ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dansk krigsfånge Löjtnant Mattias Drefalt  (läst 456 gånger)

2002-04-10, 13:23
läst 456 gånger

Utloggad Georg Dreifaldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2014-02-16, 19:47
    • Visa profil
    • www.dreifaldt.com
Bläddrade av en händelse i boken Biografiska anteckningar öm Örlogsflottans Officerare 1700-1799 av Hjalmar Börjesson, utg, år 1942, och hittade följande notis på sid 49:
 
Drefalt (Drevalt) Mattias; löjtn galesk (=galäreskader) 5:3  1714, deltog i sjöstrid vid Hangö udd 27.7 s.å; dansk krigsfånge; var död 1719. Gm Elisabet Kyllander som överlevde honom. En svåger var östyrm Didrik Lang
 
Detta är en helt ny och överraskande bekantskap. Är det någon som har en susning på vem löjtisen var? Hangö udd ligger visst i Nyland/Finland, men det kan väl inte varit där han blev dansk krigsfånge? Mattias är samtida med min stamfader (från Karlskrona) och tidigare okänd. Var kom han ifrån?

2002-04-15, 18:16
Svar #1

Bengt Nilsson

Nej, han kan inte ha blivit dansk fånge vid Hangö. Om det betyder att Hangö är fel eller att det helt enkelt ska vara rysk fångenskap vågar jag inte säga. Börjesons bok tycks i stort sett vara pålitlig, men enstaka fel finns förstås överallt.

2002-04-18, 15:42
Svar #2

Lasse Nilsson

Varför kan inte båda uppgifterna vara rätt ? Som semikolona används i anteckningen ser det för mig ut att vara separata uppgifter.
-löjtn galesk (=galäreskader) 5:3 1714, deltog i sjöstrid vid Hangö udd 27.7 s.å
-dansk krigsfånge
-var död 1719
 
Frågan är var/när han blev dansk krigsfånge.
 
En gissning kan väl vara att han kom att tillhöra Lasse i Gatans kapare ?
 
Mvh/Lasse

2002-04-19, 19:43
Svar #3

Bengt Nilsson

Jag är helt övertygad om att uppgifterna är separata. Däremot har jag andra invändningar. Den svenska styrkan vid Hangö blev helt utraderad och de som inte stupade hamnade i rysk fångenskap. Jag har inte sett Drevalt nämnas i olika uppräkningar av vid Hangö fångna officerare.  
 
Dansk krigsfånge kunde man bli utan att tjänstgöra på kapare, t.ex i Dynekilen 1716 eller vid andra sjöstrider på västkusten. Som alltid är det säkrast att konsultera källorna, d.v.s flottans handlingar i Krigsarkivet.

2002-06-26, 08:17
Svar #4

Utloggad Georg Dreifaldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2014-02-16, 19:47
    • Visa profil
    • www.dreifaldt.com
Tack för synpunkterna. Jag håller med om att Hangö Udd och dansk krigsfånge nog är separata uppgifter. Men min fråga kvarstår: Vem var karln? Finns det ingen som har några uppgifter om Mattias Drefalt?

2002-07-26, 13:38
Svar #5

Claes Hansen

Den svenska styrkan vid Hangö udd blev inte helt utraderad. Större delen av den svenska styrkan låg i stiljte. Det var en endast en begränsad styrka om c:a sju fartyg under schoutbynachten Ehrenskiöld som tog sig an c:a 120 ryska galärer. Efter en dags strider återstod c:a 60 stridsdugliga ryska galärer och en tilltänkt attack mot Åbo avbröts. Samtidigt utlyste Peter den store Rysslands första sjöseger - Gangut. En myt som har spritt sig in i de flesta internationella standardverk om sjöhistoria.
 
Chansen är alltså stor att löjtnanten överlevde och snarare blev tillfångatagen vid R?gen (1715), eller västkusten (1716, 1717).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna