ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andrew (=Anders?) Uranus Blomquist född 1863 till USA 1886  (läst 686 gånger)

2004-01-08, 20:36
läst 686 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej!
Någon som vet var Andrew (=Anders?) Uranus Blomquist är född?
Enligt uppgift så emigrerade han till Nordamerika (troligen Michigan) 1886 så en sökning i 1890 års folkräkning eller på Ellis Island verkar inte så meningsfull. Kanske Emigrantskivan? Den har jag inte tillgång till.
Eller kanske någon vet ändå?
Uppgifterna har jag fått från en nyvunnen mailvän i USA.
MVH
Barbro

2004-01-09, 17:33
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Barbro, gjorde lite försök på CD-Emigranten men hittade inget. Finns ingen Uranus alls, ingen A Blom* 1886 och lite för många Anders Blomqvist för att gissa när ingen finns som emigrerad 1886 som är det angivna året för emigrationen.
 
Har de sökt honom i ev. svenskamerikanska kyrkor i sin ända (det var visserligen bara ca 20% som gick med i en kyrka) eller några detaljer eller ledtrådar i ev. bevarade dokument i USA (naturaliseringsdokument, obituaruies el. dylikt)?
 
Hälsningar,
Eva

2004-01-09, 21:12
Svar #2

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Tack för försöket Eva!
Jag tror inte de har sökt så mycket överhuvudtaget men jag ska försöka lämna lite förslag.
Min kontakt är ingen egentlig släktforskare.
Det var jag som tog kontakt i mitt sökande efter ättlingar till mina egna Blomqvistare.
 
Ha det så bra
Barbro

2004-01-10, 17:45
Svar #3

Anna-Carin Betzén

Det kanske skulle kunna vara id? att leta efter en Urban istf Uranus?

2004-01-10, 17:59
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag trodde inte riktigt på Uranus  men det finns faktiskt som namn (http://www.weddingvendors.com/baby-names/meaning/uranus/). De Urban som finns på cd:n (14 st) emigrerade alla utom en på 1900-talet, den förste emigrerade 1890 som 25-åring från Slaka och hette Pettersson.
 
Det finns ett antal Anders U (åtta Anders U, en Anders Ul, en Anders Ulrik och fyra Anders Uno) varav endast en Anders Uno W Andersson emigrerar 1886.  
 
Sedan är det som vanligt så att inte alla emigranter finns med på cd:n, bl.a. så saknas helt år 1887 från Malmö Poliskammares register, emigranter över Norge saknas helt, antagligen en del som reste olagligt och många som reste lagligt men inte hade emigrantbiljett från Sverige. Därför tycker jag att mer grundforskning behövs på amerikanska sidan för att samla mer information, i stället för att jag ska rada upp ev. gissningar - han kan ju ha tagit namnet Blomquist i USA och då får vi väldigt många Anders med okänt patronymikon att söka. Men det hade ju kunnat finnas en klockren träff, så ett försök är det alltid värt!
 
Hälsningar,
Eva

2004-01-10, 19:36
Svar #5

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej!
Jag tror faktiskt han hette Uranus. Sonen fick samma namn i USA (Andrew Uranus) så det är nog inte en feltolkning.  
Jag har kollat på kul i 1890 års befolkning och där finns inte en enda Uranus.
Det är dottern till Uranus jr som jag har kontakt med.
Namnet Uranus finns faktiskt med här i Rötter.
 
Tack för tipsen
Hälsningar Barbro

2021-04-12, 13:31
Svar #6

Utloggad Putte Bäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 13:30
    • Visa profil
Hej Barbro!
Jag hittade via sökning på nätet att någon i USA sökt efter Andrew Uranus Blomqvist.
Jag har fått en förfrågan från Thomas Blomqvist som uppger att hans grandfather är denne man och att han skule vara född i Nykarleby 27.11.1864, Österbotten, Finland.

Hälsningar
Putte i Nykarleby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna