ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jens Hjertin Tode - var han og familien svensk og ikke norsk?  (läst 932 gånger)

2004-11-25, 03:42
läst 932 gånger

Britt Rahman

Jeg står fast med en ane, Helene(a) Hjertina Jensdtr. Tode, som skal være født 1793, men hvor? Hun giftet seg 30.07.1820 i Meløy kirke, Meløy og Rødøy sogn, i Nordland, Norge, med Abraham Pettersen. Abraham var født ca. 1789  i Meløy/Rødøy, av antagelige foreldre:  far Petter Thomassen og mor Anna Sophie Pettersdatter. 
Opplysninger om begges foreldre stammer fra en annen norsk slektsgransker, som p.t. ikke har fått innført/oversikt over sine kilder digitalt ennå, og jeg etterlyser i mellomtiden opplysninger om familien til Helene.
 
Helene(a)s foreldre skal være Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter, men jeg finner ingen av disse i Folketellingen 1801, hverken i Meløy/Rødøy eller i hele Norge. Derfor undrer jeg om de kan være fra Sverige, og innflyttet til Norge etter FT 1801? Tode er et sjeldent navn i Norge, og vanligvis føres man opp med -sen eller -datter etter farens fornavn. Så ikke for Jens Hjertin Tode, - derfor undrer jeg om Sverige er fødeland.? (Vedk. som har gitt opplysninger om ham, har notert at han muligens var svensk løytnant i Trondheim, Norge). 
 
Er det noen i Sverige som vet noe om denne familien?
 
Mvh Britt R.

2004-11-25, 16:48
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Britt,
 
Det fanns en Todesläkt i Kalmar .
Jag har en ana - Carl Martin Tode ,sjökapten, född 1820 i Kalmar.
Källa: avskrift av sjökapten C.M.Todes Dagbok.
 
Far: Johan Martin Tode, sjökapten, f. 1795-04-22 i Tyskland.
Gift med Sofie Marie Röding f. 1788 i Kalmar.
Källa : Jan Jutefors-Rötter.
 
Carl Martin Tode hade bl.a. en dotter Martina f. 1860 och gift med Redaren Wilhelm R. Lundgren, grundare av Rederi AB Transatlantic.
Källa: Släktarkiv Ingetorp, Solberga.
 
Jag vet inte om det fanns flera Tode-släkter.
Hälsningar Eivor

2004-11-25, 17:41
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Britt och Eivor,
 
Jag tycker inte att namnet låter svenskt. Jag har aldrig hört talas om namnet Hjertin, men det kan ju ha blivit anpassat.
Jag vet inte om det finns några kopplingar till Tode i Kalmar.
 
Eivor,
om du skickar ett mail till mig på förnamn.efternamn@telia.com så ska du få en bild av Carl Martins födelsenotering.

2004-11-25, 18:20
Svar #3

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Hej Britt!
Enligt Familysearch föddes en Jens Tode 1772 i Nylarsker, Bornholm, Danmark. Son till Herman Pedersen Tode och Mette Jensen Kjoller.
Hjertin finns inte med, men det kan ju vara värt att kontrollera ändå.
 
Mvh Louise

2004-11-26, 00:37
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har sökt på danska folkräkningen 1801 och inte funnit någon Tode på Bornholm.

2004-11-26, 00:44
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag tar tillbaka mitt tvivel om namnet ovan.  
I 1890 års svenska folkräkning finns ett barn med detta namn. I Sveriges befolkning 1970 finns tre personer med namnet Hjertina och fyra med namnet Hjertine. Alla är dock kvinnor.

2004-11-26, 11:00
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har nu sökt igenom hela danska folkräkningen 1801 och inte funnit någon Jens Tode någonstans.

2004-11-30, 22:34
Svar #7

Britt Rahman

Tusen takk til alle dere som har søkt både i Sverige og Danmark for meg, dog uten å finne spor som umiddelbart leder videre. 
Jeg har imidlertid nylig søkt på navnet Tode stavet som Thode på hele Folketellingen 1801 i Norge, og fant da endel fler personer med dette navnet, spesielt i Trondheims-området, dog nesten bare kvinner, og fortsatt ingen Jens i Norge overhodet. Men det gir iallfall et nytt håp om å finne en link til ham i Trondheim via andre kilder etterhvert som jeg får tid. Og takket være deres hjelp har jeg jo fler opplysninger til nabolandene som evt. kan prøves eller forkastes. Tusen takk igjen.
Mvh Britt R.

2005-01-30, 21:16
Svar #8

Nina Wiklund

Finns det några uppgifter i sjökapten Carl Martin Todes dagbok rörande min släkting sjökapten Johan Didrik Tode f 1839 i Sölvesborg d 1909 Oskarshamn? Är dom möjligen släkt? Frågan ställes till Eivor Andersson.
Mvh Nina

2005-01-30, 23:25
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej Nina,
 
Johan Didrik Tode fanns inte nämnd i avskriften av dagboken.
 
Det finns ju förstås en del samband.
Det var en sjökaptenssläkt och enl. CD:n sv.befolkn. bodde denne Johan i Kalmar 1890.
Carl Martins släkt var från Kalmar.
 
Hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna