ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vikbolandsforskare - jag söker kontakt med er.  (läst 1463 gånger)

2000-02-18, 00:38
läst 1463 gånger

Jannicke Granfeldt

Jag forskar på min farfars sida, där alla kommer ifrån Vikbolandet. Jag skulle vilja veta om det är någon vikbolandsforskare som vill jämnföra ansedlar med mig eller så.  
Har du goda kunskaper i Vikbolandet så vill jag gärna komma i kontakt med dig.

2000-02-18, 09:39
Svar #1

Roger Andersson

Hej, Jannicke!
 
På min farmors sida kommer mina anor främst från Vikbolandet, främst från Östra Ny (de flesta från Östermem) men längre bakåt även från socknar som Häradshammar, Östra Husby, Kuddby m.m.
 
På min farfars farmors sida har jag det mesta söder om Slätbaken (Skällvik, S:t Anna).
 
Det är väl ganska troligt att vi har några gemensamma anor.
 
Mvh Roger Andersson

2000-02-18, 16:43
Svar #2

Jan-Åke Holmbring

Hej
Jag har i min släkt en gren till Vikbolandet, Kuddby, Ö Ny. Rönö m fl socknar
Mvh
Jan-Åke

2000-02-18, 19:04
Svar #3

Pär Dahlström

Hej
Jag har en del av min morfars sida från Vikbolandet/Söderköpings området
som Jonsberg , Kuddby , Häradshammar , Ö Stenby , Ö Husby , Söderköping , Tåby , St Anna ,  
Hälsn Pelle D

2000-02-27, 15:00
Svar #4

Svante Söderström

Hej Janicke!
Jag har anor från Östra Ny, Dagsberg och Kuddby m. fl..
Exempel: Dagsberg, Maja Åkesdotter, född 30.10 1714, hennes man Måns Månsson, född 30.3 1718 och död 27.10 1793.  
Kuddby, Lisken Månsdotter född 7.3 1761, död 22.1 1826 och hennes man Eric Jonsson, född 24.8 1755 och död 6.2 1831.
Hälsningar
Svante Söderström

2000-02-27, 19:47
Svar #5

Leif Mörkfors

I Rönö, Häradshammar och ytterligare några socknar finns min frus anor !  
Hälsningar
Leif

2000-02-28, 11:14
Svar #6

Karolina Johansson

Jag är uppvuxen på Vikbolandet, och en hel del av mina anor är därifrån, t.ex Jonsberg, Häradshammar, Ö.Stenby, Kuddby, Ö.Ny m.fl.

2000-03-04, 12:24
Svar #7

Jannicke

Hej alla
Och tack för era svar. Det var roligt att komma tillbaka här och se att så många svarat på mitt inlägg. Då jag snart flyttar till Skottland (juni-00) Skulle det var trevligt om vi kunde träffas och titta om vi har några gemensamm personer. Vill ni titta på mitt träd så gå till www.pingvin.pp.se se under Genealogi.
 
Hör gärna av er privat om ni vill att vi ska ses eller på annat sätt jämnföra personer.

2000-03-04, 23:08
Svar #8

Bernt Bergkvist

Hej!
 
Jag har ingen stor släkt på Vikbolandet, tror jag.
 
Däremot har jag en Matths som med sin hustru Kirsti Svensdotter får sonen Sven 1754-10-10 i Jonsberg. Längre bak än så har jag inte kommit, då det int finns fler böcker...
 
Matths är min FF FF FF FF. Sven dyker sedermera upp i Bergshammar (D) där hans son tar sig namnet Bergkvist som lever kvar än idag.
 
Någon som kanske har mer att förtälla om vidare anor, källor eller liknande?
 
Berra

2000-03-06, 18:33
Svar #9

Svante Söderström

Hej Janicke!
Jag har nu tittat på Din mycket fina och omfattande hemsida men tyvärr har vi inte några gemensamma släktingar på Vikbolandet.
Lycka till i Skottland!
VH
Svante Söderström

2000-03-07, 08:00
Svar #10

Jannicke

Bernt
Tyvärr har jag inget i Jonsberg och ingen med namnet Matths eller Bergqvist.

2000-03-26, 14:51
Svar #11

Jannicke

Karolina Johansson
 
Vad har du för namn i anorna?
Jag har Johansson, Andersson, Jönsson.
Har du lagt ut ngt av din forskning på nätet?
Du kan titta in på min sida och mina anor på
www.pingvin.pp.se/genealogi
 
Hör av dig om du hittar ngt som verkar vara något att ha.

2000-03-26, 14:55
Svar #12

Jannicke

Släktforskning-mailinglista på kanalen.
Intressant? Gå till www.kanalen.org, (mailinglistor)där kan ni hitta fler släktforskare och dryfta funderingar, problem och tankar angående släktforskning med.

2000-05-08, 19:26
Svar #13

Jannicke Granfeldt

Roger Andersson som skrev fredagen den 18 februari
Jag skulle vilja jämnföra mina anor, går det att ordna inom en snar framtid tror du?

2000-05-09, 09:05
Svar #14

Roger Andersson

Hej Jannicke! Tack för intresse. Jag har gjort en snabb jämförelse med dina anor (på din hemsida) men inte funnit några gemensamma. Men jag var inte särskilt noggrann så jag kan ha missat något. Tyvärr har jag ingen egen hemsida med min antavla, utan den ligger i en vanlig ordbehandlingsfil. Eftersom alla detaljer inte är kontrollerade vill jag inte lägga ut den här än, men du får gärna fråga om särskilda namn eller socknar, så kan jag kolla.
 
Roger Andersson

2000-08-16, 15:58
Svar #15

Anette Hökerberg

Jag satt och gick igenom alla gamla inlägg och såg då denna diskussionen. Även jag har anor på Vikbolandet, då främst Östra Husby och Kubbby. Bonde Olofsson d.1642, Olof Bondesson f.1621 d.1696, Anders Olofsson f.1649 d.1710. Alla tre på Bossgård i Ö.Husby. Anders Andersson f.1689 på Ladugården i Ö.Husby, d.1776. Jacob Andersson  (Hökerberg) f1718 Höckerstad, Kuddby. Han blev prost i Misterhult och dog 1786.
Någon som känner till dessa personer?
 
Anette Hökerberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna