ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Holmkvist i Ludvika som utvandrade till Chicago, USA  (läst 314 gånger)

2002-03-10, 18:50
läst 314 gånger

Sören Engström

Jag söker efter min farmors bägge bröder som
utvandrade till Chicago, USA under tidigt 1900-tal
Namn: Karl Leander Holmkvist f.22/11-1888
och Karl Viktor f.10/2-1890 bägge i Ramsberg.
Jag tror de stack till Amerika 1909 för att slippa
värnplikten En annan broder Karl-Oskar stack också
över, men återkom året efter 1910. Brodern Karl-
Oskar har sedan meddelat att Karl Leander och
Karl Viktor vistas i Chicago sedan 1909, denna
anteckning stå nedskriven år 1951. Vad jag hört
så var det något strul med deras pass när de emigrerade. Hur som helst så skulle det vara intressant att få höra hur det gick i det Stora landet i väster. ÄR DET NÅGON SOM VET ????
Önskar även att få kontakt med deras efterlevande,
adresser till Staterna osv.
Hör av er.
PS. Deras föräldrar var Karl Vilhelm Holmkvist och Anna Erika Skoog. Min farmor var Ingeborg
Katarina Holmkvist.

2002-03-11, 14:42
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22087
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 16:51
    • Visa profil
Hej Sören,
har du läst alla goda råd om emigrantforskning som finns på Rötters startssida under ”Uppdaterat”? Där hittar du bl a flera användbara adresser, t ex till Swenson Swedish Immigration Research Center, dit du kan skicka förfrågningar med e-post.  
 
Jag gjorde en hastig sökning på Ellis Island  (www.ellisislandrecords.org) och hittade Karl O Holmqvist, 18 år och från Ludvika, som anländer till New York den 10 januari 1910 med fartyget Carmania från Liverpool.  
Han är född i Ramsberg. Hans far är Karl V Holmqvist, Glans(?)hyttan, Ludvika.
Karl O ska till sin bror Viktor Holmqvist, 4816 N. Robey Street, Chicago, Illinois. Är något osäker på om jag tytt gatuadressen rätt, så kontrollera gärna.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna