ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson, Edla ca 1840 (mitten av 1800)  (läst 607 gånger)

2006-08-10, 22:27
läst 607 gånger

Johanna Sundquist

Hej!
 
Jag söker min farmors mamma som var född och med största sannolikhet uppvuxen på Öland. Vet ej vart, men vad jag vet är att hon gifte sig med en smålänning (möjligtvis från Bäckebo) och att hon tillika möjligtvis flyttade till Bäckebo. De två lämnade i alla fall Öland för fastlandet. Tillsammans fick hon och hennes man även elva barn varav det ena, Asta Johansson, var min farmor. Asta gifte sig sedan med Åke Johansson och de bosatte sig i Motala. Mer information jag har är att Edlas man kan ha jobbat vid järnvägen. Namnet Johansson är det hon fick efter att ha gift sig, vet tyvärr ej flicknamnet.
 
Vet nån något om Edla eller var hon kom ifrån?
Bor själv på Öland och tycker att det vore kul att ha lite rötter där.
 
Tack på förhand!

2006-08-11, 00:33
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 00:17
    • Visa profil
Johanna!
 
Det är svårt att hitta Edla med så knapphändig information.
Vet du när din farmor föddes?  
Har du några av hennes syskon?
När avled din farmor? m.m.
All upplysning är av hjälp.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2006-08-18, 23:44
Svar #2

Johanna Sundquist

Hej Birgitta!
 
Asta Johansson föddes den 24 september 1917.
 
Hon hade en, nu levande, bror som heter Torsten. Vet ej hur gammal han är eller vart han nu mer lever och verkar.
 
Asta hade även ytterligare en bror som levde en del under 1990-talet i Husvalla, Föra socken. Han kan har flyttat dit tidigare än så.
Vet ej om han fortfarande lever eller vilket år han skulle ha varit född. Vet dock att han kallades för Halle och antar att han måste ha hetat något i stil med Harald eller liknande?
 
Jag tror mig veta att dessa två bröder var de enda manliga syskonen i en skara av elva (min farmor inkluderat) men lita inte på mig till 100% ang. detta.
 
Ska försöka få tag på min faster och se om hon kan upplysa mig ytterligare om detta.
 
Tack för möjlig hjälp!
Johanna

2006-08-18, 23:46
Svar #3

Johanna Sundquist

PS. Asta Johansson avled år 2005, möjligtvis den 28 mars, men som så mycket annat så är jag inte hundra på datumet...

2006-08-19, 10:19
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 00:17
    • Visa profil
Johanna,
 
Bästa sättet att få klarhet är att titta i födelselängden för Åseda. Där är din farmor född.
I födelselängden får du uppgift om hennes föräldrar. Den finns att beställa från SVAR. Gå in på biblioteket i Borgholm så får du hjälp.
Volym 1898-1920 födda CK7751
Där finns också möjlighet att läsa microkorten.
 
Jag tror att hennes föräldrar var Edla Maria Johansson f. 8/3 1890 i Södra Möckleby, död 1980 i Åseda och Joel Konrad Ador Johansson f. 13/7 1888 i Bäckebo, död 1976 i Åseda.
Ev. kan hennes bröder vara Torsten Johansson f. 1929 i Åseda och Johan Harald f. 1923 i Åseda.
Du får kontrollera!
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2006-08-19, 10:51
Svar #5

Johanna Sundquist

Birgitta!
 
Tack för hjälpen!
 
Ador var mycket riktigt min gammelfarfar och alldeles riktigt så föddes min farmor i Åseda.
 
Ska så fort jag kommer till Borgholm igen ta och kolla upp microkorten på biblioteket.
 
Kan man där ta reda på vad Edla Johansson hette i flicknamn?
 
MVH
Johanna

2006-08-19, 11:53
Svar #6

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 00:17
    • Visa profil
Johanna!
 
Edla Marie var född 8/3 1890 i Albrunna,  
S.Möckleby, dotter till Gustaf Månsson och Hulda Sofia Isaksdotter. Hon hette troligen Gustafsson/dotter i flicknamn. Hennes far var född i Torhamn, Blekinge 14/4 1865 och hennes mor i Älghult 10/7 1862.  
I bibliotekens datorer finns ju PLF:s CD-skivor Bäckebo nr.3 och Öland nr.4
Korten för S.Möckleby finns på biblioteken i Färjestaden och Mörbylånga inte i Borgholm.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2006-08-19, 12:05
Svar #7

Johanna Sundquist

Okej, då är det alltså mot Färjestaden jag ska styra min kosa för att få tag på microkort.
 
Finns det nån möjlighet att ta reda på vad Edlas föräldrar jobbade med eller vart i Albrunna de bodde på dessa microkort eller på annat sätt?
 
Tack för all hjälp!!
 
Johanna

2006-08-19, 18:14
Svar #8

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 00:17
    • Visa profil
Johanna!
 
På AI:6 1879-1899 sid. 8 finns en del upplysningar om familjen.
Det verkar som om de haft för avsikt att emigrera, men flyttade i stället till Edlas morföräldrar i Marskog i Älghult. De finns där 1898.
Fadern försvann till Nordamerika.
 
Emibas:
 
Månsson, Gustaf
Inhyses (gift man)
f. 14/5 1865 i Torhamn, Blekinge län (Blekinge)
 
Utvandrad 1/1 1898
från Marskog Södregård, Älghult, Kronobergs län (Småland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 150
Emibas emigrationsakt: Älghult G 1898 003
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2006-08-19, 19:57
Svar #9

Johanna Sundquist

Intrigerna tätnar... Det här blev ju bara mer och mer intressant!
 
Tack så hemskt mycket för all hjälp!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna