ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har du hørt om Hesokn kirke?  (läst 1014 gånger)

2002-09-20, 10:10
läst 1014 gånger

Arne Borg

I følge et gammelt kort var min oldefar, Carl (Karl) Peder Borg sønn av Josephsen (Josephson) som var sønn av prosten i Hesokn (?) kirke i Sverige. Det hele er håndskrevet, så jeg er usikker på stavingen, men vet noen om det finnes en kirke som heter noe slikt? Carl Peder Borg var gift med Johanne Mathea, født Andersen (Anderson)og begge var som sagt fra Sverige. Er det noen som har noen tips om hvor jeg skal lete videre? på forhånd takk til alle... mvh Arne Borg

2002-09-20, 16:30
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Arne!  Det finns två socknar i Sverige som heter Hede. En i Härjedalen och en i Bohuslän. Kanske kan det vara någon av dom?  Mvh// Lotta

2002-09-20, 17:31
Svar #2

Utloggad Åke Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 16:52
    • Visa profil
Hej Arne! Vet du när dom är född? Så är det lättare att leta. mvh Åke.

2002-09-23, 10:36
Svar #3

Arne Borg

Takk for alle svar, og ja, det var jo sløvt at jeg glemte det, men de er begge født rundt 1850 en gang, og de må ha flyttet til Norge en gang etter 1875 for jeg finner dem i folketellingen for 1900 men ikke 1875. I folketellingen står ingen fødselsdato nevnt heller. Carl Peder Borg ble murmester, og flyttet til Ålesund rett etter brannen i 1904. Det gjorde jo bygningsarbeidere fra hele norden, og der møtte altså min bestemor min bestefar, og resten er historie som det heter. Men det er altså dette med røttene inn i Sverige da. Når en først begynner så blir en jo hekta, ikke sant? igjen takk for svar. vennlig hilsen Arne

2002-09-23, 18:45
Svar #4

Roland Johansson

Hej Arne  Hede socken i Bohuslän har en del av sina kyrkböcker avskrivna hos Släktdata. Där hittar man:  Carl Peter Borg, f 2.3 1855 i Hogane under Bön.  Föräldrarna hette Jonas Borg och Maria Andreasdotter. De vigdes i Hede 24.1 1851.  Carl Peters syskon: Anders Fredrik (i), f 23.11 1851, d 24.5 1855 Anders Fredrik (ii), f 26.5 1857 Sara, f 9.1.1860 Anna Sofia, f 5.1 1868   Huruvida Carl Peters hustru också var född i Hede är väl långt ifrån säkert. Namnet Mathea är inte så vanligt i Sverige, kanske kan hon ha hetat Mathilda från början?  Det finns en Johanna Mathilda Andersdotter f 25.11 1856 i Röstan, Hede. Dotter till Anders (el. Andreas) Johansson och Elisabet Andersdotter. Eventuellt kan det vara hon.

2002-09-26, 14:55
Svar #5

Arne Borg

Tusen takk skal du ha Roland. Dette var gode nyheter, og ja, Mathilda er nok riktig navn. Det som slår meg er at det er ulik staving av navn fra sted til sted. Noe av grunnen er nok at mange av navnene har blitt feil ved avskrifter. Men også at man forandret navnene for å få dem mer norske. Men sannelig er det spennende. Igjen takk, nå kom jeg et godt stykke videre. vennlig hilsen Arne Borg

2002-10-02, 15:45
Svar #6

Arne Borg

Du Roland? Kunne du gi meg den direkte linken for å finne disse opplysningene? Har prøvd via den siden du nevner, men fant det ikke. Det er sikkert noe jeg gjør feil. På forhånd takk for hjelpen. vennlig hilsen Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna