ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikabrev  (läst 951 gånger)

2001-04-16, 19:18
läst 951 gånger

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
I tidningen Östgöta Correspondenten, utgiven i Linköping, publicerades i början av år 1853 två amerikabrev. Breven är skrivna år 1852 av utvandrade svenskar, båda förmodligen östgötar, och ger en bild av de vedermödor de tidiga emigranterna fick genomgå. Tyvärr är det svårt att identifiera brevskrivarna på grund av knapphändiga personuppgifter i breven. Det skulle dock vara intressant att se om det trots detta går att spåra vilka som skrivit breven! Kanske någon östgötaforskare känner igen några namn eller platser som nämns i breven? Breven i sin helhet kan läsas på min hemsida!
 
Personer som nämns i det ena brevet:
brevskrivaren brevskrivarens föräldrar och flera av hans syskon, döda 1852 i Chicago Sophie, syster med brevskrivaren Anders Gustaf, bror med brevskrivaren Alfred, bror med brevskrivaren Frans Johansson
 
Personer som nämns i det andra brevet:
 
Emigranter:  
Em. Jonsson, brevskrivare Anders, död 2 september 1852 i Andover, bror med Erik (och med brevskrivaren?) Gustaf, död 5(?) september 1852 i Andover, bror med Jonas och med brevskrivaren Petrus Pettersson Axelsson, död 29 augusti 1852 i Andover Frans och Fredrik Winnerstrand
Personer i Sverige:  
Jonas, bror med Gustaf och med brevskrivaren Erik, bror med Anders (och med brevskrivaren?); gift med Chatarina nämndemannen i Gyrhult
Övriga:  
Williston, svensk man i Amerika (Boston?) Tidlund, svensk man i Chicago

2001-04-16, 21:11
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det första brevet skulle kunna vara skrivet av någon i följande familj, som 1852 utvandrade från Högby:
 
Daniel Månsson, f 1797 1/9 i Mjölby
Carin Larsdotter, f 1808 i Mjölby
d.Sophia, f 1836 28/9 i Högby
s. Anders Gustaf, f 1839 24/9 i Högby
s. Johan Alfred, f 1842 1/9 i Högby
d. Anna Lovisa, f 1844 5/6 i Högby
s. Frans Otto, f 1847 11/9 i Högby
d. Clara, f 1850 10/11 i Högby
 
Det som gör mig något tveksam är att brevet borde vara skrivet av en något äldre person än Johan Alfred, som bara var 10 år 1852. Men det går ju att kolla om det fanns fler i familjen, som inte kom med i det register jag baserar detta på (ett register över utvandrare från Östergötland 1850-70, excerperat av Ragne Josefsson).
 
I det andra brevet nämns två personer med efternamnet Axelsson.
Ferdinand Axelsson, f 1827 11/7 i Källstad, utv 1852 från Rök.
Nils Peter Axelsson, f 1816 12/2 i Horn, utv 1852 från Horn, och hade familj med sig. Vilken som åsyftas i brevet är svårt att gissa, men någon familj nämns inte.
 
Frans Otto Winnerstrand, f 1828 7/7 i Rök, och hans broder Oscar Fredrik, f 1833 13/7 i Rök, utvandrade bägge 1851 från Rök.

2001-04-22, 00:10
Svar #2

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Tack, Elisabeth, för ditt snabba svar!
 
Daniel Månssons familj ser onekligen ut att passa mycket bra in. Enligt kyrkböckerna utvandrade familjen i maj 1852 från Ullekalvs Källgårds ägor i Högby socken. Det kan som sagt inte ha varit Alfred som var brevskrivaren, dels på grund av hans låga ålder, men även på grund av att han nämns vid namn i brevet. Daniel Månsson och Carin Larsdotter hade, förutom barnen ovan, även barnen Johanna (född 1830 28/6 i Lundby, Mjölby sn), Carl August (född 1831 10/11 i Gunnarp, Mjölby sn) och Hedda Matilda (född 1834 9/1 i Gunnarp, Mjölby sn). De två senare utvandrade i maj 1852 som dräng resp. piga från Ullekalvs Boställe i Högby socken. Således var det sannolikt Carl August Danielsson som var författare till det första brevet (1852 2/11). Äldsta dottern Johanna Danielsdotter blev kvar i Sverige där hon gifte sig med Anders Peter Högstrand och 1861 var bosatt i Högby Boställe, Högby socken.
 
Frans Otto Winnerstrand och Oscar Fredrik Winnerstrand utvandrade från Röks socken i april 1852 enligt utflyttningslängden (år 1851 enligt husförhörslängden, men det tycks vara en felskrivning).
 
Någon Anders, Gustaf eller Em. (Emanuel?) Jonsson antar jag inte finns omnämnda i registret? Passar även på att fråga var detta register finns tillgängligt? (Försökte finna information om det genom diverse sökningar, bl a på Rötter, men kunde i vart fall inte finna det omnämnt under forskartips om Östergötland eller under forskartips om emigration.)

2001-04-22, 10:29
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Stefan,
 
Kul att åtminstone det första förslaget verkar passa bra. Vore ju intressant att veta hur det gick för dem senare, kanske någon vet, nu när det finns namn på fler.
 
Någon bra kandidat till den andra brevskrivaren har jag inte nu, någon passande Emanuel fanns inte i registret, men jag kanske skulle prova och se om där finns någon Emil.
 
Det omnämnda registret 1850-70 gjordes av Ragne Josefsson i Motala, som tyvärr har gått bort, och  
eftersom jag givit honom id?n till detta fick jag en utskrift av registret, som sedan datoriserats av Gunnar Bergstedt, då i Bromma. Sedan har det inte kommi tlängre än till min dator, då det i samma veva sattes igång ett reguljärt EMI-bas projekt i Linköping, som man kan hoppas kommer ut på nästa Emigrant-CD.
 
Ragnes register innehåller mycket fel, som jag inte vet om det beror på honom eller vad det nu är, men väldigt många verkar ha något fel i sina födelseuppgifter. Jag har kollat de som uppges födda i Asby och ungefär varannan eller var tredje  är det något fel med. Uppgifterna är hämtade ur hfl och utflyttningslängderna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna