900-talet? Vad jag undrar är om det möjligen fanns någon Rudolf Eklund från Nässjö där, eftersom jag vet att min Rudolf Eklund fick många barn (möjligen sju) och kanske någon är döpt efter honom. Om ja, står det något om föräldrar? Kan någon av de fyra Eklund du nämner i så fall vara angiven som far? Rudolf Eklund arbetade möjligen vid järnvägen i Nässjö. Jag glömde i alla hast nämna var han var ordförande. Han var ordförande i Konsum Nässjö under perioden 1925-1930 och var styrelsesuppleant innan dess. Jag har dessa uppgifter från KF's medlemsmatriklar och skall söka vidare där via 35mm's filmer som jag blivit lovad få låna. På något sätt skall det gå att hitta honom. Tack i alla fall för hjälpen.

2003-10-17, 08:58
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Annika,
 
Såvitt jag kan se finns det ingen Rudolf Eklund från Nässjö bland dem som är födda på 1900-talet. De som finns är:
 
Eklund, Algot Rudolf, 1901-10-18
Eklund, Emil Rudolf, 1906-03-28
Eklund, Erik Martin Rudolf, 1908-02-28
Eklund, Ernst Rudolf Antonius, 1910-02-13
Eklund, Gustav Rudolf, 1909-06-16
Eklund, Harald Rudolf, 1903-11-22
Eklund, Johan Einar Rudolf, 1903-10-11
Eklund, Johan Rudolf ,1906-10-09
Eklund, Karl Rudolf, 1912-12-24
Eklund, Oskar Manfred Rudolf, 1901-12-13
Eklund, Åke Rudolf, 1914-08-15
 
(Har tagit bort dem som föddes efter 1920.)
 
Det är inte angivit några föräldrar eller barn i dödboken, men i Sveriges befolkning 1970 kan man åtminstone söka på vilka personer som bodde på samma adress. Det går däremot inte att se i vilket förhållande de stod till varandra. Förmodligen bodde dock inte Rudolfs barn tillsammans med honom så långt fram i tiden. Om du har namnet på hans hustru, och hon levde 1970, är det kanske möjligt att hitta honom den vägen.
 
Det finns det en Jan Rudolf Eklund, född 1943 och boende i Nässjö på CD:n Sveriges befolkning 1970. Han föddes dock i Säby, så det är förmodligen inte han. (En Stig Rudolf Eklund, född 1919 i Säby och boende i Aneby, är en mer trolig far till honom.)
 
Hälsningar
Carin

2003-10-17, 09:07
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej igen,
 
Den Klas Oskar Rudolf som Ulrika nämner finns med på Sveriges Befolkning 1970. Han bodde då på Parkgatan 10 i Nässjö. På samma adress bodde även Ture Rudolf Lennart Ekelund, född i Nässjö 1915. Enligt dödskivan så blev Klas Oskar Rudolf änkling 1961 och han dog 1973. Ture Rudolf Lennart dog 1995.
 
Hälsningar
Carin

2003-10-17, 10:14
Svar #7

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Carin!
Den Rudolf Eklund jag söker skulle möjligen kunna vara Jan Rudolf Eklunds farfar. Jag vet ju faktiskt inte var han var född, bara att han var ordförande i Konsumtionsföreningen Nässjö 1925-1931 och enl de (ej 100-procentigt bekräftade) uppgifter jag har bodde där då.
Mellan Aneby och Nässjö är det ju faktiskt inte särskilt långt.
Skulle min Rudolf Eklund vara Stig Rudolfs far är det ganska fantastiskt, eftersom även mina anor på min farfars sida kommer från just Säby i Jönköpings län.
Det kan ju faktiskt vara så att min Rudolf Eklund bodde i Säby 1919, där då sonen Stig Rudolf föddes. De kan ju sedan ha flyttat till Aneby eller Nässjö någon gång under perioden 1919 till 1924. Sonen Stig Rudolf Eklund har bosatt sig i Aneby, gift sig med Berta Ingegerd Viktoria f. 1920-03-06 (uppgift från Skattemyndigheten nu på morgonen). Men Jan Rudolf föddes i Säby. Ojojoj, det var mycket det här.
Om jag förstått det hela rätt lever möjligen Stig Rudolf Eklund också, i Aneby. Han upges ju som boende i Aneby. Jag får ge mig in i Säby socken igen och i Aneby (ny socken för mig. Stort tack för hjälpen. Vi får se om även detta är en återvändsgränd.

2003-10-17, 10:40
Svar #8

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Annika,
 
Stig Rudolf bodde 1970 i Aneby, med hustrun Berta Ingegärd Viktoria, och tre söner (förmodar jag, eftersom de är de enda på den adressen). Barnen är födda på olika platser (Linderås, Frinnaryd resp. Bredestad) så det verkar som om familjen flyttat runt en del.
 
Hälsningar
Carin

2003-10-17, 11:26
Svar #9

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Carin!
Var hittar du de här senaste uppgifterna? Jag är rädd att jag tar upp för mycket av din tid. Var skall jag söka vidare? Detta är väldigt spännande (och lite oroande) eftersom vi nu rör oss i precis samma byar som mina anor på både min farfars och farmors sida tar mig till. Säby, Bälaryd, Linderås, Askeryd... Fast andra efternamn då.
Jag är väldigt tacksam för din hjälp eftersom min syster just nu är hemma från Californien och min mamma, min moster - också fosterbarn men från helt annat håll, min syster och jag för första gången på många många år skall träffas ikväll, bara vi fyra. Spännande då att kunna berätta om det här nya möjliga spåret till min mammas anor på min morfars sida.

2003-10-17, 13:04
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Annika,
 
De senaste uppgifterna hittade jag på CD:n Sveriges befolkning 1970. Jag skickade dig utförligare information om dessa personer via mail, eftersom det rör nu levande personer och de uppgifterna vill jag inte lämna ut här på Anbytarforum.
 
Du behöver inte oroa dig för att ta upp min tid - om jag inte hinner så svarar jag inte, så enkelt är det. J

2003-10-18, 19:42
Svar #11

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Carin och andra som hjälpt till.
Stort tack för alla uppslag. Det hetaste just nu för mig till Frinnaryds sn (F) varför jag flyttar diskussionen dit tills vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna