ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-06  (läst 2828 gånger)

2005-01-30, 22:57
läst 2828 gånger

Stein Rypern

Henrik - 
 
Du er en engel, med vinger og fjær ! :-) 
 
 Det vil ta meg sikkert et par uker å gå igjennom og registrere, verifisere mm, men dette var vidunderlig hjelp. Tusen, tusen takk!
 
 Kjempesmil,
 Stein R

2005-01-30, 23:00
Svar #1

Janne Svensson

Det är säkert behjärtansvärt att lägga ut uppgifter för att hjälpa kollegor fråmåt i forskningen, men varför i Herrans namn 10 generationer. Vad finns kvar för oss övriga att forska om. Kan man inte nöja sig med en eller två, kör man fast ingen så kan man ju fråga igen. Tycker det blir lite av ett antiklimax när man ser ovanstående och liknande exempel på flera ställen i forumet.

2005-01-31, 00:12
Svar #2

Stein Rypern

Hej Janne -- 
 
 Forstår ikke helt problemet. Når du ser at det kommer et *langt* svar med mye data, så kan du da bare la være å lese det om du heller vil gjøre alt arbeidet selv ? :-)
 
 Smil,
 Stein

2005-01-31, 08:46
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Janne!
 
Jag brukar försöka utröna hur intresserade folk är av att få uppgifter.  
 
Har jag kanske gett dig för mycket uppgifter tidigare, och förstört nöjet för dig?
 
Jag vet att en hel del av de uppgifter jag har forskat fram kommer andra antagligen aldrig att själva forska fram... Jag håller annars delvis med dig Janne, om att det inte blir lika roligt att forska själv när allt är serverat. Så är det på min egen antavla, och säkert på många andras också. De delar där jag själv forskat är de mest intressanta. Men så mycket tid som jag själv lagt ner på att forska i Östergötland till exempel, lär jag aldrig hinna lägga ner på att forska kring mina skånska, öländska, gotländska eller värmländska rötter. Jag misstänker att detsamma gäller för andra. Lägg t ex märke till att jag lämnat mannen född 1817 helt fri för forskning.  
 
Dessutom återstår verkligen en hel del att forska på på just denna antavla som jag lagt ut här - så egentligen förstår jag inte riktigt vad du klagar på.
 
Om du tittar efter så har jag så sent som härom dagen just lämnat ut ett par generationer till en person här på forumet för att jag antog att hon ville kika vidare själv. Annars hade hon drabbats av samma olycka som stackars Stein här.'
 
Bästa hälsningar
 
Henrik
 
PS Stein, roligt att du som frågat om uppgifterna verkar uppskatta dem!
Henrik Mosén

2005-01-31, 08:50
Svar #4

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Glömde säga att en del inlägg som jag lägger ut här på Anbytarforum inte nödvändigtvis endast är tänkta som svar på frågor. De är naturligtvis även tänkta att studeras av andra.
 
För oss som forskat en hel del i vissa trakter så finns nämligen få andra som forskat lika mycket i samma trakt, och då kan det ändå vara intressant att lägga ut exempel på antavlor för att kanske få en del tillägg och korrigeringar (eller diskussion) från personer som man kanske aldrig fått kontakt med annars, just rörande personerna som diskuteras i den diskussionen man bidragit till.
 
Återigen hälsningar
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-01-31, 22:32
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Henrik, jag måste säga att jag tycker det är toppen att du lägger ut allt det här på Anbytarforum. Det är väl inte så vanligt att man kan få utdrag ur domböckerna presenterade. Att släktforska själv är naturligtvis ett riktigt nöje, men hur många av oss kommer så långt att man börjar läsa domböcker.

2005-02-01, 12:48
Svar #6

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Ann-Britt, det låter uppmuntrande! Mitt mål är ju att glädja folk hellre än att göra dem nedslagna.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-02-01, 15:36
Svar #7

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej! Jag söker för en bekants räkning föräldrar, ev syskon och deras födelsedatum till Elsa Viktoria Holm född 18981231 i Mjölby. Elsa gifte sig Gullberg och avled i Örebro 1983. Tacksam för all hjälp!
Hälsningar
Susanne

2005-02-01, 16:42
Svar #8

Janne Svensson

Henrik
Jag vet att Du har stort kunnande när det gäller släkt- och hembygdsforskning, är noga med källor m.m. Det ska Du ha all heder och beröm för, har själv haft viss nytta av det Du delat med dig.
Vad jag vill påtala är nöjet i det egna forskandet, kör jag fast på en ana vid 1840-talet och lägger ut en förfrågan och får tillbaka en utredning ner till 1540-talet, då är ju nöjet över med den forskningen, alla små guldkorn på vägen dit är redan upplockade. Det kanske skulle räcka med ett litet korn här och ett litet där istället för en hel klimp. Jag kanske är ensam om denna åsikt, eller...

2005-02-01, 18:23
Svar #9

Ewa Ärlebrant

Hej! Undrar om denna sida är den rätta att söka dessa personer då troligtvis Boxholm är det rätta.
Detta gäller på min farmors sida. Hon heter Lilly Larsson f.Jonsson. Hennes morfar hette troligtvis Johan Alfrid Johansson. Åsbo, Boxholm. Vad Parnasen är vet jag ej, kan vara by,husnamn eller vad annat?  Mormor kan heta Johanna.
Min farmors mor och far hette Ture Jonsson 1882 27/6 och Anna 1888 1/10. Finns det någon som vet något? Tacksam för alla svar, vad som helst. Mvh Ewa i Linköping

2005-02-01, 19:20
Svar #10

Stein Rypern

Janne -- 
 
 Hvis du _bare_ vil ha et tips om hvor du kan finne en bestemt enkeltopplysning, og _ingenting_ mer enn det, så skriver du det i spørsmålet (frågan) ditt.
 
 Hvis noen gir deg mer til svar enn du trenger, så ignorerer du bare det du ikke vil ha/ikke trenger.
 
 Det behøver ikke være vanskeligere enn det.
 
 Smil,
 Stein R

2005-02-01, 21:09
Svar #11

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Ewa, mellan Ulrika och Boxholm finns en plats som heter Parnassen, kan det vara den. Går att hitta via Lantmäteriets kartsök.
Stig-Ove

2005-02-02, 11:36
Svar #12

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Ewa
 
Parnassen är ett torp på Enshults ägor i Malexander socken.
Boxholms samhälle ligger precis på gränsen mellan Ekeby och Åsbo socknar.
Så jag tror att din fråga passar bättre under någon av de diskussionerna.
Tyvärr har jag ingen kunskap om de personer du nämner eller deras bakgrund.
Mvh/

2005-04-20, 00:09
Svar #13

Per Kullander

Vem vet något om Mjölby med omnejd för 100 år sedan?  
Jag har flera indikationer på att min far föddes inom äktenskapet, men med en annan far än den bokförda. Finns någon som vet om det då fanns någon släkt (ev. adlig) i närheten av Mjölby vid 1900-talets början, möjligen med ett släktnamn på Ehren- . . . eller Ähren- . . .?  
Min far föddes 1908. Han tvekade hela livet om sitt äkthet, men fick aldrig någon klarhet, sannolikt p.g.a. den tidens hycklande moraluppfattning. Min farmor avslöjade ingenting. Han kallades emellertid till en för honom okänd mans dödsbädd omkr. 1930 någonstans i Östergötland (ev. i Mjölby), men hann inte fram i tid. (Vet egentligen inte om han ens vågade sig dit?). Det kunde ha varit min riktige farfar.  
Det vore skönt att få mina tvivel bekräftade eller definitivt sågade.  
Med vänliga hälsningar
Per Kullander

2005-04-20, 22:06
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Per!
 
Ehrenkrona, friherrlig ätt; N:o 210. Svensk ätt från Gästrikland; hette tidigare Hammarin och Hammarstedt, adlad 1675, friherrlig 1731 [Sveriges Ridderskaps och Adels kalender; Adelskalendern 1909, 1931 och 1951]. Ätten innehar sedan 1700-talet (och fortfarande, 2005) egendomarna Hulterstad och Eriksdal, båda strax utanför Mjölby.
 
I 1909 års kalender (tryckt 1908...) finns två vuxna manliga medlemmar:
 
1) [huvudmannen för ätten]: Carl-Erik Hjalmar (1860-1944), sedemera överstelöjtnant i arm?n, ägde och bebodde Hulterstad, Mjölby. Gift 1899 och har 5 barn, födda 1903-1914.
 
2) [dennes yngre bror]: Samuel Erik Philip (1862-1929), häradshövding i Nås-Malungs domsaga, Kopparbergs län, ägde och bebodde Hjerpholm, Nås (Dalarna) [Bodde alltså där redan 1908]. Gift 1904 och har 3 barn, födda 1905-1914.
 
Bara en liten randanmärkning/fråga av principiell och begreppslig art: (fortfarande naturligtvis i all vänlighet; jag ber på förekommen anledning om ursäkt utifall någon tycker att frågan är oförskämd eller oartig, men detta är definitivt inte min avsikt; frågan är dessutom av principiell art, och har inte med någon särskild eller utpekad person att göra):  
 
Om någon föds inom äktenskapet, borde väl detta uttryck förutsätta att föräldrarna är gifta med varandra, dvs att barnet är deras gemensamma? I annat fall är väl barnet i högsta grad utomäktenskapligt? I dylika fall kan det ju officiellt och på papperet se ut som om om barnet är inomäktenskapligt; den s.k. fadern kan ju vara ovetande, eller har accepterat situationen (och därmed även barnet). Dock finns/fanns det ju en juridisk möjlighet för den utpekade fadern att väcka talan i saken. Vinner denna talan domstolens gehör, förlorar ju barnet sin äktenskapliga status/börd, och anses som fött utom äktenskapet. Så kan det bevisas, att fadern är en annan än moderns make, kan väl inte barnet anses som fött inom äktenskapet. Om någon av föräldrarna (eller båda...) vid tillfället är gift med någon annan har väl i princip och egentligen inte så mycket med saken att göra. Däremot kan det ju naturligtvis bli en fruktansvärd röra och ett  väldigt rabalder i praktiken.

2005-07-13, 07:58
Svar #15

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej John Sid?n m.fl!
 
Jag ser i ditt svar från 3 februari 2004 att Brita Andersdotter har modern Cajsa Olofsdotter uppgiven. För några år sedan köpte jag en utredning av Umeå universitet angående Brita Andersdotter och i den står att läsa att modern snarare hette Catharina Jönsdotter. Varianten på förnamnet är förstås ointressant, men hennes patronymikon är definitivt olika. Så John (eller någon annan): kan Olofsdotter fastslås? Fadern heter Anders Persson även i den köpta utredningen.
 
Vidare kan jag meddela att även Umeå universitet går bet på frågan om Magnus Månssons anor (som förekommer i samma frågeställning); man uppger sig ha sökt både i Drothems och Östra Husbys församlingar där Björsätter förekommer som boställen. Ja, man har även sökt i Björsätters församling i Skaraborgs län men utan att få napp.
 
M.v.h.
Lars Strandh

2005-07-13, 14:40
Svar #16

John Sidén

Hej Lars!
Enligt Bjälbo C:2 fol 335 (maskinpag) är Britas föräldrar Anders Persson och Cajsa Jonsdotter, det står inte i födelseboken att de bor i Västra Elgsjö men de återfinns i Bjälbo AI:3 fol 53 och där kan man utläsa att de bor i Västra Elgsjö samt en anteckning om att de flyttar till Sya. Tydligen läste jag fel i Bjälbo födelsebok vilket man kan kanske få lov att göra någon gång. Något patronymikon på Cajsa står inte i husförhörslängden.  
Med vänlig hälsning
John

2005-07-13, 18:11
Svar #17

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej John!
 
Jodå, ingen felfri och jag ville bara kontrollera vilket patronymikon som var korrekt. Och nu är det gjort!
 
Magnus Månsson gäckar mig emellertid. Har du (eller någon annan) någon id? om var och hur man kan söka vidare?
 
M.v.h.
L.S.

2005-07-13, 18:43
Svar #18

John Sidén

Hej igen!
Jag sökte honom i Björsäters födelsebok och hittade honom inte där. I övrigt har jag inte forskat efter honom och har ingen tanke på var jag skulle kunna hitta honom. Men någon annan kanske vet. Mari-Anne Olssons bouppteckningsregister skulle kunna ge någon ledtråd, kanske.  
Med vänlig hälsning
John

2005-07-13, 21:31
Svar #19

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej igen!
 
Vilken snabb respons! Man tackar!
 
Jag vill minnas att jag letat i bouppteckningsregistret men fann inte någon passus som berörde Magnus Månsson. Nåväl, det var säkert slarvigt utfört och jag får lägga manken till nästa gång.
 
M.v.h.
L.S.

2005-09-01, 11:22
Svar #20

Utloggad Christina Bryntesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej !
Jag söker efter anfäder till Johan Falk född 1768 i Mjölby. Jag har sökt via Genline, men har svårigheter att tyda texten, då mycket är överstruket i husförhörslängderna.Jag är tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få.
 
Med vänliga hälsningar
Christina

2005-09-09, 00:47
Svar #21

Gunilla Jonsson

Söker här uppgifter om Ericus Nicolai Harlinus/Harling, f 1639, d 1699.
Han var kyrkoherde i Ö.Tollstad och Sya, 1697, Östergötland.
Det vore intressant att veta något om honom, vem han var gift med och vilka barn had hade.
 
Med vänligt hälsningar
Gunilla

2005-09-09, 23:36
Svar #22

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Har du tittat efter i herdaminnet?
 
Henrik
 
PS Och varför ligger frågan egentligen under Mjölby/Sörby?
Henrik Mosén

2005-11-25, 22:44
Svar #23

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Hej Mjölby forskare!
 
Vid genomgång av döda i Jämshögs förs. i Blekinge finns en man, urmakare Uno C. Ahlsson från Mjölby förs. som dog 1910-04-14 i Jämshögs förs. i Blekinge.  
För att få min sammanställning komplett undrar jag om någon kan förse mig med vederbörandes födelsedatum?
 
Tacksamt
Maj-Britt Sundin

2006-02-02, 14:13
Svar #24

kristian westergård

Söker för amerikansk släktings räkning efter svenska släktingar till följande utvandrare från Mjölby:
 
Gustav Alfred Nilsson, f 29/12 1853 d 25/9 1931
(föräldrar: Nils Nilsson & Carrie Andersson)
Utvandrat 1873
gift 23/2 1889 med
Augusta Winfrid Petersson f 1869 d 16/1 1926
(föräldrar: Frans & Christina Petersson)

2006-02-05, 13:05
Svar #25

Carola Johansson

Hej,
 
Jag har en fråga angående en Frans Oscar Cederlöf
född 2/12 -1873 i Mjölby.
Han bodde då i Sörstad Brohagen (AI:23 sid 146)
I AI:25 sid 458, står det att han dog 16/5 1875,
MEN jag har hittat honom i dödboken att han dog i Mjölby 1955.
Hur är detta möjligt?

2006-02-05, 17:12
Svar #26

Carola Johansson

Hej!
 
Söker föräldrarna till Axel Julius Cederlöf född 9/1 1879 i Mjölby
 
Mvh Carola

2006-02-05, 21:22
Svar #27

Marianne Johansson

HEJ CAROLA
AXEL JULIUS F 1879 I MJÖLBY
HANS FÖRÄLDRAR ÄR GUSTAF ALFRED CEDERLÖF F 1830 I VÄSTRA HARG ÄR SKRÄDDARE I GUNNARP MJÖLBY 1890.
MOR ÄR: MAJA LENA CARLSDOTTER F 1819 I MJÖLBY  
FINNS EN DOTTER JOHANNA SOFIA F 1856 I MJÖLBY
HOPPAS DETTA ÄR LITE HJÄLP. I SVERIGES BEFOLKNING 1890.
MVH MARIANNE JOHANSSON

2006-02-06, 13:48
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22002
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 12:04
    • Visa profil
Carola,
enligt Mjölby födelse- och dopbok:
 
Axel Julius född 9/1 1879, döpt 12/1. Oäkta.
Moder: Pigan Johanna Sofia Cederlöf, 22 år.  
Uppgifven fader: Skrifvaren Carl Johan Carlberg i Hogstad, nu i Götheborg.
Faddrar: Skrädd. G.A. Cederlöf och hans hustru Maja Lena Carlsdotter, drängen Otto Theodor Johansson och pigan Ida Johansdotter.
Hänvisning till hfl: Gunnarp p. 397.
 
Modern gifte sig sedermera med statdrängen Carl Victor Zachrisson och fick med honom minst ett barn, sonen Carl Adolf f. 6/11 1893 i Kristberg, enl fb.
Carl Victor Zachrisson var tidigare gift med Anna Lovisa Westman, död senast 1890. I detta äktenskap föddes minst sex barn, varav det sjätte var Frans Conrad f. 19/11 1887 i Mjölby, enl fb.
 
1900 års 'folkräkning':
Hemförsamling:  Västra Ny  
Hemort:  Bona  
Statdräng Karl Viktor Zachrisson, f. 1856 i Oppeby Östergötlands län
h. Johanna Sofia Cederlöf, f. 1856 i Mjölby Östergötlands län  
Mannens son i 1:a giftet Frans Konrad, f. 1887 i Mjölby Östergötlands län  
Bådas son Karl Adolf, f. 1893 i Kristberg Östergötlands län  
Dräng Axel Julius Cederlöf, f. 1879 i Mjölby Östergötlands län
 
Närmare uppgifter om mannen som uppgivits som Axel Julius far kan man förhoppningsvis finna i Hogstad 1878.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna