ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2010  (läst 1381 gånger)

2010-04-22, 19:45
läst 1381 gånger

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2788
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 19:10
    • Visa profil
Carolina Christina Qvarfordt f 1836-01-21 i Finspång, Risinge(E)
föräldrar Hammarsmedmästare Jan (Johan Henrik) Qvarfordt och hustrun Ulla Carolina Lindholm
 
SE/VALA/00306 Risinge C:4 (1824-1860)  Bild 53 / sid 51
 
Det finns bara en Ulla/Ulrika Carolina Lindholm född i Risinge 1808
SE/VALA/00306 Risinge C:3 (1697-1823)  Bild 470 / sid 933
 
SE/VALA/00306 Risinge A I:43 (1886-1890)  Bild 375 / sid 779
Här finns mor och dotter
Modern änka 1861-06-17 och död 1887-09-13
Dottern änka 1883-12-07
 
Familjen Qvarfordt finns 1861 i Finspång
SE/VALA/00306 Risinge A I:31 (1861-1865)  Bild 358 / sid 348
 
Och familjen Wirström/Qvarfordt med svärmor U C Lindholm finns 1881 i Finspång
SE/VALA/00306 Risinge A I:41 (1881-1885)  Bild 347 / sid 736
 
(Meddelandet ändrat av Linnean 2010-04-22 20:01)
 
(Meddelandet ändrat av Linnean 2010-04-22 20:13)

2010-04-22, 20:19
Svar #1

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Christina Johansson!
När du säger Svärmor så förstår jag sammanhandet...jag läste det som hans mor
Många tack för klargörandet.
Göran Rosén

2010-04-25, 15:25
Svar #2

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med ett födelsedatum??
Det gäller Frans Oskar Källgrens mor Anna Christina Örn, f. 1852 i Färnebo, Värmland.
Frans Oskar är född 31/3-1862 i Risinge
Enl. Folkräkningen 1880,1890,1900 är hon född 1852 men det är ju en omöjlighet då hon skulle vara 10 år när hon fick älste sonen!
 
Göran Rosén

2010-04-25, 19:17
Svar #3

Utloggad arnemania

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej Göran!
 
Frans Oskar mor heter Johanna Josefina Andersdotter f. 1836-11-27 i Risinge d. 1873-03-26 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge. --> 238.55.52300,  [Östergötland]  Risinge,  AI:18 A, Husförhör, 1871 - 1875, 78/0,  Bild 81 av 198
 
Hon och sonen står på dödsplatsen Hfl 1861-1865 då det heter Grostorps såg. Där står det att han är oä. --> 238.49.25600,  [Östergötland]  Risinge,  AI:16 A, Husförhör, 1861 - 1865, 88/0,  Bild 89 av 429.  
 
I födelseboken står Frans Oskar och där står en Carl August som far (kan ej se efternamn) och att paret är ogifta. --> 100005.10.51100,  [Östergötland]  _scb Östergötlands,  :74, Födde, 1862 - 1862, 0/0,  Bild 266 av 327.  
 
Johanna Josefina är enligt fb född i Danmark, Risinge, Mor: Anna Lotta Andersdotter (Österberg) f. 1803-01-24 i Norrköping, står som daglönare.
 
Far: Drängen A.N.S i ? (fb)
 
--> 238.29.97900,  [Östergötland]  Risinge,  C:4, Födde, 1824 - 1861, 0/54,  Bild 58 av 69
 
238.47.80800,  [Östergötland]  Risinge,  AI:11 B, Husförhör,Kommunion/Nattvard, 1836 - 1840, 297/0,  Bild 301 av 385
 
238.47.80000,  [Östergötland]  Risinge,  AI:11 B, Husförhör,Kommunion/Nattvard, 1836 - 1840, 289/0,  Bild 293 av 385
 
 
/ MVH Arne
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2010-04-25 19:41)

2010-04-25, 20:02
Svar #4

Utloggad alsoe

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2015-02-10, 23:32
    • Visa profil
Hej!
 
Nils Andersson, f. 1748 i Risinge, flyttar 1819 med familjen från Ölstad, i Risinge till ngt som jag inte kan läsa. Tycker dock att det ser ut som att de lämnar fg!?
 
Familjen består dessutom av hans andra hustru, Brita Jonsdotter/Joensdotter/Johansdotter, f.1775 i Regna, samt av de två barnen Stina och Brita Maja, födda 1802 och 1805, bägge i Ölstad, Risinge.
 
Det finns tyvärr ingen flyttlängd kring de här åren, så jag undrar helt enkelt om någon annan sprungit på familjen, och isf var? Eller tom har koll på var Nils och Brita slutade sina dagar?
 
Tacksam för svar!
 
Mvh / Per A

2010-04-25, 21:42
Svar #5

Sofia Ingmarsson

Hej Per! Nils med hustru och dottern Brita Maja flyttar till Stenstorp i Risinge 1819. De finns i AI:9 s 122.
I mars 1820 flyttar de vidare till Hällestad sn.
 
Mvh
Sofia

2010-04-26, 10:21
Svar #6

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Arne Karlsson!
Återkommer till Frans Oskar Källgren
Hans far skulle ha hetat Karl August Källgren, f,1843 i Söderköping.
Var Karl August (gift) 2 gånger först med Anna Josefina Andersdotter och senare med Anna Christina Örn?
Frans Oskar var barn no. 1 och   no 2. Johanna Wilhelmina , f. 1867, och 3. Erika Amalia f. 1876.
Vem var deras mor eftersom Örn var bara 15 år vid barn 2?
Göran Rosén

2010-04-26, 17:19
Svar #7

Utloggad arnemania

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Karl August Källgren
Född 1843-02-27 i Söderköping (E)
 
[color=119911]gift 1864-12-18 i Risinge (E)[/color]
med Johanna Josefina Andersdotter, Piga i Öfvertorp, Risinge (E) vid giftemålet.  
 
f. 1836-11-27 Danmark, Risinge (E) (finns ej där i hfl, utan under daglönare)
d. 1873-03-26 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
 
Barn:  
1. Frans Oskar Källgren f. 1862-03-31  Lotorp, Risinge (E) (skriven vid Grostorp (Butbro) såg)
 
2. Carl Gustaf Källgren f. 1865-10-06  Risinge (E) d. 1866-04-06 Risinge (E)
 
3. Johanna Wilhelmina Källgren f. 1867-07-12 Risinge (E)
 
4. Karl Albert Källgren f. 1871-01-19 Risinge (E) d. 1874-02-24 Risinge (E)
 
 
---------------------------------------------------------------
 
 
[color=119911]gift 1875-06-20[/color]
med Anna Christina Örn, piga i Lotorp, Risinge (E) vid giftemålet.
 
f. 1852-05-20 Färnebo (S)
 
Barn:
 
5. Erika Amalia Källgren f. 1876-04-20 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
 
6. Karl Arvid Leander Källgren f. 1878-02-12 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1885-04-02 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
 
7. Anna Christina Elisabeth Källgren f. 1880-06-02 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1961-12-28 Risinge (E)
 
8. August Fredrik Valentin Källgren f. 1883-04-15 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1883-11-15 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
 
9. Gustaf Valentin Emanuel f. 1884-11-03 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1965-07-13 Hejan, Bräkne-Hoby (K)
 
10. Karl August Severin Källgren f. 1887-10-13 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1959-05-26 Göteborg Lotorp, Risinge (E)
 
11. Hulda Maria Oskaria Källgren f. 1891-09-15 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
 
12. Otto Martin Valentin Källgren f. 1894-05-24 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1974-11-22 Katrineholm (D)
 
13. Edit Eleonora Källgren f. 1896-12-29 Butbro såg (Grostorps äg.), Risinge (E)
d. 1987-03-30 Sandbyhov, S:t Olai, Norrköping (E)
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2010-04-26 19:34)

2010-04-26, 19:34
Svar #8

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Arne Karlsson!
Tack för den MYCKET kompletta utredningen om Johanna Josefina Andersdotter och Anna Christina Örn.
Nu är sammanhanget FULLT klart om familjen Källgren.
Göran Rosén

2010-04-26, 19:45
Svar #9

Utloggad arnemania

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej Göran!
 
Det var roligt att kunna hjälpa till. Det blev lite rörigt i förra posten från den 25/4.
 
/ MVH Arne

2010-04-27, 20:01
Svar #10

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Arne Karlsson!
Jag misstänkte aldrig att det fanns 2 fruar inblandade Hade hört från släktingar till homom om en moder Örn. Fick också ytterligare 2 barn som var okända.
En ny fråga som du också han hjälpa mig med (eller någon annan)???
Det gäller vår Riksdagsman Johan Martin Skoglund, i Doverstorp, f. 2/9-1892.
Hans far Hette Karl Jonas Skoglund, f. 1842 i Risinge.
Johan Martin var barn nr.2 och nr. 1 var Kar Emil f. 1869....23 år mellan dem??
Vem var Karl Jonas far?? Kunde det vara Olof Jonsson, född 1811 i Risinge som bytte namn till Skoglund för han skulle enl. hörsägen komma från en plats Skogen
Göran Rosén

2010-04-27, 21:22
Svar #11

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4509
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 14:03
    • Visa profil
Hej Göran!
 
C:10 Risinge s 50
*1892-09-02 John Martin
Hemmansägare Karl Jonas Skoglund, Stina Lotta Olofsdotter, Doverstorp s 440.
 
AI:46 Risinge s 440 Doverstorp Södergård
Karl Jonas Skoglund f 1842-08-14 Risinge
H Stina Lotta Olofsdotter f 1847-09-10 (här står det Risinge, men i de äldre hfl Vånga).
S Karl Emil f 1869-09-08 Risinge
S John Martin f 1892-09-02 Risinge
 
Om man följer familjen bakåt i tiden så finns inga barn mellan dessa två söner. Gifta 1868-04-03 enl hfl.
 
Här är en bild från AI:28 s 13 Doverstorp Södergård:

 
Olof Skoglund anges avliden här 1860-08-24.
 
Carl Jonas Skoglund född 1842-08-14 (C:4 Risinge s 75) Doverstorp. Föräldr: Hem äg Olof Skoglund, Johanna Olsdotter.
 
CI:4 Vånga s 306
*1818-08-04 Olof Andersson ifrån Skogen
Föräldr: Kronofjärdingsman Anders Skoglund och h Brita Jonsdotter i Skogen.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-04-27, 22:25
Svar #12

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Britt-Marie!
Tack för uppgifterna...jag blev nöjd och en kommer
att bli väldigt besviken för det kullkastade alla hans uppfattningar om släkten.
 
Göran Rosén

2010-04-27, 23:33
Svar #13

Utloggad alsoe

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2015-02-10, 23:32
    • Visa profil
Hej Sofia!
 
Tack för din hjälp, nu fortsätter jakten i Hällestad!
 
Mvh / Per

2010-04-28, 08:58
Svar #14

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Britt-Marie!
En kompletteringsfråga som jag ställer under Vånga.
Det gäller också Skoglund.
Göran Rosén

2010-05-08, 16:44
Svar #15

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Denna fråga kan gälla Risinge men också Närke.
Det gäller familjen Fryksdal och de 3 bröder som föddes i Risinge, Johan Petter, f. 1822, Karl Anders, f. 1826 och Gustaf, f. 1828.
De flyttade alla till Brevens Bruk, Asker (T)och fick flera barn födda i Asker (T)
Johan Petters fru är okänd och måste ha dött före 1880.
Det föddes också 2 barn Eutina Eleonora, f. 1859 och Johan Hjalmar också 1859.
Vem var deras föräldrar??

2010-05-08, 18:21
Svar #16

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2788
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 19:10
    • Visa profil
Hej Göran  
Johan Hjalmar f 1859-12-29 i Asker(T) son till bruksarb Gustaf Fryksdal och hustrun Greta Johanna Höglund
Eutina Eleonora f 1859-06-22 i Asker(T) dotter till bruksarb Carl Anders Fryksdal och hustrun Gustava Jansdotter.
Asker C:5

2010-05-08, 19:14
Svar #17

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4509
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 14:03
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Här är familjen vid Finspång, AI:13 s 253:

 
I AI:21a Asker, Brevens bruk hittar du följande personer:  
 
s 355
Jöns Fryksdal f 1791-05-11 Östmark
H Kajsa Lotta de Grad f 1786-09-14 Risinge, död 1870-02-08.
 
s 356
Carl Anders Fryksdal f 1826-01-11 Risinge
H Gustava Jansdotter f 1827-01-15 Bo
 
Gustaf Fryksdal f 1828-08-21 Risinge
H Greta Johanna Höglund f 1832-10-15 Valbo
 
s 367
Johan Peter Fryksdal f 1822-11-11 Risinge
H Carolina Qwarnström f 1828-12-03 Svennevad
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-05-09, 11:32
Svar #18

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Christina Johansson och Britt-Marie Waller!
Tack för klargörandet och de kompletterande uppgifterna.
Göran Rosén

2010-05-09, 23:25
Svar #19

Utloggad akeb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1182
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 09:48
    • Visa profil
Födelsedatum för Kajsa Lotta De Grad i Risinge A:13, sid. 253 är nog felaktigt. Hon finns inte på detta datum.
Hon är född i Finspång, Risinge 1785-09-25, C:3 maskinpag.678.
Samma datum på Smedskivan.
Mvh Åke

2010-05-15, 14:27
Svar #20

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Har en dam: Anna Charlotta Danielsdotter, f. 1842 i Östra Harg, men bosatt i Risinge 1880 (änka) där hon fick barnen:
a. Matilda Sofia, f. 1862 i Risinge.
b. Johan Albert, f. 1867 i Risinge.
c. Karl Alfred, f. 1870 i Risinge.
c. Hilma Charlotta, f. 1873 i Risinge.
Vem var fadern?
Hon gifte sig senare, 12/2-1886, med Gustaf Baptist i Stjärnorp och fich ytterligare 2 barn
År 1890 fanns Hilma Charlotta med modern i Stjärnorp, men vad hände med de andra barnen?
Kan någon hjälpa mig?

2010-05-15, 15:10
Svar #21

John Sidén

Hej Göran!
Anna Charlotta Danielsdotter f 1842-01-03 i Östra Harg (dotter till Daniel Jonsson f 1803-05-29 i Vånga och hans hustru Anna Lisa Hansdotter f 1804-09-17 i Östra Harg, bosatta i Bjäsätter i Stjärnorp) ingick äktenskap 1861-11-17 i Stjärnorp med Jan Peter Norberg f 1834-08-05 i Risinge, bosatt i Erstorp Södergård i Risinge dit hon också flyttade vid vigseln. Makarna fick i äktenskapet fem barn, alla födda i Risinge: Matilda Sofia f 1862-11-15, Hilma Charlotta f 1865-01-05 död 1869-07-24, Johan Albert f 1867-09-01, Carl Alfred f 1870-05-23 och Hilma Charlotta f 1873-02-06. 1872 flyttade familjen till Norra Lund på Erstorp Södergårds ägor. Där avled Jan Peter Norberg 1874-10-20. Anna Charlotta Danielsdotter och de tre yngsta barnen flyttade 1884 till Bjäsätter Nedergård i Stjärnorp och 1886 flyttade de till Gustafsberg på Bjäsätter Nedergårds ägor i och med att Anna Charlotta Danielsdotter gifte sig med Gustaf Baptist som bodde i Gustafsberg.  
Matilda Sofia Norberg flyttade 1882 till Postgården i Malung där hon gifte sig 1884-11-14 med postexpeditör Bengt Larsson f 1843-05-23 i en ej identifierad församling i Malmöhus län (det som står i Malungs husförhörslängd liknar Anarp men någon sådan församling finns inte). Makarna fick såvitt jag kan se inga barn, de flyttade 1894 till Grönland också i Malungs församling tillsammans med Matilda Sofias syskon Carl Alfred Norberg (flyttade från Stjärnorp till Malung 1888) och Hilma Charlotta Norberg (flyttade från Stjärnorp till Malung 1892). 1895 bodde Matilda Sofia, hennes make Bengt Larsson samt Matilda Sofias båda syskon i Grönland i Malung, jag kan inte följa dem längre.  
Johan Albert Norberg avled 1890-08-31 i Stjärnorp, bodde hos sin mor och styvfar i Gustafsberg.  
Med vänlig hälsning  
John

2010-05-15, 16:39
Svar #22

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
John Sidén!
Hur bär du dig åt att så snabbt få fram så mycket uppgifter!!!
Jag är dig evigt tacksam.
Göran Rosén

2010-05-16, 09:08
Svar #23

Utloggad arnemania

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej John & Göran !
 
I Sve Bef 1890 står det att Bengt Larsson är född i Lomma (M) och som födelseort i källan mycket riktigt Anarp.
 
I Sve Bef 1900 står brodern Carl Alfred f. 1870 och paret i Åby Municipalsamhälle Vestra Förstaden Post-station, Gråmanstorp (L), då står det Bengt Larsson är född i Önnarp (M). Kanske Önnarp felaktigt blivit Anarp?
 
Bengt Larsson finns i fb för Önnarp (M), son till Lars Trulsson f. [color=119911]1816-08-12[/color] i Tullstorp (M) d. 1860-03-26 i Önnarp (M) och Mätta Bengtsdotter f. [color=119911]1816-09-26 [/color] i Låremölla (M) (senare står det Svenstorp (M) boende i Önnarp N:o 13.
 
1428.63.56800,  [Malmöhus]  Önnarp,  :, Födde,Död, 1831 - 1861, 18/0,  Bild 22 av 64
 
1428.56.25800,  [Malmöhus]  Önnarp,  :, Husförhör, 1840 - 1845, 42/0,  Bild 48 av 102
 
1428.57.37500,  [Malmöhus]  Önnarp,  :, Husförhör, 1845 - 1850, 57/0,  Bild 63 av 118
 
1428.4.32900,  [Malmöhus]  Önnarp,  :, Husförhör, 1850 - 1855, 57/0,  Bild 60 av 119
 
1428.5.45200,  [Malmöhus]  Önnarp,  :, Husförhör, 1855 - 1861, 59/0,  Bild 64 av 125
 
[color=119911]1861[/color] flyttar Bengt till N:o 10
 
1428.5.43600,  [Malmöhus]  Önnarp,  :, Husförhör, 1855 - 1861, 43/0,  Bild 48 av 125
 
1428.1.35200,  [Malmöhus]  Önnarp,  AI:9, Husförhör, 1862 - 1866, 43/0,  Bild 45 av 112
 
sen N:o 13 igen:
 
1428.1.36700,  [Malmöhus]  Önnarp,  AI:9, Husförhör, 1862 - 1866, 60/0,  Bild 60 av 112
 
1428.2.47200,  [Malmöhus]  Önnarp,  AI:10, Husförhör, 1867 - 1877, 55/0,  Bild 53 av 110
 
Flyttar [color=119911]1869-12-14[/color] till Malmö (i hfl: vistas i Lund)  
 
MVH Arne
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2010-05-16 09:48)
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2010-05-16 09:51)
 
(Meddelandet ändrat av arnemania 2010-05-16 09:53)

2010-05-16, 13:47
Svar #24

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Arne Karlsson!
Tack för kompletteringarna.
En fråga....Du skulle inte kunna titta på min fråga under S:t Anna?
Göran Rosén

2010-06-16, 17:12
Svar #25

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Jag har en Johan August Lindberg, f. 1849 i Risinge.
Är han barnbarn till Bruksskräddaren Niklas Lindberg och Katarina Taberman, f. 2/4-1781 i Frövidal, Kil (T), d.24/3-1856 i Sundet, Gullerstorp, Risinge?
Johan August bor också i Gullerstorp och det är troligt att han också är född där.
Katarina kan inte vara modern med tanke på åldern.
Göran Rosén

2010-06-16, 17:44
Svar #26

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4509
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 14:03
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Sundet är väl ett torp på Finspångs ägor? Där finns inte familjen när Catharina Taberman avlider 1856. Jag hittar dem i Dofversfall, Gullerstorps ägor AI:25 s 88:

 
Längst ner på sidan finns dessa:
Lindbergs mor inhys änk Carin Taberman f 1781-04-02 Kihla och hennes dotter Stina Cajsa f 1818-10-16 Risinge. Carin/Catharina Taberman död 1856-03-24 enl hfl här i Dofversfall.
 
C:3 Risinge s 987 *1816-02-17 Jan Fredrik fr Finspång - Skräddarmäster Niclas Lindberg och h Catr Taberman, 34 år.
 
C:4 Risinge s 112 *1849-10-06 Johan August fr Doversfall, Gullerstorps ägor - Skrädd. Jon. Fredr. Lindberg och h Stina Jonsdotter.
 
Svaret på din fråga är alltså, ja - Johan August är barnbarn till Niclas Lindberg.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-06-16, 21:30
Svar #27

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Britt-Marie Waller!
Det var som jag hoppades.
Många tack för klargörandet och bilden.
Göran Rosén

2010-06-17, 09:50
Svar #28

Utloggad goran43

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 23:31
    • Visa profil
Jag återkommer till Lindberg och Doversfall
År 1900 så bor där en änka Anna Maja Lindberg, f. 1824.
Vem var hon gift med då hon troligtvis fått makens efternamn?
 
Niklas Lindberg/Katarina Taberman, enl. frågan ovan, fick de fler barn än Jan (Johan) Fredrik, f. 1816?
Det finns en Sven Lindberg, f. 1791 i Risinge.
Var han bror till Niklas Lindberg?
Vilka barn fick han förutom Anders Lindberg, f. 1817?
(Måste vara son eftersom de bor  1880 i Blekstorp (Blixtorp)
Göran Rosén

2010-06-17, 18:54
Svar #29

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4509
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 14:03
    • Visa profil
Hej Göran!
 
AI:38 Risinge s 6 Kronängen, Blekstorps ägor:

 
Sven Lindberg anges här vara född 1791-07-23 Risinge, vilket är felaktigt. Det föds ingen Sven detta datum i Risinge, en Sven föds 1791-07-22 Ölstad, men denne Sven avlider i Ringstorp 1813.  
 
Sven Lindberg i Kronängen anges ha gift sig 1815-04-30. EI:1 Risinge s 195, g m Stina Andersdotter, sockenskomakare i Doverstorp, född vid Finspång och där uppfödd...
 
1876 blev Sven Lindberg änkling och bodde då i backstugan Lövhagen, Olstorps ägor. Där finns han ända tillbaka till 1820 då han kom inflyttande från Hejtorp med familjen AI:9 s 47. Även här har Sven ett felaktigt födelsedatum, men här anges han vara inflyttad från Illtorp 1815 och där äntligen har han sitt riktiga födelsedatum AI:6 s 39 Illtorp Född 1791-08-08 Risinge, sockenskomakaren Sven Lindberg, infl fr Vånga 1811, till Doverstorp 1815.
 
C:3 Risinge s 749  
1791-08-08 Sven Magnus
Skom. Sven Lindberg på Finspång och h Stina Larsdotter.
 
C:3 Risinge s 649
1783-06-09 Nicolaus
Bruksskomak på Finspångs ägor mäster Sven Lindbergs och h Christin Larsdotter.
 

 
En tvilling född 1819 Anna Catharina, död 1820-02-23 enl hfl.
 
Mvh
 
Britt-Marie

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna