ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Herrestad  (läst 1090 gånger)

2012-04-12, 22:26
läst 1090 gånger

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2795
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 20:20
    • Visa profil
Hej Marie
 
Mathilda Carolina och tvillingsystern Clara Christina f 28 september 1843 på Karleby rusthålls ägor Herrestad,  
föräldrar Anders Nilsson och Carolina Eriksdotter.  
 
Arkiv Digital
Herrberga CI:5 (1813-1860) Bild 76 / sid 141

2012-09-13, 14:22
Svar #1

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej,
 
Finns det möjligen någon som har koll på rusthållarna i Herrestads by  under 1600- och 1700-talen?
 
Jag härstammar från flera, bl a rusthållaren Anders Andersson i Herrestad, död den 22 maj 1737 vid 47 års ålder (dvs född ca år 1690).
 
Han var son till rusthållaren Anders Svensson Swart i Herrestad (död den 31 oktober 1727, vid 72 års ålder) och dennes hustru Brita Svensdotter (död den 13 januari 1717, vid 76 års ålder). De vigdes i Herrestad den 28 maj 1682, och fick bl a den ovan nämnde sonen Anders, född den 28 maj 1690.
 
I mtl 1658-1660 noteras en Sven Andersson (sedermera begravd 1679-05-01) med hustru Lisbet Håkansdotter (död före år 1665, enl mtl) för Herrestad.
 
Finns det någon som känner till huruvida detta är föräldrarna antingen till Anders Svensson Swart eller hans hustru, Brita Svensdotter?
 
Till yttermera visso ger Anders och Brita en av sina döttrar namnet Lisbeta (mtl 1704).
 
Anders Svensson Swart dyker upp som sexman (sockenstämmoprotkoll av den 2 mars 1703) tillsammans med en Eric Svensson i Herrestad.  
 
De står också noterade för samma rusthåll, nr 18 i Vadstena kompani, i GMR åren 1692-1703 (i GMR år 1719 och år 1728, då Anders Svart efterträtts av sin son Anders Andersson, kallas Eric Svensson f ö för gamle ryttaren, och kanske red även Anders Svart en tid för rusthållet; i GMR år 1687 för Burenschiölds kompani, rusthåll nr 13, noteras nämligen Anders Svensson för Herrestad).  
 
Rusthållaren Eric Svensson i Herrestad, som förekommer i kyrkböckerna redan på 1680-talet, gifte (om) sig den 12 oktober 1702 i Strå kyrka med en Anna Hansdotter och fick med henne bl a sonen Lars Ericsson, född i Herrestad den 31 augusti 1712 (sedermera rusthållare i Herrestad och död där år 1784). Bland dopvittnena återfinns bl a Jöns Svensson i Herrestad.
 
Eric Svensson i Herrestad dog den 28 september 1734, vid 81 års ålder (dvs född ca år 1653).  
 
Kyrkoföreståndaren och socknemannen Jöns Svensson i Herrestad dog den 12 augusti 1741, vid 72 års ålder (dvs född ca 1669).
 
Just år 1669, närmare bestämt den 27 juni, föddes en Jöns i Herrestad, son till ovan nämnda Sven Andersson och dennes hustru som då hette Segrid.
 
Vi är således tillbaka till samme Sven Andersson som nämnts ovan...
 
Är det möjligt att han var far även till Eric Svensson, tro, och att denne således var en äldre (halv)bror till Jöns Svensson - och till Anders Svensson Svart eller dennes hustru Brita Svensdotter?
 
Dopvittnesmönstret talar möjligen för det:  
 
Den 15 juni föddes Jöns Svenssons son Jöns i Herrestad (i marginalen har noterats: vid tillnamn Härstedt, reste 1732 uti maj månad till Uppsala Academie). Bland dopvittnena återfinns bl a Eric Svensson och Sven Ericsson i Herrestad.
 
När Eric Svenssons dotter Brita föddes den 17 april 1709 återfinns - som första dopvittne - Jöns Svensson i Herrestad, och när Eric Svenssons son Hans föddes den 17 november 1710 är - förutom Anders Svensson - hustru Maria Andersdotter, Jöns Svenssons dopvittne.
 
Var detta bara ett uttryck för grannsämja, eller finns det blodsband som förenade?
 
Det vore fantastiskt spännande om någon Herrestads-kännare kunde kommentera, komplettera och kanske korrigera ovanstående...
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson
 
P.S I mtl 1652 noteras en Anders Larsson för Herrestad. Ännu i mtl 1647 skrivs en Anders med hustru för Herrestad. Var detta månne fadern till Sven Andersson, som ju dyker upp där i mtl 1658, tro? D.S

2012-09-13, 22:33
Svar #2

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10744
  • Senast inloggad: 2019-08-10, 18:14
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Christian,
Ser att namnet Svart kommit på tapeten.
När jag höll på mycket med Östgöta ryttare roade jag mig med att anteckna säregna namn på ryttarna. Om jag inte missminner mig, var det inte ovanligt att man red för sin gård.
Kanske Du kan ha någon nytta av detta, även om det inte svarar på Dina frågor. (Jag har inte kollat häradena - utan angav som det stod i rullan, och jag vet av Småländska förhållanden, att det inte alltid stämmer i rullorna ..)
 
År   Källa   Titel   Förnamn   Patr.   Fam.namn   Gård   Socken   Härad   Anm
1636-00-00   Rulla   ryttare   Per      Svart   Alguvi      Hanekind   el. Valkebo
1638-00-00   Rulla   ryttare   Anders      Svart   Torvinge   S:t Lars   Skärkind   
1639-00-00   Rulla   ryttare   Anders      Svart   Torvinge   S:t Lars   Skärkind   
1640-00-00   Rulla   ryttare   Anders      Svart   Orlunda   Skeda   Hanekind   
1640-00-00   Rulla   ryttare   Anders      Svart   Orlunda   Skeda   Hanekind   för
1642-00-00   mtl   ryttare   Nils      Svarte   Vilseberga   Rogslösa   Dals hd   
1643-00-00   Rulla   ryttare   Nils      Svarte   Oglunna         
1643-00-00   roul   ryttare   Anders      Svart   Orlunda         för
 
Jag har också ett annat fenomen som kan hänga ihop med en ev Svart-släkt nämligen följande fynd:
 
År   Källa   Titel   Förnamn   Patr.   Fam.namn   Gård   Socken   Härad   Anm            
1635-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Freberga      Dals hd   för            
1637-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Freberga   Rogslösa   Dals hd               
1637-00-00   Rulla   sventjänare   Svarte      Sven   Freberga   Rogslösa   Dals hd   Ryttaränka rusth            
1637-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Freberga   Rogslösa   Dals hd   till Tyskl   1637?/odat         
1638-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Freberga   Rogslösa   Dals hd               
1639-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa      för Måns i Bårstad   Svante Svan?         
1640-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa   Dals hd   för Måns i Bårstad      Svante Svan?      
1641-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa   Dals hd               
1642-00-00   mtl   ryttare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa   Dals hd               
1642-00-00   mtl   sventjänare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa   Dals hd               
1642-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa   Dals hd               
1643-00-00   Rulla      Svarte      Sven   Bårstad         död            
1643-00-00   mtl   inhys   Svarte      Håkan   Sjögestad   Vreta   Gullbergs hd               
1644-00-00   mtl      Svarte      Håke   Sjögestad   Vreta?      Suartr            
1645-00-00   Rulla   ryttare   Svarte      Sven   Bårstad   Rogslösa                  
1653-12-28   C:1:24      Svarte      Swen      Rogslösa      v med Kerstin Johansdotter i Bårstad   (Swarte)         
1658-07-11   C:1:??      Svarte         Bårstad         v Suartens efterleverska i Bårstad med Erik Olsson            
1656-01-01   C:1:53      Svarte      Swen            lilla son Peer döps            
1657-02-15   C:1:53      Svarte      Swen            f? hans dräng            
1658-02-07   C:1:54      Svarte      Swen   Bråstad         dotter Brita döps            
 
Jag skulle inte bli förvånad om det finns ett visst samband mellan en del av dessa rusthållar/ryttar-släkter.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-09-14, 11:51
Svar #3

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Och STORT tack för detta!
 
Du hade faktiskt tipsat mig förut om Svarte Sven, men då var jag så fast i tanken på Sven Andersson i Herrestad att jag inte fick ihop det.
 
Nu har jag dock upptäckt att det fanns (minst) ytterligare en Anders Svensson i Herrestad:  
 
Den 5 juli 1674 vigdes nämligen en Anders Svensson i Herrestad med Anna Svensdotter i Svälinge vid Herrestad kyrka. Kanske var han gift tidigare, för redan den 20 juni 1673 döps Johan och Anna, Anders Svenssons och hustru Brittas barn i Herrestad, som voro tvillingar (i födelseboken den 9 juni 1675 har Anders Svensson f ö ett svårläsligt tillnamn som jag får till Saxens, se Herrestad C:1 s 54, SVAR s 38).  
 
Min ana tycks dock i alla händelser genomgående kallas Anders Swart i födelseboken (t ex den 25 februari 1683 då sonen Sven döps), kanske just för att skilja honom från den andre Anders Svensson i Herrestad?
 
Jag börjar därför misstänka att den sistnämnde var son till Sven Andersson i Herrestad och att min Anders Svensson (Svart) bara var ingift i gården.
 
Enligt dödboken skulle ju Anders Swart vara född ca år 1655 (å u).
 
Därför skulle din Svarte Sven i Roglösa som den 28 december 1653 gifte sig med Kerstin Johansdotter i Bårstad passa fint som far till Anders Swart, rent tidsmässigt - och även rent geografiskt ligger han ju nära till hands...
 
Himla spännande!
 
Kanske mantalen för Bårstad kan vittna om huruvida Erik Olsson (som år 1658 gifte om sig med Svarte Svens änka) hade en styvson vid namn Anders?
 
Eller så kanske RoU för Herrestad (som jag ännu inte tagit mig an) kan ge fler ledtrådar till när/hur Anders Swart dyker upp där?
 
Ja himla spännande är det, om än något snårigt...
 
Varmt tack,
 
Christian

2012-09-18, 09:52
Svar #4

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej igen,
 
I mantalslängderna för Lundby, Herrestad socken, har jag nu funnit en Anders Svart år 1665-1673!
 
Han ligger väl därför nära till hands som den Anders (Svensson) Svart som år 1682 gifte sig med Britta Svensdotter i Herrestad, eller?
 
Det som förbryllar mig är noteringen om att Anders Swart haver Lundby (som för övrigt förtecknas alldeles efter Herrestad i längderna).
 
Vad kan menas med detta, tro?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian

2013-12-25, 11:09
Svar #5

Utloggad jacob

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 09:12
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med att få källan konstaterad för Ernst Einar Staf född 4/4 1903 i Herrestad (E), eftersom jag har AD och där är det inte tillgängligt än.
 
Med vänlig hälsning/Rolf

2013-12-25, 11:42
Svar #6

Utloggad carg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 280
  • Senast inloggad: 2019-08-17, 18:06
    • Visa profil
Hej Rolf.
 
Inte heller på SVAR fanns födda Herrestad 1903. Men här är notisen från SCB.
 
 

 
/ Carola

2013-12-25, 12:23
Svar #7

Utloggad jacob

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 09:12
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen Carola!

2016-02-22, 20:02
Svar #8

Utloggad orjan_hallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-01-04, 09:48
    • Visa profil
Hej.
Undrar om någon vet var jag ska leta om jag vill hitta dokument om fosterbarn?En släkting till min fru var född i Herrestad socken,Östergötland(Herrestads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00131/C/8 (1871-1894).
Han föds som Karl Johan 15/9 1877.Jag har tappat bort honom när hans mor flyttar till Stockholm från Vadstena 1880.I utflyttningslängden finns Karl Johan med men när jag hittar henne i Rotemansarkivet i Stockholm  är hon ensamstående.
 
1884 blir Karl Johan fosterson i Örberga socken (Östergötland) hos en brukare,Anders Peter Johnson.
Han heter då Gustafsson i efternamn och det står att Karl Johan kommer från Stockholm.(Örberga kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00480/A I/17 (1887-1897) Sid 107.
Det är så många märkliga anteckningar,både i Rotemansarkivet ,fel födelsedatum 1875 i stället för 1877, och på ett ställe står det att Karl Johan bott hos Anders Peter Johnson sedan födseln.Tänkte om det går att få upp något spår i dokumentationen om fosterbarn.
Mvh Örjan

2016-02-23, 01:27
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 16650
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 19:23
    • Visa profil
Dokumentation om fosterhemsplaceringar är ofta svårt att hitta före 1917, såvida barnen inte utplacerats av Allmänna barnhuset eller liknande institution. Fosterhemmen ordnades privat hos släktingar, mer eller mindre bekanta eller hos helt okända personer. I det senare fallet kunde kontakten förmedlas av barnmorska, präst eller via tidningsannons.
 
På pappret, det vill säga i flyttattester, flyttlängder och husförhörslängder, kan det se ut som om barnet följde med modern även om hon lämnat bort det till fosterföräldrar, tillfälligt eller permanent.
 
Modern Albertina Danielsdotter (som kallade sig Danielsson i Stockholm) och sonen Karl Johan var på socknen skrifne eller så kallade lösdrifvare från 1877 till 19/12 1879. Var de befann sig under denna tid, och om de var tillsammans eller inte, är omöjligt att utröna.
 
Men Karl Johan följde av allt att döma aldrig med till Stockholm utan vårdades från späd ålder hos Anders Peter Johnson och hans hustru i Kasta, Örberga. Det framgår av anteckningen vid modern i rotemansarkivet 1881: Frånvarande familjemedlem: Sonen Carl Johan F.1875-09-15 Utfl. genast till Strå hos gårdsägaren Anders Jonson i Kasta der han vistats ifr. födelsen. (Modern visste uppenbarligen inte att Kasta låg i Örberga.)
 
Albertina Danielsson inskrevs i Katarina 9/11 1880. Med annan handstil har sonen senare antecknats, med felaktigt födelseår:
 Katarina BI:27 bild 54 (Svar)
 
När hon året därpå flyttade till Maria upptäckte tydligen en ordningsam präst där att hon inte hade sonen med sig i Stockholm. Han skrev in båda i församlingen 12/10 1881 men utskrev sedan omedelbart Karl Johan till Strå. Men den flyttattesten kom förmodligen på villovägar till 1884 då Karl Johan äntligen inskrevs i Örberga, med uppgift om inflyttning från Stockholm.  
Maria Magdalena BI:49 (1881-1881) sid 46.
 
Karl Johan är förresten antecknad med fel födelseår även i Örberga AI:16 (1882-1886) sid 65 (Svar). Inflyttningsnoteringen gjordes av någon anledning först i nästföljande längd.  
 
Sammanfattningsvis ser jag alltså ingen anledning att betvivla moderns uppgift att hon mycket tidigt lämnat Karl Johan i fosterhemmet. Som ensam mor utan fast bostad eller arbete hade hon säkert inget annat val.

2016-02-23, 18:37
Svar #10

Utloggad orjan_hallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2018-01-04, 09:48
    • Visa profil
Tack för hjälpen.//Örjan

2018-09-10, 21:55
Svar #11

Utloggad Pihlen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-08-11, 18:40
    • Visa profil
I svar #5 i äldre arkiv hittar jag ett intressant stycke;
"Lars Persson Gifte sig 1745-12-28 med Kerstin Nilsdotter född 1711 i Västergötland. I äktenskapet föddes barnen Maria 1746-05-08, Lars 1748-03-06, Stina 1750-05-06 och Maja 1753-05-28.
Lars Persson dog 1780-05-05 och Kerstin 1784-02-07. För Kerstin var det andra giftet och i hennes bouppteckning från den 16 april 1784, nämns tre barn - Lars Larsson och Maria Larsdotter från andra giftet, och Anna Gabrielsdotter från första giftet. "

Jag är intresserad av Anna Gabrielsdotter som nämns - är det någon som vet om detta kan vara den Anna som den 26 okt 1760 gifter sig med Petter Larsson och får bl.a. sonen Petter 1761. "Min" Anna uppges vara född 1737 i Udenäs Västra Götaland.

2019-04-28, 15:52
Svar #12

Utloggad ingerwi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 10:00
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Finns det någon här som forskar på Samuel Erland Råström, född 1720-01-08 i Ödeshög, död 1795-02-02 i Herrestad. Födelsedatum och -ort anges i Herrestad DB (Herrestad C:3, bild 156, sid 303, AID v37739.b156.s303).Han var gift med Christina Elisabeth (Stina Lisa) Wetterling från Vadstena och fick tre barn. Jag undrar om någon vet något om hans härkomst - har letat i födelseboken i Ödeshög utan att hitta honom, så jag misstänker att detta kan vara felaktigt.
Sonen Johan Henrik Rå(d)ström var min mf mf ff f och blev bruksinspektor på Löfstaholm i Lysvik, Värmland. Han gifte sig med Johanna Catarina Öberg och fick sju barn.
Dottern Anna Elisabet Råström gifte sig med "secreterare" Carl Fredric Tollengren och hamnade på Disevids Rusthåll i Heda. De fick endast en son vad jag har kunnat finna.Sonen Claes, född 1772-03-09  i Herrestad är den av barnen jag skulle vilja veta mer om. I Herrestad AI:2, bild 63, sid 115, AID v25889.b63.s115 står han som gymnasist och är struken, dock utan flyttnotering.
Tacksam för all hjälp!

2019-04-28, 22:47
Svar #13

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5877
  • Senast inloggad: 2019-08-25, 18:43
    • Visa profil
Samuel Erland Råström var kronolänsman i Dals härad 1745-1770 och var gift två gånger, först med Anna Hahn, född 1722 i Skänninge och död 1758 i Herrestad, 2:o 1759 22/11 i Källstads sn med Christina Elisabet Wetterling. Han hade 3 barn i första och 6 barn i andra giftet.

Dessvärre saknas ett helt blad (urpsrunglig foliering fol. 56) i Ödeshög C:1, där barnen födda mellan 20 aug. 1719 och 4 maj 1720 varit införda.

Sonen Claes ändrade sitt efternamn till Erlandz och blev 1810 komminister i Motala, där han dog 1827 25/5. Han gifte sig 1808 6/7 med Anna Lisa Thamsten (1779-1847) och fick med henne fem barn (Westerlund/Setterdahl/Meurling, Linköpings stifts herdaminne, del 2, s. 322).

2019-04-29, 09:14
Svar #14

Utloggad ingerwi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 10:00
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Men så roligt Bo! Stort tack för informationen!

2019-04-29, 22:07
Svar #15

Utloggad ingerwi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 10:00
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Bo!Nu har jag lokaliserat alla Samuel Erlands Råströms barn och tre av Claes Erlandz barn. Vet du möjligen var Claes och Anna Lisa Thamsten gifte sig? Har tyvärr inte tillgång till Linköpings herdaminne och det finns inte tillgängligt på nätet. Har letat både i Motalas och Fivelstads vigsellängder, men inte hittat dem där.

2019-05-08, 11:37
Svar #16

Utloggad anna-mia

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 17:25
    • Visa profil
Bo, jag är också intresserad av Samuel Råström eller Samuel Erland Råström som han heter i dödsboken. Har du mer om honom? Hur lyckades du ta reda på att Anna Hahn var från Skänninge. Jag ser ju att det stämmer. Har du hittat det i Ödeshög? Finns det någon mer information om dem än det du skriver. 
undrar Anna-Mia

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna