ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hände på Öland midsommarafton, 20 juni 1975  (läst 1049 gånger)

2009-10-19, 06:36
läst 1049 gånger

Mats Norberg

Hej forskarkollegor!
Det här blir en ovanlig rubrik i forumet, och riktar sig främst till personer bosatta på Öland vid tiden 20 juni 1975.  
I min släktforskning har jag på min mors sida en nära släkting som det varit ganska så svårt att hitta information om - hon sägs ha avlidit under tragiska omständigheter på en campingplats någonstans på Öland. Hon var född och bosatt i Stockholm, och befann sig enligt uppgift på Öland för att fira midsommar tillsammans med vänner. Hon var vid tiden för sin bortgång 21 år gammal. För att kunna fortsätta min forskning vore jag mycket tacksam om någon på Öland har information om denna händelse i form av ev tidningsurklipp e.d. Kanske minns någon fortfarande om något tragiskt [eventuellt mord] inträffade på midsommarafton 1975 och var på Öland någonstans? Det finns inga släktingar längre att fråga - så jag vänder mig nu till bosatta personer eller lokalpress för att kunna utröna vad som egentligen hände med min släkting.
 
Med tack på förhand från forskarkollegan
Mats Norberg, Borlänge.

2009-10-19, 12:55
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mats,
 
Jag har tillgång till mikrofilmade tidningar för Kalmar och Öland. Jag kan kolla åt dig.

2009-10-19, 17:00
Svar #2

Mats Norberg

Hej Jan!
Det vore jättesnällt om Du ville hjälpa mig att kolla tidningarna - kanske kan man där
få ett svar vad som egentligen hände.
 
Tack för visat intresse och vänlighet!
Bästa hälsningar
Mats N.

2009-10-20, 21:25
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mats,
 
Jag har nu kollat tidningarna för midsommaren 1975, men har inte kunnat hitta att det hänt något speciellt på Öland. Det verkar ha varit en lugn midsommar utan några speciella missöden. Begär ett utdrag från dödboken, så ser du dödsorsaken. Visserligen så har det ju inte gått 70 år än, men kontakta landsarkivet och förklara.

2009-10-21, 13:55
Svar #4

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Mats, enligt min åsikt bör du inte avslöja personens namn på internet eftersom andra släktingar kan ta illa upp. När man får fram känsliga uppgifter om personer som levt under de senaste decennierna bör man absolut vara försiktig med att lämna ut dem, kanske behålla dem för sig själv. Nu har du dock redan lämnat så många uppgifter att alla som har tillgång till Sveriges dödbok kan identifiera personen, vilket kanske inte är så bra. Men jag förstår att du inte tänkte på detta.
Vänligen
Sven Grönberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna