ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2009  (läst 4341 gånger)

2006-12-07, 19:53
läst 4341 gånger

Kjell C.

hej!
 
Min anmoder Brita Kristina Andersdotter föddes 24/9 1770 i Tjällmo.
I hfl 1793-1800 finns noterat att hon (åter-)inflyttat från Linköping 1793.
 
Därefter tycks hon bo hos modern 1794-98, tills hon gifter sig med drängen Jonas Petersson den 24/9 1798.
 
Trots att jag läst igenom vartenda namn på varenda sida (376 st) i hfl 1793-1800, så kan jag inte hitta paret (jag kan ju ha missat dem).
 
Eftersom de gifte sig vid Michelstid, så bytte de väl husbonde. Kanske flyttade de till en annan socken, men vilken i så fall?
 
Tacksam för alla tips&svar !
 
Mvh
Kjell C.
 
Detta inlägg flyttades den 23 juli 2009 från Efterlysningar, Andersdotter, Brita Stina - f 1770, vigd 1798 i Tjällmo m Jonas Petersson.
Magnus Hjärtström, moderator

2009-05-27, 16:40
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Anne-Mai!
 
Enl hfl AI:3 Ö Harg s 164, Stora Knylinge är dottern Beata Lisa Verngren född 1755 Gåsinge D.
 
Om man tittar i Gåsinges födelsebok finns det ingen Beata detta år, men däremot 1754.
 
C:2 Gåsinge s 51 1754-07-20 Beata, oäkta
Mod. Beata Marg. Holst på Nerlunda. Fadern föregavs vara Daniel Pehrsson i Plogen....
 
V g se bild fr AD:

 
Här är en bild från Beata Margareta Holsts födelse i Tjällmo, C:2 s 238 1729-10-13, dp 17/10:

 
Jag har skrivit lite om Holst/Sevenia under släkter Borgstrand 2008-03-01, v g se detta inlägg. Där har jag visst halkat på tangenterna och skrivit fel födelseår på Elisabeth Sevenia, hon är född 1704-06-20 C:2 Tjällmo s 71, död 1772-04-14 Gropen vid kyrkan, Mogata. Gift 1726-11-08 Tjällmo med häradsskrivaren Petter Holst.
 
Jag tittade lite efter barn efter vigseln 1726, hittade dessa:
 
1727-10-07 Samuel Enock C:2 s 224
1729-10-13 Beata Margareta C:2 s 238
1731-10-25 Anna Lisa C:3 s 11
1734-11-03 Petrus C:2 s 34
 
T o m 1739 inga fler barn i Tjällmo....
 
1734 kallas Petter Holst befallningsman på Hättorp istället för häradsskrivare. 1734 C:3 s 29 finns även en herr Gabriel Holst som dopvittne.
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
Meddelandet ändrat av bmw 2009-05-27 16:41

2009-05-27, 18:34
Svar #2

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
Tack för informationen. Jag är nog inte helt fel ute när jag tror att det är mina Beator. eller hur?? Jag läste dina tidigare inlägg och hade hjälp av det när jag sökte Holst + Tjällmo. Du känner möjligen inte till namnet Verngren? Vet du något om Petter Holsts anor?
 
Vänliga hälsningar  
Anne-Mai C.

2009-06-23, 01:19
Svar #3

Utloggad Christopher Adamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 15:38
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att fylla i ett par luckor på en dödsnotis. Det gället 1844-08-14, Olof Sundblad. GID 243.19.24600. Sidan 657.  
 
Avskedad lifgrenadier i Fogelhult på Baggetorps ägor, född 17640224. Gift 1787 med Anna Maja Andersdotter. Haft 9 barn- 4 söner och 2 döttrar lefva. Enkling 1839. Blev påkörd av en ____ i Norrköping på vägen från Skenninge marknad den 8 augusti. på aftonen förd till son son? i Ransboviken där han dog d 14 kl 8 em. Begravd d 27 fm. Dödsorsaken är olycks___. Under hans namn står det något om en läkare, ser inget mer än just läkare d 24 augusti.
 
Kan någon fylla i luckorna och rätta eventuella fel så vore jag tacksam.
 
MVH Christopher Adamsson

2009-06-23, 13:38
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2023-01-23, 16:41
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Hej Christoffer! Jag tyder det som att Olof blev påkörd av en resande fabrikör. Död av olyckshändelse.
På aftonen fördes till sin son i Ramboviken
Jag har denna Olof bland mina anor. Hör gärna av dig så vi kan hjälpas åt.
 
mvh
Ann-Britt
 
(Meddelandet ändrat av abd 2009-06-23 13:40)

2009-06-28, 20:33
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2023-01-23, 16:41
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Christopher! Angående läkaren, står det Besigtigad av provinsialläkaren.
Olof blev påkörd den 13 aug.
Sonen Anders Peter bodde i Ramboviken med hustru.
mvh
Ann-Britt

2009-07-09, 12:24
Svar #6

Utloggad Andreas söderberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2019-03-20, 15:29
    • Visa profil
Hejsan.
 
Jag har fastnat på en sak. Jag hjälper min svärmor med att hitta hennes rötter i Tjällmo, hennes pappa som det då gäller.
Gunnar Bertil Gustavsson
F. 1918-01-09 i Tjällmo
D. 1979-02-23 i Norrköping
 
Vore tacksam för lite hjälp på traven.
 
Mvh Andreas

2009-07-09, 13:18
Svar #7

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Andreas Söderberg!
Gunnar Bertil Gustavsson´s mor var:
Hulda Gustavsson född i Tjällmo 1901-11-25 och död i Va.Ny (E)1977-03-23.
Gunnar Bertil föddes som oäkta son och fadern uppges vara Axel Einar Andersson från Tjällmo.
Hulda gifte sig sedan med Erik Valdemar Larsson från Va.Ny (Medevi) och fick med honom 7 barn (varav 5 lever ?)
Huldas mamma, Emma Hellström var syster till min farmor Johanna Matilda.
Nå´t mer du vill veta?
MVH
Örjan Lindahl

2009-07-09, 16:24
Svar #8

Utloggad Andreas söderberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2019-03-20, 15:29
    • Visa profil
Tack så mycket, men det är så att jag har befolknings cd skivorna men kommer inte längre än 1900, så det stannar lite upp. Om det inte är till något besvär så är jag gärna intresserad av de 7 barns namn. Ja frågade min svärmor om det men hon vet bara 2 av syskonens nuvarande status. Sen vore det intressant att veta mer om Hellström, för vad jag förstår då så är du syssling med min svärmor om jag farstår rätt.
 
Mvh Andreas

2009-07-10, 08:29
Svar #9

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Andreas.
Jag skickar lite uppgifter per E-post så kan du väl återkomma den vägen om du vill ha mera uppgifter.
Hälsningar
Örjan

2009-07-24, 09:33
Svar #10

Utloggad Britt-Inger Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2015-01-01, 15:00
    • Visa profil
Hej!
Läste gamla inlägg på rötter. Såg då att det fanns information om
Nils Kaxe Nilsson född 1681 i Tjällmo. Han var lifgrenadjär och
skomakare. Han var gift med Katarina Mårtensdotter född 1688 i Tjällmo.
De hade också en son Nils Nilsson född 12/9 1716.  
Tar tacksamt emot alla upplysnigar.
Mvh Britt-Inger
 
Ett svar kom  /Magnus Hjärtström, moderator.

2009-08-03, 22:07
Svar #11

Lisa Jansson

Hej!
 
Jag har läst igenom den här tråden och ser att en felaktig uppgift om Maria Andersdotter (f 1701 i Godegård) i Vilkhyttan sprids. Det finns väldigt många sidor med inlägg så jag ber om ursäkt om den här uppgiften redan är rättad.
 
Överallt där Maria nämns så står det att hon dog 19 nov 1759 i Tjällmo. Jag har tittat och tittat i död- och begravningsboken och jag menar att hon dog 11 nov 1758!  
 
Följande står att finna under år 1758 i den kombinerade födelse-, vigsel- och begravningsboken för Tjällmo (C:4, sid 132):
 

 
Som jag tolkar det så begravdes Maria Andersdotter den 19 nov 1758, men avled den 11 nov samma år.

2009-08-04, 12:41
Svar #12

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Lisa!
 
Jovisst har du rätt i att den uppgift som finns här på anbytarforum i Vincent Eldefors antavlor är felaktig. Detta är min makes anor och jag har själv skrivit i hans antavla att hon avlider 1758-11-11 Vilkhyttan (har även kontrollerat i db igen). Man bör ju alltid kontrollera uppgifter som finns här på forumet i kyrkböckerna, det finns en hel del felaktigheter och man kan inte bara kopiera rätt av.  
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-08-04, 13:23
Svar #13

Lisa Jansson

Hej Britt-Marie!
 
Det är alltid skönt att bolla tankar och idéer runt släktforskningen. Jag antar att det är väldigt lätt som nybörjare att anta att uppgifter som ges av mer etablerade forskare är korrekta, men jag försöker alltid att själv kontrollera uppgifterna.
 
Jag stammar också från Johan och Maria i Vilkhyttan, närmare bestämt från deras son Anders Johansson.

2009-08-04, 18:17
Svar #14

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Lisa!
 
Det är samme son som min make har i anorna, Anders Johansson f 1723-12-20 Vilkhyttan, Tjällmo, nämndeman i Vilkhyttan. Död 1768-05-12 Vilkhyttan. G m Anna Maja Velamsdotter Strömbeck f 1728-09-15 Licka, Brunneby, d 1775-12-05 Vilkhyttan, Tjällmo. Gifta 1747-12-28 Tjällmo.  
 
Både sonen Velam Andersson f 1755-08-09 Vilkhyttan, död 1834-12-22 Lilla Kulla, Tjällmo och sonen Johan Andersson f 1750-09-26 Åstad, Tjällmo, död 1801-01-11 Iskallebol, Tjällmo, sockenman, ingår i anorna.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-08-04, 18:31
Svar #15

Lisa Jansson

Britt-Marie, jag har inte hunnit forska så mycket på just den grenen så jag har inte så bra koll på syskongrenarna än. Mina anor kommer i alla fall från Anders Johanssons dotter Anna Brita Andersdotter, f 1759-01-28 i Tjällmo, d 1795-06-24 i Tjällmo.

2009-08-10, 09:46
Svar #16

Utloggad Anki Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:22
    • Visa profil
Hej  
Pär nilsson gifter sig med Maria vadå för nått?

genline 243.18.73100

2009-08-10, 10:44
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Anki!
 
Pär Nilsson i Klofstena och Maria Böriesdotter (Börjesdotter).
 
Om du har fler frågor liknande denna så vore det bra om du skriver källhänvisning, vilken kyrkbok och sidnr eller datum och år. Då är det lättare att kunna gå in i böckerna och läsa själv, det ser ut som du har genline och GID-nummer är inte tillräcklig hänvisning och då är det mycket svårt att hjälpa dig då många forskare har SVAR eller Arkiv Digital.
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2009-08-10 10:49)

2009-08-12, 18:41
Svar #18

Utloggad Anki Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:22
    • Visa profil
Hej  
Tack så mycke för din hjälp och jag ber så mycket om ursäkt för jag trodde faktiskt att det skulle räcka...
Men nu får ni lugn å ro ett tag framåt min tid är ute på genline för denna gång :-)
 
mvh
Anki
 
(Meddelandet ändrat av Irlet 2009-08-12 18:44)

2009-10-08, 19:44
Svar #19

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej
Jag behöver hjälp med att läsa ut namnet på fadern till Gustafva Gustafsdotter (1835 15/1 i Tjällmo). Jag har försökt att hitta honom i husförhörslängderna men ej lyckats. Jag vill veta vad han heter och när och var han är född. Hoppas det finns någon som är bättre än jag på att läsa och hitta.
MVH
Anna
 
Detta inlägg flyttades den 11 oktober 2009 från Socknar, Tjärstad.
Magnus Hjärtström, moderator

2009-10-08, 21:33
Svar #20

John Sidén

Svar på fråga från Anna Nyquist:  
Gustavas far är enligt födelseboken drängen Gustaf Qvarfot i Ubbetorp. Han återfinns också i Tjällmo AI:7 fol 270 under Ubbetorp och uppges där vara född 1810-07-10 i Tingsås.  
Med vänlig hälsning  
John

2009-10-09, 11:13
Svar #21

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej John
Tack för att du svarade på rätt forum ( det började iaf på Tj...) Det hade jag aldrig kunnat läsa ut själv. Kul info eftersom namnet Qvarfot finns där jag bor nu, bara ett par mil från Hassle
MVH
Anna

2009-10-09, 11:54
Svar #22

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Din fråga fanns ju först under Tjärstad och gällde Gustafva född 1835-01-15 Kårtorp, Tjällmo. Född oä av pigan Anna Lisa Jonsdotter och fader drängen i Ubbetorp, Gustaf Qvarfort.
 
Jag har forskat lite på denna familj tidigare och om du tittar på dessa länkar kan du hitta mer information:
 
http://jernbruk.ifokus.se
 
Där finns ett inlägg under Qvarfort 2009-05-05 där jag bl a skriver om Gustafs mors anor, Kerstin Johansdotter född i Fräntorp, Hällestad och senare boende i just Kårtorp, Tjällmo.
 
www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT
 
Här har du ytterligare information ang Gustaf Qvarfort och hans familj. Thomas Ek anger att Gustaf gifter sig 1835 med Maja Stina Andersdotter och avlider i Högåsen, Skedevi (E) 1894-05-08.  
 
C:6 Tjällmo s 24 Vigda 1835-09-30 Gustaf Andersson/Maja Stina Andersdotter, dräng och piga i Ubbetorp.
 
Titta på dessa hemsidor och är det något som är oklart kan du fråga vidare under släkter Qvarfort här på forumet.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-11-11, 09:13
Svar #23

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 05:15
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Hej! Är hon född här i Tjällmo?  
Jag söker föräldrar och ev. syskon till Greta Maria f 18971219, sedan även var är hon född.
mvh
Irene J
 
Greta Maria Karlsson f Johansson
 
Blev 66 år.  
 
Född   1897-12-19 1).  
Död   1964-07-04 Sandstorp Höka 1:1, Godegård (E) 2).  
 
 
Familj med Skomakare Rickard Emanuel Karlsson
 
Make   Skomakare Rickard Emanuel Karlsson. Född 1889-01-21 Godegård (E) 1). Död 1967-03-13 Sandstorp Höka 1:1, Godegård (E) 2).  
   
Vigsel   1918 2).  
   
Dotter   Margit Linnéa Johansson. Född 1920-02-04 Tjällmo (E) 3). Död 1994-01-13 Björnhammar, Hjortkvarn (T) 4).  
 
 
 
 
Personhistoria
 
Årtal   Ålder   Händelse
1897      Födelse 1897-12-19 1).  
1918      Vigsel Skomakare Rickard Emanuel Karlsson 1918 2).  
1920   22 år   Dottern Margit Linnéa Johansson föds 1920-02-04 Tjällmo (E) 3).  
1964   66 år   Död 1964-07-04 Sandstorp Höka 1:1, Godegård (E) 2).  
 
 
Källor
 
1)   Tjällmo (E), SCB, född, 1898-1920, bild. 174. Gid. 243.46.17400
 
2)   sv dödbok 4
 
3)   Bo (T), SCB, född, 1898-1920, bild 174. Gid. 2321.46.17400
 
4)   Begravda i  Sverige

2009-11-13, 14:45
Svar #24

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2023-01-23, 16:41
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Hej Irene! Greta Maria är född i Godegård 1897-12-20 moder Eva Charlotta Karlsdotter fader okänd, modern var piga på Örebro lasarett, attest skickad rill past. ämb i Örebro1898-01-04.Gid 100005.110.35000. Födelseboken i Örebro 100018.10.34500 Modern boende på Länslasarettet och var född 1874-04-02.
 
Sveriges befolkning år 1900
Post 2552066
 
Greta Maria
Piga
 
f. 1897 i Godegård (Östergötlands län, Östergötland)
 
hennes oä. d.
Flicka, barn i familjen
 
Lasarettet
Örebro (Örebro län, Närke)
 
Födelseort i källan: Godegård Östergötlands län
 
Post 2552067
 
Karlsdotter, Eva Charlotta
Piga
 
f. 1874 i Godegård (Östergötlands län, Östergötland)
 
Ogift kvinna, mor i familjen
 
Lasarettet
Örebro (Örebro län, Närke)
 
Födelseort i källan: Godegård Östergötlands län
 
mvh Ann-Britt

2009-11-14, 10:39
Svar #25

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 05:15
    • Visa profil
Okey, AnnBritt!
Jag tackar dig även här  
har ju skickat ett privat mail...
mvh
Irene

2009-11-20, 21:25
Svar #26

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag fortsätter nu med mina Frosten och Hemming frågor här. De började i Hällestad men nu pekar det mot Tjällmo.
OBS! Spännande mot slutet  
 
Det jag har på min ana är Hemming Frostensson f.omkr 1662 i Tjällmo, eftersom han kommer därifrån enligt vigselnotis 1691-12-06 i Hällestad (C:2 s.413 kyrkoräkenskaper) Död 1742-12-24 i Hällestad 80 år gammal (C:3 s.428)  Hustrun heter Maria Persdotter och nämns endast en gång vid namn och det är när sista barnet Olof föds 1713-01-14 i Ängetorpet, Hällestad (C:4 s.51)
 
Det finns få lämpliga kandidater som kan vara fader till min Hemming Frostensson i Tjällmo. I Frosten diskussionen från 2001 nämner forskaren Monica Wester Nils Frostensson och Frosten Nilsson i Sundsjö som exempel på personer från en annan släkt där namnet Frosten förekommer i Tjällmo, förutom den med namnen Frosten och Hemming från Dråsa.  
Jag fick nyligen, efter mailkontakt, en kort vink av forskaren Vincent Eldefors om att just Frosten Nilsson i Sundsjö kunde vara fadern till min Hemming Frostensson.
Nu visar det sig att denne Frosten Nilsson gifter sig så sent som 3 april 1687 (Tjällmo C:1 s.49) så han faller alltså bort.
Den välkände Frosten Hemmingsson från Dråsa skulle kunna passa fast han är ju en aning gammal, ja t.o.m. död omkr. 1660, enligt uppgifter överallt på Internet. Eller dog han inte omkr. 1660? Jag har studerat mantalslängderna och där försvinner denne Frosten efter 1660. Endast hustrun står kvar 1661. 1662 är även hon borta från Dråsa. Det kan ju innebära att de är döda eller i alla fall utgamla som det ibland står när de inte drar in pengar till skatt. Det är väl oftast bara folk som är arbetsföra från 15-16 år som finns upptagna i mantalslängderna, eller kan det skilja mellan olika delar av Sverige vid denna tid?
 
Det som är kittlande intressant, och som någon annan mer än mig rimligtvis måste ha noterat, är att Frosten Hemmingsson är tillbaka med hustru 1664 i Dråsa, (mantal 2) och även 1665 med mantal 1 eller 0. (Bägge siffrorna står på varandra). Hustrun heter inte Brita utan Embla eller något liknande (svårläst).
 
Är detta en annan Frosten eller samma som tidigare i Dråsa? I vilket fall ser jag nu inget hinder till att han skulle kunna vara far till min Hemming Frostensson, med ny fru och allt. Om det är en annan Frosten Hemmingsson, var kommer han då ifrån?
 
När det gäller Tjällmo så är jag helt ny på forskning där, sedan förra veckan, så jag tar tacksamt emot hjälp. Jag vet att det finns massor med kunskap om Tjällmo från er på forumet, som säkert lagt tusentals timmar på mantalslängder och domböcker i dessa trakter. Kanske är detta en spännande nöt för er också?
 
mvh// Ove Tegnér
 
(Meddelandet ändrat av otr 2009-11-20 22:22)

2009-11-22, 15:24
Svar #27

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 05:15
    • Visa profil
Här ska det vara, jag satte det på fel socken först.
Hej!
Vill någon följa denna familj. När dog Per Fredrik o hans Johanna Lovisa? Hur gick det för barnen, fick de barn o familj? Vem var Johanna Lovisas föräldrar?
mvh
Irene
 
Personakt
Per Fredrik Petersson
 
 
 
Snickare år 1890.
 
Far 24 Olof Olaus Pettersson. Född 1788-02-26 Tjustad, Ukna (H) 1). Död 1849-05-13 Tjällmo (E) 2).
Mor 25 Christina Stina Andersdotter. Född 1789-04-26 Sya (E) 3). Död 1863-02-03 Lindalen, Tjällmo (E) 4).
 
Född 1835-05-01 Tjällmo (E).
Bosatt 1890 Susendal, Tjällmo (E) 5).
Bosatt 1900 L:a Tittut, Tjällmo (E) 6).
Inhyses snickare.
 
 
Familj med Johanna Lovisa Pettersson f Bergström
 
Maka Johanna Lovisa Pettersson f Bergström. Född 1838-02-12 Askersund (T) 7).
 
Son Fritz Verner Persson. Född 1877-09-17 Tjällmo (E) 7).
Son Elias Stefanus Persson. Född 1882-01-07 Tjällmo (E) 7).
 
 
Personhistoria
 
Årtal Ålder Händelse
1835 Födelse 1835-05-01 Tjällmo (E).
1838 2 år Makan Johanna Lovisa Pettersson f Bergström föds 1838-02-12 Askersund (T) 7).
1838 3 år Brodern Malcus Petersson föds 1838-12-14 Tjällmo (E).
1849 14 år Fadern 24 Olof Olaus Pettersson dör 1849-05-13 Tjällmo (E) 2).
1863 27 år Modern 25 Christina Stina Andersdotter dör 1863-02-03 Lindalen, Tjällmo (E) 4).
1877 42 år Sonen Fritz Verner Persson föds 1877-09-17 Tjällmo (E) 7).
1882 46 år Sonen Elias Stefanus Persson föds 1882-01-07 Tjällmo (E) 7).
1890 Bosatt 1890 Susendal, Tjällmo (E) 5).
1900 Bosatt 1900 L:a Tittut, Tjällmo (E) 6).
1906 71 år Brodern 12 Axel August Petersson dör 1906-06-10 Borggård, Hällestad (E) 8).
 
 
Källor
 
1) Ukna (H), CI:4, födde, 1767-1805, bild. 90. Gid. 172.22.60300
 
2) C:6 Tjällmo s. 686 (BM Waller)
 
3) BM Waller
 
4) Se/Vala/00376 Tjällmo C:7 1861-1865 bild 95.
 
5) Sv bef 1890
 
6) Sv bef 1900
 
7) 243.41.34200, [Östergötland] Tjällmo, AI:16A, Husförhör, 1893 - 1899, 0/358, Bild 342 av 375
 
8) Hällestad (E), SCB, död, 1898-1920, bild. 71. Gid. 310.83.7100

2009-12-12, 20:44
Svar #28

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2570
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 20:05
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Lisa och Britt-Marie. Tackar så mycket för korrigeringen vad gäller dödsdatumet! Tyvärr så är det väldigt få som bryr sig om att titta efter på egen hand när de fått hjälp så det dröjer innan man blir rättad  Nu spelar väl kanske datumet mindre roll men rätt ska vara rätt. Det blir tyvärr oundvikligen en del fel både vid avskrift och när man sedan för in uppgifterna i datorn när man går igenom hela volymer och vill att det ska gå så snabbt som möjligt. Det är inte direkt spännande  
 
Jag tar för övrigt gärna emot antavlor med anknytning till norra Östergötland (eller Östergötland överhuvudtaget) via e-post för att se om jag kan bidra med ytterligare uppgifter samt fylla på med information om senare generationer och avlägsna släktingar.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2009-12-12, 21:00
Svar #29

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2570
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 20:05
    • Visa profil
    • Släktingar.se
, du bör skriva hans namn Nils Nilsson Kaxe (Kaxe var alltså hans soldatnamn). Precisera gärna vad det är du undrar över. Det är lite svårt att tolka din fråga
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna