ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömberg, Anders (mördad kronofjärdingsman)  (läst 814 gånger)

2000-02-12, 19:39
läst 814 gånger

Ing-Marie Wallo

Finns det någon som känner till Anders Strömberg. Han föddes 1792 (jag vet inte datum) i Ödeshög i Östergötland. Föräldrarna hette Jonas Abrahamsson och Inga (Inger?) Pehrsdotter och ägde fattighuset i St Åby. 1821 blev Anders Strömberg kronofjärdingsman. Året därpå gifte han sig med Lena Pehrsdotter som var född 1/11 1796. Lena hade oäkta sonen Pehr Johan (5/11 1818). Tillsammans fick Anders och Lena barnen Sophia Maria (25/5 1822), Hedvig Lovisa Charlotta (23/1 1825), Gustafva Fredrika (21/9 1827), Carl Petter (8/12 1831) och Carolina Charlotta (24/3 1835) Alla barnen är födda och uppvuxna i Heda församling i Östergötland.  
 
Anders Strömberg bytte yrke från kronofjärdings-man via bonde till dräng innan han mördades den    
5/11 1834. Han bodde då på Häggestad Östergård. Förhörsprotokoll från tingsrättsförhandlingar angående mordet finns i Lysings Häradsrätts Dombok för hösttinget 1834 (SVAR AI:128c,D66456)
men omfattar ca 75 sidor av mycket svårtolkad handstil. Jag klarar inte av att läsa dem.  
 
Finns det någon som har läst förhörsprotokollen och kan berätta för mej om Anders Strömberg: varför han mördades, vem var mördaren, vad fick han för straff...

2000-02-15, 14:08
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hej Ing-Marie
 
Hittade följande i Göta Hovrätts arkiv. För mordet på Anders Strömberg i Kulltorp häktades Rusthållaren Carl Johansson och hans dräng Jonas Johansson från Östra Häggestad. Göta Hovrätt fann inte bevisningen tillräcklig för en fällande dom. I utslag nr. 62 år 1835 står bl.a. Beträffande huvudsaken, avser Kongl. Hovrätten den emot Carl och Jonas Johanssöner förekomna bevisning om förövandet av eller delaktighet uti mordet å Anders Strömberg, icke vara av sådan beskaffenhet, att Carl Johansson och Jonas Johansson kunna, emot deras enständiga nekande, därutinnan till saken fällas.
 
I Lysings härads dombok från den 6/11 1834, paragraf 186, har Anders Strömberg instämt bonden Carl Johansson i Häggestad, rörande utbekommande av ett parti spannmål och ersättning av jordpäron. Vid uppropet inställde sig Strömbergs svåger, kronofjärdingsmannen Jäder, och meddelade, att Strömberg, sistlidne gårdagsafton, blivit funnen på marken död.
   
 Strömberg hade som vittne i målet instämt bl.a. torparen Samuel Jonsson på Åby, som lämnade följande attest.
   Stämd av f.d. kronofjärdingsmannen Anders Strömberg, att vittna i målet emellan honom och Carl Johansson i Häggestad , får jag lämna detta bevis: Att en dag sistlidne vinter kom Carl Johansson till oss på logen, varest jag jämte Strömberg tröskade för hans räkning, och beklagade sig över den mindre givande skörden, under yttrande: Jag tror att jag blir lidande på denna grödan och får inga 30 tunnor. Varpå Strömberg svarade. Det får du nog. Då Carl Johansson åter yttrade: Om du vill lägga till i vad som kommer att fela 30 tunnor, så skall du Strömberg erhålla överskottet om jag skulle få 30 tunnor, varpå handslag gjordes. Vid tröskningen slut befanns, att Carl Johansson på sin andel av grödan erhöll 36 tunnor - detta vill jag med Ed fästa. Åby Gästgivaregård den 14 oktober 1834. Samuel Jonsson

2000-02-17, 20:01
Svar #2

Ing-Marie Wallo

Hej Stig-Ove!
 
och ett stort TACK för att du ville hjälpa mej i min jakt på mördaren. Tack vare dej har jag nu skapat mej en bild av vad som hände min ana.
 
Bland de få sidor i domboken som jag har lyckats läsa finns ett vittnesmål från en kvinna, Anna Maija Larsdotter, som i förhör den 10 november 1834 säger bl.a.: för en tid sedan då jag gick genom Östra Häggestads gata stod Carl Johansson på logen och Strömberg på gatan då jag hörde Strömberg tillsäga Carl Johansson att medfölja för att isärmäta potatis.  Sedan följer diverse ordväxling mellan de båda där Anders Strömberg kallar Carl Johansson för du förbannade potatistjuf och Johansson svarar Strömberg dej ska vi allt dräpa.
 
Det verkar ju som om Carl Johansson och Anders Strömberg var ovänner.
 
Bakgrunden till osämjan tror jag mej finna i det vittnesmål från torparen Samuel Jonsson som du har hittat. Det tolkar jag som att Carl Johansson erbjudit Anders Strömberg resterande del av skörden bara Carl Johansson får 30 tunnor av vad gården gav. Men enligt vittnesmålet höll inte Carl Johansson sitt löfte utan tog åt sig 36 tunnor av skörden.
 
Enligt vad du har hittat i Lysings härads dombok svarade Anders Strömberg med att stämma Carl Johansson. Kvällen innan målet skulle tas upp hittades Anders Strömberg mördad. Carl Johansson och hans dräng Jonas Johansson häktades för mordet men enligt de uppgifter du hittat i Göta Hovrätts arkiv friades de av Hovrätten i brist på bevis.
 
Tydligen blev ingen fälld för mordet så jag får väl sluta leta nu.
 
Jag måste bara få berätta att av en händelse hittade jag följande anteckning på löslistan i 1871 - 1875 års HFL för Heda församling i Östergötland:  
 
Arb. Carl Gustaf Johansson, född 17/4 1813 i Ödeshög, änkling 6/2 1864, inflyttad från St. Åby 1872, häktad för mord 1835. Bötat för svordom och vågafridsbrott, ställd under framtida dom enligt utslag 1835, förändrat af Hofrätten så att han ej kunnat till saken fällas, dömd 1867 för första resan stöld, år 1868 för försvarslöske till 2 års allmänt arbete som slutade 22/12 1870. Ej har på flera år begärt H.A.N.
 
Detta borde väl vara den Carl Johansson som häktades för mordet på Anders Strömberg. Men i så fall var han endast 21 år då mordet begicks. Kunde han vara bonde och ha anställd dräng redan då??
 
Jag undrar fortfarande varför Anders Strömberg bytte yrke från kronofjärdingsman till bonde och sedan till dräng innan han mördades. På något sätt han han säkert misskött sig. Kanske finns det anteckningar om honom på något annat ställe i domboken?  Ramlar du över något är jag tacksam om du vill meddela mej.
 
Hälsningar Ing-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna