ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Östra Harg  (läst 1715 gånger)

2013-08-25, 11:48
läst 1715 gånger

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 19:33
    • Visa profil
Sven Andersson
 
Det finns ingen Sven född 1748 i Östra Harg.  
Om du vill ha hjälp så underlättar det att du skriver varifrån dina uppgifter om Sven A kommer (socken och bok + sida).
 
Med vänlig hälsning
Kristina i Norrköping

2013-08-25, 13:30
Svar #1

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-04-11, 11:01
    • Visa profil
Jag har bara fått uppgifterna från ett gammalt släktträd. När jag skulle verifiera uppgifterna och kolla i kyrkböckerna hittade jag bara urblekta, och för mig mycket svårlästa bilder. Jag har Arkiv digital som annars är mycket bra. Det var födelseboken för Östra Harg för aktuell period jag kollade. Vänliga hälsningar Daniel E

2013-08-25, 13:52
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2494
  • Senast inloggad: 2020-05-25, 10:38
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jo, men du måste ju i så fall ha någon mer uppgift om honom. Till exempel ett barn? Med endast den information du givit hittills så är det helt omöjligt att med säkerhet identifiera personen.
 
Ett tips för övrigt är det utmärkta menyvalet Bildinställningar på Arkiv Digital som kan göra annars tämligen oläsliga sidor läsliga. Med moderna bildbehandlingsmetoder så går det att förbättra dessa funktioner ytterligare framöver ifall de lägger resurser på det.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-08-25 14:01)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-08-25, 16:44
Svar #3

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-04-11, 11:01
    • Visa profil
Jodå, upp till Sven är datan verifierad.  
Sven Andersson. Född 1748 Östra Harg, Östergötland 1).
 
Barn med Brita Stina Andersdotter (Född 1765-09-16 Skärkind, Östergötland 2).).
 
Barn:
1 Ulla Svensdotter. Född 1795-08-10 Rystad, Östergötland 3). Död 1825-12-24 Högloftet, Rycklösa, Östergötland 4).     
 
 
 
Generation 1
 
 
 
   1 Ulla Svensdotter. Född 1795-08-10 Rystad, Östergötland 3). Död 1825-12-24 Högloftet, Rycklösa, Östergötland 4).
 
Barn med Peter Andersson Schelin (Född 1794-02-28 Sjögestad, Östergötland 5). Död 1831-05-24 Högloftet, Rycklösa, Rystad, Östergötland 6).).
 
Barn:
1.1 Lena Stina Schelin. Född 1818-02-06 Rystad, Östergötland 7). Död 1886-12-26 Rottneros, Sunne, Värmland 8).
 
Vänliga hälsningar Daniel E

2013-08-25, 18:26
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 17563
  • Senast inloggad: 2020-05-25, 19:13
    • Visa profil
Ullas dopnamn var Ulrica (Rystad C:4 sid 365).
 
Enligt Rystad AI:2 sid 154 inflyttade makarna från Östra Skrukeby 1793.  
 
Vigda 31/10 1790 i Östra Skrukeby (C:4 sid 205): Tegelslagaren Sven Andersson ifrån Grensholmen och pigan Brita Stina Andersdotter därsammastädes.
 
Paret finns i Tegelstugan i Östra Skrukeby AI:2 sid 10 - där är Sven Anderssons födelse noterad som 14/5 1750 eller möjligen 1751 i Östra Harg (ej funnen i födelseboken dessa år). Inflyttad från Östra Stenby 1764 (ej funnen i Östra Stenby utflyttningslängd 1763-1764).  
 
Sven Andersson var tidigare gift med änkan Lisa Olofsdotter, vigsel 16/12 1787 i Östra Skrukeby (C:3 sid 239). Hustrun död i Tegelstugan av lungsot 19/11 1789, 50 år 11 månader och 9 dagar gammal (Östra Skrukeby C:3 sid 324).
 
Hinner inte mer för tillfället.

2013-08-25, 21:51
Svar #5

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-04-11, 11:01
    • Visa profil
Prästen som skrev om vigseln hade en väldigt tydlig handstil. Tack för hjälpen!/Daniel E

2013-08-26, 06:15
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2494
  • Senast inloggad: 2020-05-25, 10:38
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ulrica och smeknamnet Ulla är ju samma namn, normaliserat bör det skrivas Ulrika. Sven Anderssons första hustru Elisabet Olofsdotter var gift första gången med tegelslagaren Anders Jonsson (1715-1786) vid Grensholmen. Sven Andersson avled 1817 och Brita Kristina Andersdotter 1843, bägge i Granhammar som hustrun 1802 fått donerat till sig på livstid av greve Spens på Grensholmen. Brita Kristina gifte om sig 1819 med Erik Andersson Skånberg (1778-1850) från Furingstad.
 
Sven Andersson föddes 1752 i Sviestadtorpet på Sviestad ägor och hustrun Brita Kristina Andersdotter föddes 1765 i Sveden på Frö ägor i Skärkind.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-08-26, 08:24
Svar #7

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-04-11, 11:01
    • Visa profil
Mycket intressant. Tackar!

2014-02-02, 14:13
Svar #8

Utloggad Lilian Linnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2020-01-31, 14:29
    • Visa profil
LARS SKIÖLD
född 1793-09-17 Vånga gift med Stina Andersdotter. Antagen 1:a Livgrenreg. 1818.
död 1822 Åseltorps ägor Östra Harg.
Någon som vet var och när (datum) han dog? Han finns inte med i dödboken och jag hittar inget i generalmönstringsrullarna eller bouppteckningarna.
Om soldater försvann i kriget gjordes det då inga bouppteckningar och när räknades hustrun som änka?
 
Med vänlig hälsning Lilian}

2014-02-02, 16:09
Svar #9

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6084
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 00:25
    • Visa profil
Lars Sköld har nog s.a.s. ramlat mellan stolarna. Bouppteckningen efter honom återfinns i Risinge tingslag (Risinge tingslags arkiv, vol. F II:13, s. 2013). Enligt bou, upprättad 1822 4/2 i Melberget, Göstads ägor, Vånga sn, avled mannen, som då lämnat tjänsten, den 26/1. Han finns dock vare sig i Östra Hargs eller Vånga db.

2014-02-28, 16:04
Svar #10

Utloggad Tomas Holmsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-05-17, 10:07
    • Visa profil
Jag önskar lite hjälp med att ta reda på Lisa Jonsdotters (död 17 feb 1833)exakta födelsedatum och hennes föräldrar.
Det jag har just nu är följande:
Förmodligen född 1777 i Ö.Harg enligt dödsboken Björsäters, SE/VALA/00034/C/4 (1830-1854), bildid: C0015309_00199
Jag kan dock inte finna Lisa i födelserullorna för Östra Harg år 1777 eller några andra år.
Hon fick en dotter, Maja 1798 med okänd fader enligt Rystads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00314/C/4 (1772-1801), bildid: C0017810_00201
Gifte sig med Sven Berg (senare Sven Svenberg) 1802.
Lisa fick ytterligare 4 barn med Sven (Sven, Peter, Anders Fredric och Isac). Där pekar moderns ålder på cirka 1779 och till och med 1787 vilket jag ser som lite osannolikt.
Dock har Lisas födelseort noterats på olika ställen som Ö.Harg.
 
Kan någon hjälpa mig att spåra henne?
 
/Tomas

2014-02-28, 20:19
Svar #11

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6084
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 00:25
    • Visa profil
Det förefaller ganska troligt att Lisa Jonsdotter är identisk med soldaten Jonas Granqvists och hans hustru Maria Andersdotters dotter med detta namn, född 1775 4/1 på Granby ägor - se Östra Harg C:4, s. 444. Hon återfinns i Rystad A I:3, s. 108. Hennes dödnotis återfinns i Björsäter C:4, s. 368 - det underlättar om källorna anges korrekt.

2014-07-17, 20:07
Svar #12

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2014-07-17, 20:07
    • Visa profil
På Norra Hults ägor, Aspelund bor i Östra Harg AI:13 Anders Magnus Månsson med hu. Matilda Laurentia Sandberg?. Svar bild 15, sid 2.
Anders född i Stjärnorp 16/4 1835, Matilda född i Godegård 29/4 1830. De får bl.a dottern Johanna Matilda född i Ö. Harg 14/12 1857.
 
Jag söker någon som forskar på/är intresserad av eller är släkt med dessa personer. Snälla, titta under socknar, Stjärnorp där jag postat tidigare.

2014-07-30, 12:25
Svar #13

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1479
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 20:35
    • Visa profil
Nils Nilsson f 1789-06-04 Harg
Hej  
Letar efter i födelsebok och hfl för att säkerhetsställa
Nils Nilsson f 1789-06-04 Harg enligt AI:5 sid 197 i Mogenäs.  
Är då gift med enkan och fått sonen Johan Gustaf f 1819.
 
Jag finner honom i AI:4 på följande sidor (med samma födelsedata s 28,46,58,82 och på de flesta sidorna f i Harg och i en född i Ö Harg. Men han finns inte i födelseboken på det datumet.  
Utan en Nils med fader Nils är född 28/3 1789 i Östra Harg.
 
Min fråga är nu; kan min Nils Nilsson vara född i något annat Harg (har kolla Stockholm/Uppsala och där är han inte född).
Eftersom prästen om vartannat skriver Harg och Ö Harg --- Kan Harg betyda Västra Harg --- finner då att fb startat 1797 & hfl 1800. Går det att fastställa min Nils Nilsson på annat sätt??
Någon tydlig anvisning står inte i db 1850-01-24 i Ö Harg.
Tacksam för svar
Mvh Elisabet

2014-07-30, 16:00
Svar #14

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6084
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 00:25
    • Visa profil
Av bouppteckningen efter skräddaren Anders Åslebergs hustru Kerstin Nilsdotter, som avled 1822 4/5 i Linghemstorpet, Östra Hargs sn, framgår att Nils Nilsson i Mogenäs var hennes bror. Hon var född 1781 19/7 i Lilla Knylinge, Östra Hargs sn (i A I:6, p. 84, står dock felaktigt 1782 4/7, men rätt förhållanden framgår av dödboken), dotter till Nils Johansson och Kerstin Månsdotter. Den sistnämnda avled dock snart och Nils gifte om sig med Brita Johansdotter; de blev 1789 29/3 föräldrar till Nils Nilsson i Mogenäs; han föddes i Skogen, Prästgårdens ägor, Östra Hargs sn - se A I:3, s. 100.
 
Ytterligare uppgifter om familjen framgår av bouppteckningen efter Nils Johansson vid Åkerbo häradsrätt 1804 27/9 (vol. F II:17, s. 293).

2014-07-30, 16:50
Svar #15

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1479
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 20:35
    • Visa profil
Hej Bo,
Var hittar jag bouppteckningen efter Kerstin Nilsdotter?
Jag finner att Nils är född i Skogen, familjen hittar jag på Ö Harg AI:3 s 108.
 
Jag hittade en Nils Nilsson f 1770-06-04  Kan det vara orsaken till att den Nils som jag letat efter fått felaktig födelsedag genom AI:4 och framåt??
 
Ska följa Kerstin också.  
 
mvh Elisabet

2014-07-30, 19:32
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9200
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:47
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bouppteckningar för Åkerbo härad finns på Arkiv Digital.

2014-07-30, 19:33
Svar #17

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6084
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 00:25
    • Visa profil
Bouppteckningen efter Kerstin Nilsdotter: Åkerbo HR F II:24, s. 1333.
 
Den andre Nils Nilsson har nog inget med saken att göra. Det rör sig bara om vanligt felskrivande.

2014-07-30, 20:50
Svar #18

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1479
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 20:35
    • Visa profil
Tack Bo.  
Då skriver jag in Nils Nilsson f 1789-03-29 i Skogen
far till Johan Gustaf Nilsson (Lindgren) f 1819-12-08 i Mogenäs
farfar till Alfred Lindgren f 1859-10-12 i Granby
 
Och att Nils Nilssons föräldrar är Nils Johansson och Brita Johansdotter i Skogen. Får se om jag klarar ytterligare en generation bakåt,  
 
Mvh Elisabet

2014-07-30, 23:07
Svar #19

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1479
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 20:35
    • Visa profil
Ville bara kolla med er båda om detta är samma familj eller två olika familjer? Under Lilla Knylinge
 
Östra Harg AI:2 sid 9  1775
Nils, h Catharina, s Hans, s Nils d Ingeborg
 
sid 34  1776-1777
Nils 37, h Catharina 29 s Hans 9, s Nils 7, d Ingeborg 3
 
sid 57  1778-1779-1780
Nils 39-41, h Catharina 30-32, s Hans 10-12, s Nils 8-10, d Ingeborg  2-4, d Kierstin  ???
 
sid 78  1781
Nils 42?, h Kierstin 30, Maja 5 Kierstin född xx  dr Nils 31
 
sid 96  1782
Nils 35?, h Kjerstin 31 död, d Maja 6, d Kjerstin 1  
 
sid 122 1783
Nils 36, d Maja 7, d Lisa (trol Kerstin) 2,  Pig Brita 27
 
sid 148 1784
Nils 37, h Brita 28, d Maja 8, d Chierstin 3
 
sid 239 1785
Nils 38, h Brita 29, d Maria 9, D Cherstin 4    
sedan står det något bredvid  Isak, h ana  Hans?
 
sid 270 1786
står det Isak h Anna, d Stina  dr  Hans
Finner inte min familj 1786 hfl.
 
1787 hittar jag dem inte heller.  
 
Från 1781-1785 bor familjen på samma ställe om jag läser det rätt. Den första Nils-familj måste vara någon annan.
Och så kommer Isak och tar över, men vart fortsätter jag med min Nils Nilssons familj innan AI:3 sid 180? Har tittat igenom Ai:2 men finner dem inte mer.  
 
 
I Östra Harg C:3 (1722-1759) Födda 1747 på Bild 105/sid 223 högra del finns två st Nils.  
Vem av dem kan vara Nils Johansson f 1747 enligt Ö Harg AI:3 sid 108?
 
 
Mvh Elisabet

2016-01-10, 12:34
Svar #20

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1896
  • Senast inloggad: 2019-10-09, 16:45
    • Visa profil
Jag söker Johan Johansson som anges i Rystad AI:9 s. 250 vara född i Östra Harg 1802-01-02. Men jag finner honom inte... det är svårt att föstå sej på böckerna när man inte har en aning om geografin i Östergötland. Jag har sökt i Östra Harg o Rystad. Sen förstår jag mej inte på vad detta Östra Harg kan höra till. Åkerbo hade ju inga Hfl... är det Bankekind eller Hanekind eller vart? Likaså Näsby 1779,vart finner jag dess Hfl? Erland Jonsson o Annika Nilsdotter, som ska bo vid Prostgården 1779 då dottern Maria Erlandsdotter föds 15 September 1779.
Tacksam för vägledning,
Margareta

2016-01-10, 17:26
Svar #21

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2835
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 18:25
    • Visa profil
Hej Margareta
 
Johan Johansson anges född 1802-01-21 i Östra Harg, hittar honom dock inte i fb.
Han finns inflyttad till Gärstad, Rystad 1820
Rystad AI:6 (1826-1830) Bild 222 / sid 428
 
Östra Harg är en socken söder om sjön Roxen, mellan Linköping och Norrköping.
 
Hittade en Anders Johansson född 21/6 1805 i Östra Harg, han finns också i Gärstad, inflyttad 1823.  
Tänkte att det kanske är en bror till Johan.
Rystad AI:5 (1821-1825) Bild 182 / sid 350
 
Anders född i Udden, Östra Harg, föräldrar Jan Larsson och Maja Mattsdotter.
Östra Harg C:4 (1760-1821) Bild 93 / sid 179
 
Familjen finns i Udden, Anders har en äldre bror Jaen, född 1802-01-21 som flyttar till Rystad 1820.
Östra Harg AI:4 (1810-1814) Bild 108 / sid 200
Östra Harg AI:5 (1815-1820) Bild 141 / sid 260
 
Johan/Jaen är då född som Johannes 1802-01-25 i Törnevalla, med föräldrar Johan Larsson och Maja Mattsdotter  
Törnevalla C:4a (1754-1819) Bild 185 / sid 355
 
(Meddelandet ändrat av Linnean 2016-01-10 17:50)

2016-01-10, 18:05
Svar #22

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2835
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 18:25
    • Visa profil
Margareta
 
Näsby församling uppgick 1784 (beslut 1780-11-15) i Rystad församling.  
Enligt uppgift i inforuta Näsby (E) Arkiv Digtal
 
Familjen Erland Jonsson finns i Prästorp
Rystad AI:3 (1797-1816) Bild 114 / sid 216
 
(Meddelandet ändrat av Linnean 2016-01-10 18:17)

2016-01-10, 18:10
Svar #23

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4648
  • Senast inloggad: 2020-05-17, 13:41
    • Visa profil
Johan Johansson finns även i AI:6 Rystad, Gärstad s 428. Inflyttad från Ö Harg 1820. I flyttlängden för Ö Harg, AI:6 s 191 för 1820 attest nr 7 drängen Johan Johansson till Rystad. Står inte angivet varifrån i Ö Harg han flyttar ut...
 
Efter lite letande i hfl AI:5 Ö Harg så hittade jag på sidan 260 (tur jag började leta bakifrån i längden...)!
 
Torpet Udden under Idingstad
Jaen Larsson f 1755-04-10 Törnevalla
H Maja Matsdotter f 1764-06-04 Harg, gifta 1792
S Jaen f 1802-01-21 Törnevalla  -  flyttar till Rystad 1820
S Anders f 1805-06-21 Törnevalla
 
I hfl AI:4 Ö Harg s 200, Udden har Jan födelsedatumet 1802-01-25, vilket stämmer bättre med födelseboken för Törnevalla, se C:4a s 355.
 
Kan du ange lite bättre var du har födelsenotisen för Maria Erlandsdotter?
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

2016-01-10, 19:21
Svar #24

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1896
  • Senast inloggad: 2019-10-09, 16:45
    • Visa profil
Christina Johansson o Britt-Marie Waller, ni är ju suveräna!!!!!  Jag vågar ju inte riktigt tro på mej själv när namnen ändras sådär Jan Jaen Johan Johannes... När jag inte känner till orterna heller. Hade det varit i Sunne t.ex där jag är mer bekant med platserna då kan jag ju mer hänga med liksom.
Jag är er evigt Tacksam!!!
Jo Maria Erlandsdotter är född 1799-09-05 i Näsby. Hon blir gift med Jöns Salomonsson född 1799 i Vreta Kloster. Så står om deras dotter Anna Maja Jönsdotter född 1803-03-14 i Rystad AI:9 s. 250 en not om Till Erlandsgård. Så jag har letat Erlandsgård som besatt.... Vad som menas med det? Är det föräldragården? Var den speciell på något sätt eller?
Hittade det här när jag googlade;
 Erlandsgarden, ägare av gården var Anders Samuelsson, gårdens areal var 1/4 mt .
Boningshusets bottenvåning hade 4 rum och kök . Övervåningen hade 3 oinredda kammare
med rappade väggar . Erlandsgården hade det största boningshuset av de utflyttade gårdarna i
Swem. Troligtvis beboddes huset av två hushåll, att en familj hade dessa utrymmen är inte
troligt . Boningshuset och en bod hade tegeltak och alla husen var rödfärgade. Att husen var
rödfärgade och hade tegeltak var ovanligt vid tiden för laga skifte i Swem. Min teori är att
boningshuset var relativt nybyggt, det var ett för byn stort hus med tegeltak och rödfärgad
ytterpanel. Uthusen hade i samband med boningshuset blivit rödfärgade .
En bod låg norr om boningshuset, boden var inredd till 3 rum med spannmålsloft och hade gott
torvtak Söder om boningshuset låg en byggnad som var inredd till täljbod och vagnshus, även
den byggnaden hade gott torvtak. Ladugården var inredd till stall, fähus och 4 foderlador med
loge. Byggnaden hade halmtak . Ladugården var indelad i sju olika funktionsdelar, vilket var
mer än på de andra gårdarna . Det går inte att utläsa något om ytan på de olika delarna . På
gården fanns även två svinhus och ett hemlighetshus . Hela gården bestod av sju byggnader .
Gården flyttade från Swem by som den blev ålagd vid laga skifte .
 
Erlandsgården flyttade från byn. Gården har tillhört släkten sedan början av 1800-talet.21
Huvudbyggnaden var av trä och byggd omkring år 1800 . Byggnaden bestod av två lägenheter
och innehöll 4 rum, 2 hallar, 2 kök och källare . Huset moderniserades på 1920-talet, det var
troligtvis då huset fick rappade ytterväggar i en ljus kulör som bilder visar från år 1949 .22
Byggnaden var en dubbelradstuga i en våning samt en frontespisvåning och vind . Formen
representerade höjdpunkten av vad bondeklassen uppnådde under 1800-talet 23 Detta kom för
böndernas del, till uttryck bara i Östergötland och Södermanland. Byggnaden hade en
utbyggnad på gaveln med separat ingång och brutet tak .
Enligt Länsstyrelsens inventering från år 1996, finns huvudbyggnaden, två uthus och en
ladugård i samlad placering kvar på gården .
Å fadern hette ju Salomonsson... är det någon koppling där?
Åter igen Tusen Tack för hjälpen!!
Vänlig hälsning,
Margareta

2016-01-10, 19:43
Svar #25

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2494
  • Senast inloggad: 2020-05-25, 10:38
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jan, Jaen och Johannes är bara andra varianter av Johan så det betyder normalt sett inget om namnet skulle variera.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2016-01-11, 10:40
Svar #26

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6084
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 00:25
    • Visa profil
Två kommentarer till till Margareta:
 
Det som står i Rystad A I:9, s. 250-251, lyder till Erlands gård, vilket alltså är en hänvisning till en annan hemmansdel i Gärstad, s. 262 i samma hfl, som ägdes av Erland Erlandsson.
 
Hela den långa texten som du hittat via en googling avser hemmanet Erlandsgården i byn Sväm i Ödeshögs sn - det är ganska långt från Rystad...

2016-01-11, 14:44
Svar #27

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1896
  • Senast inloggad: 2019-10-09, 16:45
    • Visa profil
Okej Bo Persson, det var bra att få det klarlagt  Samtidigt vill jag tacka Moderator för bra information, ska spara den så jag kan titta när jag blir osäker.
Tack alla som hjälper mej! Er hjälp är ovärderlig för mej så Stort Tack!!
Vänliga hälsningar,
Margareta

2016-01-11, 19:49
Svar #28

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4648
  • Senast inloggad: 2020-05-17, 13:41
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Maria Erlandsdotters födelsenotis finns i C:3 Näsby s 107, född 1779-09-15 (inte 1799). Föräldrarna är dannemannen Erland Jonsson och Annika Nilsdotter i Prästorp, inte Prostgården som du skriver i tidigare inlägg.
 
Du hittar familjen i AI:1 Rystad, Prästorp s 214. Marias syskon, Annika f 1784, Erland f 1788 och Jonas f 1790 finns i födelseboken för Rystad.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna