ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olofsson, Olof, f 1847  (läst 1585 gånger)

1999-05-12, 18:14
läst 1585 gånger

Utloggad Ann-Sofie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker efter en Olof Olsson f. 1847 2/4 i  Glava(S). Han flyttade till Norrland 1872 11/1 enl. uttflyttningsattest nr 1.
Jag hoppas någon har träffat på Olof, då skulle jag bli glad.

1999-05-12, 20:58
Svar #1

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Ann-Sofie!
Ett litet tips bara.  Var Olof Olsson möjligen glasbarbetare el liknande?? För det jag kom att tänka på var att yrkesfolk flyttade mellan glasbruken och många yrkesmän kom just från Glava till Sandö. Kolla i så fall med hfl för Nora (Y) som  Sandö hör till. Sandö Glasbruk hade en framgångsrik peroid under åren omkring det år du nämnde och många nyanställdes. Har nyligen läst boken om Sandö Glasbruk av Fogelberg som jag rekommenderar om du har anknytning till Sandö.
Karin

1999-05-12, 21:30
Svar #2

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Skulle just tipsa om samma sak som Karin skrev ovan. Jag hade samma problem med min Anders Ersson men efter ett tips om att Norrland i detta fall kunnat vara det samma som Nora så hittade jag på honom igen. Lycka Till

1999-05-12, 23:15
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Under 1800-talet förekom en stor emigration till Norrland. Först ut var nog dalkarlar på 1820- och 1830-talet, men de följdes sedan av främst värmlänningar och norrmän i mitten av seklet. Mer exakt vart dessa flyttare begav sig vet jag inte, men jag skulle tro att de valde områden som låg på gränsen till ännu icke koloniserade områden. Till de trakter jag forskar mycket i, kring Ramsele i västra Ångermanland, kom åtskilliga. Jag är själv ättling till en dalkarl som drog norrut omrking 1830. Han var bondson och blev bonde i en ung nybyggarby i Ramsele.

1999-05-21, 07:33
Svar #4

Utloggad Ann-Sofie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Annelie och Karin
Jag tackar för tipset, jag har lånat hfl från Nora(Y), men jag hittade inte Olof där så jag tror inte han var glasarbetare, han var skriven som lösdrivare, så han kan ju ha arbetat med vad som helst. Han hade en bror min fmf som kom hit till Jämtland men jag har inte träffat få Olof här, så jag hoppas jag kan få mera tips för Norrland är ju så stort.
Ann-Sofie

1999-05-21, 21:02
Svar #5

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Ann-Sofie!
 
Olof Olofsson kan ha flyttat till de många sågverken i Norrland som vid denna tidpunkt hade sin storhetstid.
Försök med Alnö Socken i Medelpad. Där fanns mängder med sågverk runt ön. Även i många andra socknar i Medelpad och Ångermanland fanns det många sågverk och  med personal med värmländsk anknytning.  
Problemet är att många aldrig uppvisade sina flyttningsbetyg och ej heller är mantalsskrivna på orten de arbetade. De fanns helt enkelt inte. Det finns en doktorsavhandling som behandlar problemet av Anders Norberg.
 
Mvh/Roland Ek

1999-06-18, 23:30
Svar #6

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Angående Sandö glasbruk. Ligger inte det i Bjärtrå socken, mitt i Ångermanävlen?  
(jag gjorde lumpen på den blåsiga iskalla ön)

1999-07-03, 19:34
Svar #7

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Sköns församling har många personer  
med värmlands anknytning.
 
Sköns församling ligger i Sundsvall.

1999-07-04, 21:41
Svar #8

Utloggad Ann-Sofie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag är tacksam för alla tips jag har fått, men jag har inte hittat min Olof ännu.Jag tar gärna emot flera tips.Har kollat av Alnö och håller på med Njurunda just nu. Jag har även lånat boken Sågarnas ö av Anders Norberg.Men som ni kanske vet så är ju jemten envis så jag skall leta vidare, men först skall jag ha lite semester.
 
Ann-Sofie

1999-08-07, 00:45
Svar #9

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det kom också många värmlänningar till såväl Härjedalen som vissa delar av Jämtland, ofta för skogsarbete. En forskare i Jämtland har publicerat en del om dessa inflyttare. Bäst för dig är att  kontakta Landsarkivet i Östersund, som säkert har koll på den forskning som gjorts om värmlänningar i Jämtlands län.

1999-08-16, 01:43
Svar #10

Elaine Löfgren

På Marmaverken,Hälsingland, sågverk, hamnade en hel del värmlänningar. Jag har ett personalkort från 1887, men där finns inte Olof Olsson, Glava med. Men han har ju kunnat vara där tidigare. Min förteckning har jag sänt till tidningen Värmlands Anor som kanske tar den med i något nummer framöver. Om det inte kommer i något av de två kommande numren skall jag försöka återkomma här med en avskrift av nämnda personalkort.

1999-08-16, 22:19
Svar #11

Lotta Johansson

Hej Ann-Sofie!
I folkräkningen 1890 för Jämtland finns en Olof Olsson, född 1847 i Fryksände i Värmland. Födelsedatum står inte med där. Och det står ju som sagt Fryksände och inte Glava....men...
 
Han bor iallafall i Tångeråsen i Offerdals församling, är gift och har två barn födda 1886 och 1888. Och han står som odelstorpare.
 
Jag letade i Västerbotten, Norrbotten och Västernorrland (dom delar som finns) också, men hittade inte någon mer värmlänning.
 
Lycka till!
 
Mvh//Lotta

1999-08-18, 21:36
Svar #12

Thomas J

Hej Ann-Sofie!
 
Jag kan hjälpa till med att utesluta en socken till i Värmland, Östmark.
Som du kanske vet så var Fryksände och Östmark gemensamt fram till och med 1765.
Jag har all info om dessa båda socknar fram till 1820.
De mikrokort som behövs för ditt problem är Fryksände C:6 från SVAR, nr [color=0000ff]513706[/color]
födda  1844 - 1858.
 
Jag hjälper gärna till när du har kommit till 1700-talet.
 
/Thomas[/size][/font]

1999-09-29, 22:52
Svar #13

Robert Eckeryd

Med anledning av vad Håkan skrev om migrationen från bland annat Värmland och Dalarna till Ådalen, Sundsvallsomårdet, Jämtland med mera så undrar jag om någon vet mera om de bakomliggande faktorerna därtill. Uppenbarligen fanns det inte tillräckligt med arbetskraft i Norrland. Men förklara då bonde i en nybyggarby. Verkar som om det var flera faktorer som spelade in.

1999-12-26, 17:59
Svar #14

lill

Finns det någon som känner till släkten
von Gersdorff.
 
Vänligen!
Lill

1999-12-27, 15:07
Svar #15

Carina Sunesson

Hej Lill,
Hur kan en hel släkt vara spårlöst försvunnen?
En koll på evreka ger dryga 300 träffar.
Kanske finns det någon som kan hjälpa Dig, men specificera vilka upplysningar Du söker så är chansen större att någon kan hjälpa till.
Lycka till.

1999-12-27, 22:10
Svar #16

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:30
    • Visa profil
Många bondsöner från Värmland vandrade upp till de Norrländska och Uppländksa sågverken för säsongsarbete och hem igen. Slutligen bosatte de sig där. Anledningen var att det Värmländska jordbruket inte kunde försörja den växande befolkningen i mitten - slutet av 1800-talet och att det fanns gott om arbete vid sågverken. Min farfars far och hans bröder bosatte sig i Älvkarleby (C) liksom många andra. Olof Olsson från Glava känner jag inte till.

2007-01-29, 16:22
Svar #17

Ann-Sofie Jonsson

Hej
Idag har det varit en bra dag och man är glad.
Det är så att jag har hittat min Olof som jag har sökt i snart 10 år. Jag har även sökt han här så jag tänkte tala om att jag hittade honom i Ljustorp Öster Frötuna. Med namnet Olof Olsson Strömqvist
och med fru och barn så det visar att man inte skall ge upp för oftast så löser det sig till slut.
hälsningar
Ann-Sofie

2007-01-29, 16:36
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Sofi!
 
Så är det! Man ska aldrig ge upp, även om det kan ta, som i ditt fall 10 år. Jag har haft några sådana segslitna problem, som till slut också blivit lösta. Och då blir man glad!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna