ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Appelgren  (läst 469 gånger)

1999-12-29, 19:18
läst 469 gånger

Patrik Appelgren

Hej! Jag söker min anfader Peter Appelgren och som i St Johannes (Norrköping) kyrkböcker anges vara född 1754 i Appuna men som ej finns angiven i födelseboken varken innan eller efter detta år. Han verkade som trädgårdsmästare och rättare på Karstorps gård i St Johannes Norrköping och dog  1807. Han fick tre söner, Jonas(1782), Anders(1792) och Salomon(1794).
Peter Appelgren var gift med Catharina Jönsdotter som anges vara född i Källstad 1757 och hon har inte heller stått att finna någonstans.  
Den som har uppgifter om Appelgrenare i västra Östergötland från denna period får gärna höra av sig till mig - det kan ju finnas kopplingar!
 
Mvh Patrik Appelgren

1999-12-29, 23:29
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har inga uppgifter om släkten Appelgren, men jag undrar om du möjligen är släkt med Erik Appelgren (död 1981), författare till boken Vallonernas namn? I så fall kanske det eventuellt kan finnas uppgifter i Erik Appelgrens arkiv i RA. Arkivet är ju känt för att innehålla material från EA:s vallonforskning, men eftersom han sysslade med genealogisk forskning kan man ju tänka sig att han även forskat i sin egen (ej vallonska) släkt.
 
Med vänlig hälsning Tord Påhlman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna