ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peterson, Charles August  (läst 1910 gånger)

2005-08-09, 08:15
läst 1910 gånger

Katarina Peterson

En person som jag endast vet födelsedata och har inte en susning om var han är född i sverige?
 
Carl August Peterson f. 13 dec 1863 och lämnade Sverige för amerika omkring 1890.
Hur hittar jag honom i Sverige???

2005-08-09, 11:04
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hur känner du till honom? Finns det någon ledtråd i den informationen kanske?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-08-09, 12:19
Svar #2

Katarina Peterson

Stefan.  
Jag försöker hitta en man vid Carl August peterson för en god vän i amerika. Han ska ha lämnat sverige omkring 1890, Han ska ha tagit namnet Charles Peterson i Amerika och gick bort 1927 i Californien.
Min fråga är hur i hela friden ska jag kunna hitta honom när jag inte vet var i sverige han kommer ifrån...hur gör jag...har någon några ideer?? Har endast hans födelsedata.( se 1;a Inlägget)
Med vänliga häls.
Katarina Peterson

2005-08-09, 16:30
Svar #3

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Katarina,
 
Har du kollat i databasen Emigranten 2001?
Där finns väldigt många av emigranterna med och då står i dem flesta fallen vilken församling man var skriven på innan man emigrerade.

2005-08-09, 16:59
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
EMIBAS vore en användbar källa, eftersom den går att söka på födelsedatum (enligt inlägg av Ted Rosvall kommer den i slutet av augusti). Den bygger på utflyttningslängder och husförhörslängder, men är inte komplett ännu.
 
I CD-Emigranten (2001) finns 8 Carl August Petersson (ett t) som emigrerade mellan 1885 och 1895, ingen just 1890, men en 19-åring 1889 ... flera Carl August Pettersson (med två t) och många Karl Aug Pettersson eller Karl A Pettersson ... Jag gjorde ingen ålderssökning.
 
Ett annat alternativ är de svensk-amerikanska kyrkböckerna som finns registrerade på Svenska Emigrantinstitutet, också sökbara med namn och födelsedatum. De ger ofta födelseförsamling. Men bara 20-30 % gick med i kyrkorna.
 
Däremot är väl inte all forskning uttömd i USA? Obituaries som säger något? Ett mer exakt datum för emigration enligt census?
 
Hälsningar,
Eva

2005-08-09, 19:22
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Att finna honom i census blir nog lika svårt som att finna honom på emigrantskivan som föreslagits. Skälet är givetvis det vanliga namnet. Som ett exempel finns grovt räknat ett 100-tal Charles/Chas/Carl Peterson i folkräkningen 1920 i ungefär rätt ålder.
 
EMIBAS är nog en viktig källa att kolla när den blir tillgänglig. I övrigt är jag enig med Eva om att alla möjligheter i USA bör uttömmas först. Dödsattesten i USA kan innehålla uppgift om ursprung såväl som immigrationsår som namn på föräldrar. Men ingen garanti för någon av uppgifterna, allt avhänger av vad som blev frågat efter och vad efterlevande/uppgiftslämnare visste. Publicerade dödsrunor (obituaries) måste kollas. Andra tänkbara källor är vigselattest från USA om han var gift där, noteringar på föräldrar på eventuella födelseattester för barn etc. Det är viktigt att komma så långt tillbaka i USA som möjligt, och försöka etablera hans immigrationsår. Alla typer attester finns arkiverade i det county där händelsen skedde.

2005-08-09, 19:58
Svar #6

Madeleine Eriksson

HEJ Katarina
 
Vi är ett par stycken som har sökt denna Peterson åt Sharlay. Jag har betat av Blekinge och en del orter i Småland men det verkar vara hopplöst eftersom hon inte är säker på födelse året.
 
MVH//Madeleine

2005-08-09, 22:04
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Katarina
 
Jag är en av dem som sökt en del tidigare och det finns inte mycket att ta på. Uppgifterna varierar en del.
De bodde i Union, Humboldt, California.
Hans fru hette Elizabeth (irländska) och de fick minst tre söner, varav ett tvillingpar.
1910  kallas han Charles A , uppges vara 43 år, invandrad 1889.
1920 är det Charles, han uppges vara 50 år och invandrad 1890, medborgare 1895.
 
När det gäller 1900 så finns det ingen säker person, men jag vet att det pekats på en Charles Peterson i Union , som är född Dec 1863, men han uppges vara invandrad 1882. Om detta är samma man vet inte jag.
 
Som du ser så finns det lite olika uppgifter, bra om vi kan få fram nya uppgifter som ger mer ljus över vem han var.
 
Tidigare har Sharley inte funnit hans Naturalization document, kan nog vara det som behövs för att klarlägga när han var född osv
 
Mats

2005-08-09, 23:12
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Emibas finns 92 st Carl August Pet[t]ersson, födda på 1860-talet, men ingen född angivet datum. Vidare finns det 42 st Carl August Persson under samma tidsperiod, men ingen angivet datum. Och sen vet man ju aldrig riktigt säkert vad folk heter, han kan ha hetat Andersson i Sverige, men om hans far hette Anders Pettersson, så kan han ha valt Pettersson i USA.
 
Så mer grävande i amerikanska källor är nödvändigt, uppgifter om syskon, andra släktingar, fotografier etc. kan vara ovärderliga ledtrådar. Vad står det på hans gravsten, etc.?

2005-08-10, 02:14
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Detta påminner mig om en annons i DN i början av 1990-talet. Där under försommaren efterlystes närmaste släkting till en mycket förmögen byggmästare i Canada, som dog utan arvingar och tidsgränsen gick ut efter sommaren.  
 
Kunde ha varit ett lagom sommarlovsprojekt och kanske kunde ha inneburit en liten extrainkomst, men det fanns bara namn och födelsedatum! Då var det ju betydligt svårare än idag att söka en sådan person, så det fick helt enkelt vara!  
 
Någon som vet om det blev något napp på den annonsen?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-10-20, 11:08
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Wadman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-12-10, 15:29
    • Visa profil
Karl August Pettersson
 
Hej Katarina! Denna Karl August har ju inte samma födelsedatum som din men, vem vet?
 
Min Karl August Pettersson är (med största sannolikhet) min gammelmormors far. Han gjorde gammelmormors mor Karin med barn. Ungefär samtidigt gjorde han också sin egen fru gravid och familjen emigrerade samma år till Amerika. Allt detta skedde år 1889 i Sunne Värmland. Karl August kom dock från Småland där han föddes i Glanshammar 1864-06-21. Han står som gjutare och arbetade på Rottna bruk, Sunne. Hans hustru hette Kristina Ekström f 1869-07-17 i Sunne. De fick 6 barn. Sonen Berhard Fritiof som föddes samma år som gammelmormor, dog år 1970. Karl August återkom till Sverige 1895 men reste samma år tillbaka till USA.  
 
Min gammelmormor Ellen och hennes mor Karin flyttade till Stockholm. Karin gifte sig aldrig, det sägs att hon inte gillade karlar och det kan man ju förstå efter vad hon genomlevt. Men hon blev gammal, 90 år.
 
Vi har inte lagt ner tid på vidare efterforskningar om familjens liv i USA.
 
Tror du att detta är den Karl August Pettersson du söker?
 
MVH
Ann-Mari
Ammi Wadman

2009-10-20, 12:07
Svar #11

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1218
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:47
    • Visa profil
    • akewah.se
Bara för ordningens skull: Glanshammar ligger väl i Närke.

2009-10-20, 23:29
Svar #12

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Det kanske ska vara Gladhammar? (För övrigt är nog chansen inte så stor att frågeställaren Katarina kollar denna fyra år gamla fråga...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna