ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ålander från Trysunda  (läst 1073 gånger)

2002-05-24, 16:58
läst 1073 gånger

Utloggad Maria Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-06-26, 14:35
    • Visa profil
Hej,
Jag söker information om föräldrarna till Lisa Christina Ålander född 1826, troligtvis på Trysunda. Hon var gift (1858) med fiskaren Anders Lundgren född 1829 Bäck, Nätra.
Det ska ha funnits en fiskarsläkt vid namn Ålander i trakterna kring Trysunda som jag misstänker kan vara släkt till Lisa, men jag har misslyckats med att finna någon information.

2002-06-30, 18:37
Svar #1

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker Brita Magdalena Sundlöf från Vibyggrå
född 9/8 1850 och gift med Israel Lundström.
Under en höststorm 1891 drunknade Israel tillsammans med två av barnen Israel Adrian 1876-1891 och Augusta, Elisabeth 1878-1891.
Änkan ställdes då på bar backe då hon var skyldig handlaren för näten. Hon skall ha hamnat någonstan på Köpmanholmen men där har jag tappat spåren. Tacksam för upplysningar.

2004-02-26, 11:03
Svar #2

Utloggad Sven Bodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Monica  
de här uppgifterna har jag i min databas om Brita Magdalena Sundlöf född den 9 augusti 1850. Flyttat från Vibyggrå den 29 maj 1875. Israel Lundström den yngre var min mormors fars bror. Jag har sökt forska på Lundströmarna men kommer inte längre än till 1816 då Israel Lundström  den äldre födds på Genäsön. Jag har också uppgifter tyvärr ännu inte regstrerade i databasen om att det det gjordes insamlingar till änkan och barnen på de passagerarbåtar som gick efter kusten .  
För övrigt har jag bott i Nässjöbäcken mellan 1951-1960.
Sven.Bodin@sundsvall.se
 
 
1891  
7 september
Israel Lundström, den yngre, hans barn Israel Adrian och  Augusta  
Elisabeth drunknar.
 
Den 7 september 1891 drunknar fiskaren Israel Lundström, d. y. i en ålder  
av 45 år, 5 månader och 16 dagar i Trysundafjerden. Även sonen Israel  
Adrian, 15 år, 6 månader, 3 dagar drunknar, liksom dottern Augusta  
Elisabeth, 13 år, 1 månad, 5 dagar.Enligt den muntliga traditionen skulle  
de ha överraskats av storm när de var ute och fiskade. Deras kroppar  
återfanns aldrig. Någon påstås ha fått ett käkben i ett nät många år  
senare som ska ha tillhört en av de drunknade. När det stormar i början av  
september brukar man kalla den  Israel Lundströms stormen.Källa:Dödsbok,  
Nätra 1891
 
Enligt  uppgift av Vågberg 7/9 1956:  Enligt traditionen ville barnen ej följa med ut att bärga näten i stormen, men tvingades av fadern. De återfanns aldrig, endast spillor av båten, som var gammal och i mindre gott stånd. Det förmodades att en år - hå lossnat, så att båten blev redlös.
(Anteckning i Paul Sil?ns samling NKA )
 
1891-09-13
Godkändes att betala till Nils Nordqvist i Bredånger 1 kr 50 öre i veckan för det han vårdar och sköter Israel Lundströms enka från Genäsön, som är sängliggande sjuk och skall denna ersättning räknas från nu till ordinarie fattigdelnings sammanträdet. (Protokoll fört vid Nätra kommunalnämdens sammanträde den 13de september 1891 Serie AI:3 )
 
1891-11-10
Israel Lundströms änka och barn 12: 15  
dessutom hushyra till Högberg
i Nässjöbäcken för innnevarande år  kronor 10.
(Protokoll fört vid Nätra kommunalnämdens sammanträde den 11 november 1891 Serie AI:3)
 
1891-12-01
Till Israel Lundströms änka och familj i Nässjöbäcken beviljades 10 kr till ved samt 5 kr till andra lifsförnödenheter eller tillhopa 15 kronor som emottogs af Jon. Högbergs hustru i Nässjöbäcken.
1892-02-07
Till Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken beviljades 9 fot korn och 10 kronor till ved och andra livsförnödenheter, som genast utbetaldes till henne själv.
 
1892-03-20
Till Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken beviljades 10 kronor, dels till reparation å skor åt barnen som går i skolan samt till mjölk och som emottogs av henne själv
Därjämte beeviljades henne 6 fot korn.
 
1892-05-22
Till Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken för att köpa mjölk åt sitt lilla barn är lämnat 3 kronor som emottogs av J Högbergs hustru.
1892-06-01
Nässjöbäcken Israel Lundströms änka själv 10 kr samt en ansvarssedel för en mjölsäck samköpes å Stensland. Dessutom uppdrages åt  
J. Högberg i Nässjöbäcken att låta göra 3 par byxor åt barnen samt inköpa en båt för cirka 25 kr, samt att betala ett auktionsinrop till P.Sid?n för en fäll med 5 kr 65 öre.
 
1892-10-10
Till Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken  beviljades tillfälligt bidrag av 10 kronor som genast betalades och emottogs av henne själv.
 
1892-11-09
Genäsön Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken kontant  5 kronor dessutom en säck korn och en säck rågmjöl sammanmalt.
 
1892-12-18
Till Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken beviljades 15 kronor dels till begravningshjälp för hennes avlidna och dels för andra livsförnödenheter till jul och vilka medel genast utbetalades till henne själv.
 
1893 01-15
Johan Östman i Nässjöbäcken anmälde att Israel Lundströms änka som hade tre i skolåldern varande barn , var i behov av kläder åt dessa barn , om de skulle kunna bevista skolan i Nässjöbäcken. J. Östman lämnades i uppdrag att skaffa erforderligt tyg till kläder och läder till skor till förfärdigande. Kostnaderna skola sedermera betalas av fattigvården efter erhållna räkningar..
 
1893-02-26
Israel Lundströms änka från Genäsön, som nu bor i Nässjöbäcken, var närvarande och anmälde att hon var i stort behov av understöd, om hon skulle kunna hålla sina barn i skolan, och beviljades henne, föritom fem kronor  (5) , som ordföranden lämnade  till henne den 13 dessens mot särskilt kvitto , två kronor samt femtio kilogram kornmjöl, som hon skulle få köpa på Stensland och hvarför ansvarsedel till henne lämnades.
 
1893-04-03
Israel Lundströms änka i Nässjöbäcken som fått uppbära fem kronor av ledamoten A. Berglund i Svedje beviljades ytterligare 4 k(ubik)f(ot) korn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna