ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möller / Miller utvandrade till Australien  (läst 685 gånger)

1999-05-15, 11:57
läst 685 gånger

Willy Kuppe

En läkare vid namn Miller i Australien har mailkontakt med oss och eftersöker sina rötter på Öland. Vore tacksam om någon visste något.

1999-05-16, 10:48
Svar #1

K-A Björklund

Hej WK!
Jag såg Er efterlysning i KLGF-bladet och har letat i socknarna inom Mörbylånga kommun och namnet Miller förekommer inte. Däremot Möller och Möllerborg. Den senare i Mörbylånga med förnamn Frans. Jag fann dock ingen som passade in på efterlysningen.
MVH
K-A Björklund

1999-05-31, 21:16
Svar #2

Willy Kuppe

Dr Miller med fru är just nu på Öland så om någon vet något redan nu vore det ett ypperligt tillfälle för oss att vidarebefordra innan de reser tillbaka till Australien. Eftersom de inte förstår svenska är det ju ingen hjälp för dem att läsa här utan tolkhjälp.
 
Så här skriver Peter Miller om sina släktingar
hoppas engelska är ok annars får jag väl översätta om någon önskar.  
 
My great grandfathers name was:  PETER FRANCIS MILLER (his real name might have been FRANCIS PETER MILLER and I am unsure of whether the spelling of MILLER is correct (although this is the spelling he used when he came to Australia).
 
He was born on Oland around 1830-1832.
 
He arrived in Australia by ship at Port Wakefield South Australia around 1858.
 
His father's name was JOHN MILLER and he was a farmer. John Miller was born around 1795-1800 (unsure whether he was also born on Oland).

1999-10-30, 16:10
Svar #3

Lotta Johansson

Hej Willy!
 
Millers kanske redan hittat sina släktingar. Men jag letade lite i kyrkoböckerna för Vickleby sn på Öland. Jag hittade inte någon som passade in på Peter Francis. Men....
När jag letade i födelseboken för dom aktuella åren hittade jag en mjölnare som får en son 1830. Kan Miller vara son till en mjölnare?
 
Francis är ett namn som inte förekommer, inte heller Frans, i Vickleby. Inte de aktuella åren. Förutom på en prästdotter. :-)
 
Finns några mer data om Peter Francis Miller? Det skulle göra det lättare att leta.
 
Mvh// Lotta

2000-01-23, 09:43
Svar #4

bellev

Hello,
 
Andrew Miller came to Australia pre 1880. He was
22 when he married in Australia.   His parents are listed as  
Andrew Auguste Miller (occupation - farmer)
 and
Mary Johanna Miller (maiden name unknown)
 
They lived at Ume, Sweden.
 
Any information greatfully received.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna