ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-maj-22  (läst 1512 gånger)

2000-01-05, 00:18
läst 1512 gånger

Karin Wassdahl

Till Gullmaj! Det finns mera om din släkt i Paul Lundins bok.
Till Carl Szabad! Läste någonstans att du tyckte det fanns lite litteratur från 1500-talet.  
Det fanns förr avskrifter i kammararkivet av norrländska handlingar. De benämndes med årtal och nummer.
En K.Sidenblad reste omkring i Ångermanlands socknar omkring 1860 för att uppteckna inskriptioner på kyrkosilver, klockor m.m.
År 1529 till 1543 fanns en präst inom Resele, Liden och Junsele som kallades Spå-Herr-Ola.
Om honom finns många berättelser i N.E.Ritzens bok. Jag har Ur öfre Ådalens folklif.(1912)
Själv sitter jag med en trave bouppteckningar och andra skrifter från mitten av 1800-talet och försöker få någon ordning på namnen, vilket inte är lätt eftersom namnbruket var ganska likartat på den tiden.
 
Vem var Henrik Lundins, död 7/9 1911, pappa?
Han var gift med Henrietta Andreätta född Molin?
Var hon släkt med Petrus Pelle Molin på något sätt? Eller var Molin ett vanligt namn?
Vem var Mårten Lidmarks ,f.14/8 1850, pappa?
Vem var hans frus pappa? Hon hette Sara Margreta Persdotter och var född 4/5 1853? Samtliga boende
i Ådals-Liden.

2000-01-05, 01:29
Svar #1

Carl Szabad

Karin! I Kammararkivet finns alla skattelängder från 1541 och framåt. De är jag fullt medveten om, se även Släktforskarnas årsbok ´95 där jag skrivit om källor för Ångermanland i äldre tider, före kyrkböckerna.
 
Och Karls Sidenblads resa 1866 känner jag också till eftersom han bodde hos min morfars morfar på min släktgård som då var gästgiveri. Min morfars mor har berättat om honom när han var ute och grävde i åkern och kom in med dödskallar.
 
Spå-Herr-Ola är troligen identisk med Olaus Stenonis, kyrkoherde i Resele 1590-1614, som jag kommer att skriva om i kommande årsbok. Du ska inte tro alltför mycket på Ritzén vad gäller äldre tider. Han är bra på historier i dåvarande tid, men fakta från äldre tider kan det vara si och så med ibland.
 
Molin var inte så ovanligt som namn, eftersom det byggde på bynamnet Mo, vilket förekommer i åtminstone fem olika socknar i Ångermanland.
 
Mårten Lidmark är enligt Ådals-Liden C:3 son till bonden Mårten Lidmark och hustrun Anna Dea [Dorotea] Henriksdotter i Västanbäck.
 
Sara Margareta Persdotters föräldrar var enligt samma källa bonden Per Jakobsson och hustrun Kajsa Greta Abrahamsdotter i Rå.

2000-01-05, 18:05
Svar #2

Gullmaj Sandberg

Karin  
Jag har beställt fjärrlån på två böcker sanningar
och sägnar av Lundin. En från 1982 en från 1984, det är visst några årsböcker. Finns det fler böcker där min släkt är omtalad? I så fall vilka.

2000-01-05, 18:47
Svar #3

Karin Wassdahl

Till Gullmaj! Du kommer att hitta en hel del att läsa i böckerna. Jag har ett nyårskort från Viktor och Emanuel Westin till min farmor. Kortet är från 1904. Är det släkt till dej?
 
Tack Carl för ditt svar. Det hjälpte mej att tyda handskrifterna från 1800-talet.

2000-01-05, 19:31
Svar #4

Gullmaj Sandberg

Till Karin!
Min morfars halvbror Josef Petter Westin hade en son som hette Emanuel Manne Westin född 1880-1962 torpare och snickare i Lidgatu. Men vem Viktor är har jag inte funnit ännu.
Hälsningar
Gullmaj

2000-01-06, 12:32
Svar #5

Magnus Johansson

Karin: I Ådals-Liden fanns en familj Westin som hade två söner. Dessa söner hette Per Erik Emanuel, född 1875-10-23 och Jonas Viktor Magnus, född 1885-11-28. Jag känner inte till dessa söners tilltalsnamn, men det kan ju vara Emanuel och Viktor. Föräldrarna hette Jonas Peter Westin och Anna Charlotta Lidén. De var bosatta i Västanbäck.
 
Pelle Molin och Brita Andrietta Molin har veterligen inget nära släktskap. Pelle Molins fader är från Multrå, där även Pelle Molin är född. Pelle Molins mor är dock född i Ådals-Liden.  
 
Hur är du släkt med Henrik Lundin? Han är bror till min farmors farfar Erik Peter Sundqvist och min mormors farfar Hans Nordin.
 
Hälsningar
Magnus

2000-01-06, 12:45
Svar #6

Karin Wassdahl

På Mårten Lidmarks, född 14/8 1850, Västanbäck N:o 2 stod och står väl fortfarande en mycket gammal bagarstuga. Enligt sägnen skulle fönstren på denna bagarstuga tidigare ha funnits på den gamla kyrkan som fanns i Näsåker (1646). Sanning eller saga? Om det är sant, hur kunde i så fall fönstren hamna där?

2000-01-07, 21:00
Svar #7

Karin Wassdahl

Magnus! Henrik Lundin var min farfars far. Jag  
har inte hunnit titta på den sidan av släkten- än, kanske jag ska tillägga. Jag har så mycket papper, kort och fotografier att sortera.
 
Det verkar mycket troligt att de Westinare som du nämner är de två som skickat nyårskort till farmor. Kortet var vid närmare kontroll daterat 1902 och inte 1904, som jag först skrev. Farmor var vid den tidpunkten inte gift. Mårten Lidmark hade ju inga söner, vilket väl var en smärre katastrof på den tiden om man var ägare till en gård. En av Henriks söner kom som dräng till Mårten, Bror Oskar Lundin, tycke uppstod och
han kom att bli min farfar.

2000-01-08, 16:28
Svar #8

Karin Wassdahl

Gullmaj! Har jag förstått rätt, har vi två gemensamma anor.
 
Per Jakobsson, född 4/7 1816 död 17/9 1908, var gift med Kajsa Greta Abrahamsdotter.
De hade dottern Christina Petronella, född Persdotter 27/6 1843 i Åå. Hon var gift med Nicke Tenglund. Min farmors far Mårten Lidmarks, född 14/8 1850 död 18/11 1924, fru hette Sara Greta Persdotter. Hennes föräldrar var Per Jakobsson och Kajsa Greta Abrahamsdotter i Rå.
Det var ett gammalt testamente som ledde mej på det här spåret. Har jag fattat rätt?

2000-01-08, 16:54
Svar #9

Gullmaj Sandberg

Karin! Du har fattat alldeles rätt. Nicke Tenglund är min mormors far.Vad gäller Pehrs och Cajsa-Gretas dotter Sara Greta så har jag en uppgift om att hon hette Sara Britta. Jag skall genast ändra detta. Hon var född 18530504, någon dödsdag har jag inte på henne. Är det rätt? De var sex syskon. Stämmer det?
Hälsningar  
Gullmaj

2000-01-09, 16:41
Svar #10

Karin Wassdahl

Gullmaj! Så trevligt det känns att ha lagt bitarna i pusslet rätt.Min farmors mammas data är född 18530504, död 19420921. Hon blev alltså mycket gammal och dog tre år före min födelse. Hennes fullständiga namn var Sara Margreta Phersdotter (Lidmark).
Enligt Magnus tidigare uppgifter var de sex syskon varav tre dog tidigt.
Jag har en gammal postilla. Där står Denna postilla tillhör Cajsa Margreta PhersDotter
Liden och Rå är Kjöpt Den 30 September 1857.
Men vem denna Cajsa Margreta (Greta) PhersDotter är vet jag inte. Kanske är hon det tredje syskonet?

2000-01-09, 17:23
Svar #11

Gullmaj Sandberg

Karin! De uppgifter jag har om syskonen är
Christina Petronella 18430627-18861015, Jacob Abram f 18450529, Petter f 18500719, Sara Greta
18530504, Anna Erika f 18580913, Magnus f 185910?
Kan det vara någon hjälp på vägen? Jag vet inte heller vem Cajsa Margreta Pehrsdotter är. Någon annan kanske vet.
Hälsningar Gullmaj

2000-01-09, 18:33
Svar #12

Magnus Johansson

Karin: Jag hittade två personer som kan passa in på Cajsa Margreta Phersdotter, nämligen följande:
 
Kajsa Greta Persdotter, född 1825 i Moflo, Ådals-Liden sn, död 1888 i Rå, Ådals-Liden sn.
 
Kajsa Greta Persdotter, född 1840 i Rå, Ådals-Liden sn, död 1921 i Ådals-Liden sn.
 
Jag skulle kunna gissa på att postillan har tillhört den förstnämnda personen. Hon är nämligen farmor till Hilda Helena Olofsson, född 1892. Hilda blev gift med Hans Otto Lundin som är bror till din farfar.
 
Under en annan diskussion har jag skrivit lite om din släkt (se Nils Ersson Sandman (1702-1756)).
 
Gullmaj: Jag skulle vilja korrigera några av födelsedatumen på Per Jakobssons barn. Petter, född 1850-07-14 i Häxmo, Hans Magnus, född 1855-10-30 i Rå, Anna Erika, född 1858-09-18 i Rå.
 
Hälsningar
Magnus

2000-01-09, 18:38
Svar #13

Gullmaj Sandberg

Tack Magnus. Ibland kan det vara lite svårt att läsa siffrorna i husf.böckerna.
Hälsningar Gullmaj

2000-03-05, 20:27
Svar #14

Gullmaj Sandberg

Hej igen!
Jag skulle vilja ha svar på en fråga angående min släkt. Det gäller Ingrid Olsdotter från Forsås f 1743 gift med Erik Andersson Björn-Eck. Enligt ett papper från min moster Lydia så skulle hon vara dotter till en adelsdam som med sin lilla flicka i en näverkont flydde från Finland till Sverige under ett ryss-finskt krig. Vem var flickans föräldrar och finns det någon sanning i detta? Den lilla flickan i näverkont är detta från någon bild? Varför annars denna mening.
MVH
Gullmaj

2000-03-11, 23:49
Svar #15

Magnus Johansson

Gullmaj: Ingrid Olofsdotter var född 1742 i Forsås som dotter till bonden Olof Markusson och hans hustru Märet Mauritsdotter. Olof döptes den 29 april 1715 i Forsås, Ådals-Liden sn. Märet döptes den 6 oktober 1716 i Lidgatu, Ådals-Liden sn. De gifte sig den 19 november 1738 i Ådals-Liden sn. Familjen var hela livet bosatt i Forsås. Olof dog den 11 mars 1794 i Lidgatu. Hustrun finns ej upptagen i dödboken i Ådals-Liden sn, men hon avlider 1797 eller 1798, enligt kyrkoräkenskaperna. Jag känner till två barn till Olof och Märet. Förutom Ingrid fanns en äldre dotter, Märet (Märta) som döptes den 29 september 1739 i Forsås.
 
Detta är vad jag vet om Ingrid Olofsdotters föräldrar.
 
Hälsningar
Magnus

2000-03-12, 11:17
Svar #16

Gullmaj Sandberg

Tack Magnus
Det är alltid lika trevligt att höra ifrån dig. Du har så mycket uppgifter att komma med. Jag kommer en liten bit framåt varje gång. Du kan kanske även hjälpa mig med föräldrar och syskon till Karin Olofsdotter gift med Markus Eriksson, Häxmo f 17021204. Det enda jag har på Karin är att hon är född i Forsås. Jag har ej hellre någon dödsdag på Markus. Men det har kanske du? Sedan undrar jag vad sn står för? Tack än en gång.Jag vill även tala om att jag fick kontakt med Paul Lundin och har köpt boken som jag har läst från pärm till pärm. Den är verkligen trevlig. Tack för tipset från dig och Karin.
Hälsningar
Gullmaj

2000-03-12, 11:47
Svar #17

Magnus Johansson

Gullmaj: Jag ska se om jag kan hitta mera uppgifter om Karin Olofsdotter. Jag hade också bara inskrivit att hon var från Forsås i min databas. Markus dog den 31 maj 1769 i Häxmo av hetsig feber. Karin begravdes den 10 februari 1751 i Häxmo. Ingen ålder uppgavs på henne.
 
Sn betyder socken, dvs församling. När jag knappar i uppgifter i min databas, så skriver jag alltid t.ex. Ådals-Liden sn. Med detta menar jag alltså Ådals-Lidens församling.
 
Hälsningar
Magnus

2000-03-12, 16:44
Svar #18

Gullmaj Sandberg

Hej Magnus
Tack än en gång. Efter ditt förra mail ang.  Ingrid Olofsdotter kollade jag  Resele C:1 1689-1779 och fann då Olofs pappa, Marcus Olofsson samt
Märets pappa Maurits Mauritsson. Är detta rätt?
Men jag hittade inga vigslar och fruar till dessa båda män. Däremot några barn. Olof hade tydligen en syster Marta som dog 1721 11 18. Märets syskon och dopdagar Malin 1718, Maurits 1720, Olof 1721. Maurits kan vara läsfel från min sida. Jag vet att det finns de som är bättre på det än jag. Jag ser fram emot nya uppgifter. En fråga angående SVARS´CD-skiva. Ingår våra församlingar på den och hur långt fram i tid sträcker den sig?
Hälsningar
Gullmaj

2000-03-12, 20:12
Svar #19

Magnus Johansson

Gullmaj: Märet var dotter till Maurits Mikaelsson och hans hustru Ingrid Olofsdotter.  
 
Maurits döptes den 12 november 1689 i Moflo, Ådals-Liden sn, son till Mikael Markusson. Ingrid var född 1692 (inget datum angivet i födelseboken) i Lidgatu, Ådals-Liden sn, dotter till Olof Salomonsson. De gifte sig 26:e söndagen efter trefaldigheten 1716 i Ådals-Liden sn. Maurits dog i Lidgatu 9 maj 1764 och Ingrid begravdes 1:a söndagen i fastan 1779. Båda dog av ålderdom.
 
Barn: Märet, döpt 6 oktober 1716 i Lidgatu.
      Malin, döpt 14 oktober eller december 1718 i Lidgatu
      Mikael, döpt den 27 mars 1720 i Lidgatu, begravdes den 24 augusti 1720.
      Olof, döpt den 3 augusti 1721 i Lidgatu.
      Salomon, döpt den 5 augusti 1722 i Lidgatu.
 
Jag återkommer med uppgifter om Olof Markussons föräldrar. Dock är det rätt fader som du hittat.
 
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med SVAR's CD-skiva. Är det Födda-Vigda-Döda i Ådalen du tänker på? Den innehåller uppgifter främst inom Kramfors kommun. Dock inga uppgifter från Ådals-Liden sn.
 
Hälsningar
Magnus

2000-03-14, 18:15
Svar #20

Gullmaj Sandberg

Tack Magnus för nya uppgifter. Du hade tolkat min fråga rätt angående CD-skivan. Nu till en annan
sak. På Resele C:1 1689-1779 3/5 sid 105 står en del namn bl.a. Olof Salomonsson, Lidgatu. vad är detta? Överst på sidan kan jag läsa Maurits Mikaelsson. Moflo, Peter och pigan Karin Hansdotter, Lidgatu. Men jag förstår inte varför de står där. Det är kanske inte Maurits Mikaelsson och Olof Salomonsson i min släkt? Jag undrar också om du har några data på Anders Eriksson, far till Erik Andersson f 17390411 Moflo. För en tid sedan skrev du en ruskig berättelse om Markus Abrahamsson har du fler sådana berättelser om mina släktingar?
Hälsningar
Gullmaj

2000-03-18, 12:32
Svar #21

Magnus Johansson

Gullmaj: Det som står överst på sidan 105 är följande:
Marcus Michelsson i Moflo och dess hustru, Peter Hauffman och Pig Karin Hansdr i Lidgatu. Dessa personer är dopvittnen till det barn som är inskriven på sidan före, alltså 104. Markus Mikaelsson är en broder till din Maurits Mikaelsson.
 
Längre ner på sidan 105 så har man under 1742 skrivit Olof Salomonsson ifrån Lidgatu. Detta måste innebära att Olof dog 1742. Han försvinner omkring detta år ur kommunionlängden i Ådals-Liden.
 
Anders Eriksson var född omkring 1705-1706 i Moflo, Ådals-Liden sn. Han var son till Erik Hansson. Anders gifte sig den 19 oktober 1735 i Resele sn med Abluna (Abellonia) Eriksdotter. Hon döptes den 1 oktober 1711 i Tängsta, Resele sn. Hon var dotter till Erik Nilsson. Anders var bonde i Moflo. Abluna begravdes den 25 oktober i Moflo, dödsorsak var magvärk och andtäppa. Anders dog den 1 mars 1780 i Moflo av svullnad och huvudvärk. Endast två barn har jag hittat till makarna:
Kerstin, döpt den 4 februari 1737 i Moflo
Erik, döpt den 11 april 1739 i Moflo.
 
Mera om Ablunas släkt hittar du på http://www.genealogi.se/anganor2.htm. Där finns de uppgifter som Carl Szabad hittat på sina förfäder. Föräldrarna till Abluna finns som nummer 476 och 477.
 
Hälsningar
Magnus

2000-03-18, 21:22
Svar #22

Gullmaj Sandberg

Tusen tack Magnus. Har du register över allting? Det var fina uppgifter du kom med. Tack än en gång. Jag återkommer säkert med fler frågor.
Hälsningar
Gullmaj

2000-05-09, 18:13
Svar #23

Gullmaj Sandberg

Hej! Jag söker uppgifter om föräldrarna till Olof Markusson f 1715 i Forsås gift med Märet Mauritsdotter f 1716. Jag har bara namnet på pappan Markus Olofsson. I ett meddelande från mars lovande Magnus att återkomma. Har du funnit några uppgifter om dessa personer?
Hälsningar  
Gullmaj

2000-05-20, 22:43
Svar #24

Magnus Johansson

Gullmaj: Jag har försökt forska lite omkring Markus Olofsson, men det är ganska rörigt. Jag ska dock ge dig det jag hittat hittills.
Markus Olofsson var född omkring 1683 (enligt åldersuppgift vid hans död). Han gifte sig första gången 1707 i Resele sn. Hustruns namn har ännu inte återfunnits. Denna hustru dog 1719 i Forsås enligt testamenspenningar (ej i dödboken). De fick tre barn tillsammans:
Dordi, född ??
Brita, döptes 4 december 1712 i Forsås.
Olof, döptes 29 april 1715 i Forsås.
 
Markus gifte om sig den 1 november 1719 i Ådals-Liden sn med Gertrud Nilsdotter. Gertrud var från Västanbäck vid giftermålet. De fick ett barn tillsammans:
Märet, döptes 1 april 1721 i Forsås, begravdes 18 september 1721.  
Det är osäker när Gertrud dog. Om man tittar i kyrkoräkenskaperna så hittar man 1740 testamentspenningar efter en Marta Nilsdotter i Forsås. Eventuellt kan det vara en felskrivning för Gertrud. Tittar man i kommunionslängden för Forsås så har Gertrud den sista noteringen på 1740.
 
Markus gifter i varje fall om sig den 4 oktober 1742 i Resele sn med Karin Persdotter. Karin var piga från Strand, Resele sn vid giftermålet. Hon bör vara född omkring 1708-09 enligt åldersuppgift vid hennes bortgång. Karin dog i Forsås den 4 januari 1760 av huvudvärk och styng. Markus dog den 24 december 1762 i Forsås av värk och sveda i alla leder.
 
Som du ser är det flera bitar som saknas om denna familj, men detta är vad jag kan hjälpa till med för tillfället. Kanske Carl Szabad har ett namn på Markus Olofssons första hustru. Hon bör vara från Resele sn.
 
Hälsningar
Magnus

2000-05-21, 09:29
Svar #25

Gullmaj Sandberg

Tack snälla Magnus för allt besvär. Vad gjorde jag utan Anbytarforum, som gör släktforskningen ännu mer intressant.  
Carl om du läser Magnus svar så kanske du hör av dig.
MVH
Gullmaj

2000-05-21, 23:32
Svar #26

Carl Szabad

Gullmaj! Jag vet inte heller vem hon är. Namnen på barnen ger inte mycket ledtråd heller. Jag undrar var Magnus fått namnet på dottern Dordi ifrån om det inte finns födelseuppgift eller uppgift om gifte.

2000-05-22, 10:53
Svar #27

Magnus Johansson

Carl: Dordi finns upptagen i Forsås i kommunionlängden i Ådals-Liden sn. Hon är skriven som dotter till Markus Olofsson. Hon har dock inga anteckningar i årskolumnerna (1740-1749). Det står även noterat på henne i Stockholm.
 
Hälsningar
Magnus

2000-05-22, 12:18
Svar #28

Carl Szabad

Magnus! Vad säger att Markus Olofssons dotter Dordi i Stockholm är lika med Jakob Erikssons dotter Dordi? Det finns visserligen en marginalanteckning under Markus Olofsson men den texten är så liten att jag inte kan läsa den. Bör således läsas i original.

2000-05-22, 13:06
Svar #29

Magnus Johansson

Carl: Jag har aldrig påstått att Jakob Erikssons Dordi är densamma som ovannämnda Dordi. Det var ju en helt annan fråga som jag svarade på rörande Jakob Erikssons Dordi.
 
Hälsningar
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna