ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bothvid Wickman  (läst 664 gånger)

2004-02-26, 18:12
läst 664 gånger

Lotte Jensen

JAg söker uppgift på en man vid namn Bothvid Wickman. HAn ska enligt uppgift ha varit född i ÖStergötland. Han blev sedan präst på Gotland på 1660 talet. Han dog 1680.
 
Han var gift med en kvinna vid namn Christina Isacksdotter printz från Norrköping

2004-02-27, 15:57
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Odén, Östgötars minne, finns en 1666- inskriven i Uppsala - Isacus Isaci Printz, f i Visby 1643; fad. tullnär. Prv 75. Kh i Lärbro o Helvi, Visby stift 80. Död 1684 /10.
Är han redan bekant? Finns det något samband?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-27, 17:37
Svar #2

Lotte Jensen

Hej Olle!
Jo, Printz på Gotland känner jag till.
 
 
mvh Lotte Jensen

2006-08-03, 20:06
Svar #3

Lotte Jensen

Jag har fått en del ny auppgifter om min HAn ska ha varit från Kuddby socken. Man kan anta han föddes 1630-1640taket. Han utbildade sig till präst i Estland på 1650 -talet. Hans ene son var född 1662.
 
Kan det ha funnits någon präst eller annan person i Kuddby, som kan vara hans föräldrar, som hade möjlighet att ge honom en sådan utbildning???

2006-08-11, 14:56
Svar #4

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lotte,
Botvid Wickman var i Tartu på ett stipendium, det var inte hans föräldrar som betalade utbildningen. Men det innebär att han pluggat vid en ganska avancerad skola tidigare, möjligtvis Linköpings gymnasium, startat 1627. Vet inte om det finns någon förteckning över studenter. Kan ju lägga in en fråga här nånstans.  
 
Det finns en Petrus Johannis Vichman i Od?ns Östgötars minne, född 1628 i Kuddby, där fadern var bonde. Dom är inte bröder, för Botvids far hette Peter. Det finns en del Wichman som arbetat som fogdar i ÖG, tycker det vore märkligt om en bondson kunde gifta sig med en tjej från en så pass fin familj som Christina kom ifrån...
 
mvh // anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna