ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Philipsson från Rödsta, Resele som inte ville gifta sig  (läst 978 gånger)

2000-09-02, 18:57
läst 978 gånger

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Per från Rödsta, Resele  var dräng i Mo, Junsele. Han blev januari 1702 stämd till tinget av bondedottern Anna Eriksdotter från Mo 4 som var gravid och ville gifta sig. Per som var 18 år och hans föräldrar vägrar och Per döms till 40 marker silvermynt för lönskaläge - Anna (f 1677) döms till 20 marker för samma sak - samt att årligen betala två tunnor spannmål samt två lispund matvaror till det barn som skulle komma att födas vid vårfrutiden 1702. Vet någon mer om Per och hans föräldrar och syskon?
Hälsningar Maria

2000-09-02, 22:36
Svar #1

Carl Szabad

Maria! Eftersom jag just nu sitter i Rödsta i Resele känner jag mig manad att svara. Det fanns ingen bonde Filip i Rödsta vid den tiden och någon båtsman med det namnet har jag inte heller kunnat spåra. Namnet Filip är dessutom mycket ovanligt i Resele, dock vanligare längre upp efter älven, i Ådals-Liden och Junsele. F ö vad det nog daler silvermynt, inte marker, de dömdes att betala.

2000-09-03, 15:44
Svar #2

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Carl! Jag får väl leta i de andra socknarna. Rösta finns ju också på fler ställen. Betr marker så står det så i de dokument som Jonas Olof Högberg i Junsele sammanställt 1948, själv har jag inte läst domboken. Det utomäktenskapliga barnet är min mffffmmf Per Persson.

2000-09-03, 19:21
Svar #3

Carl Szabad

Maria! Sverige bytte myntsystem någon gång omkring 1600 från mark till daler, därav min kommentar.

2000-09-03, 22:11
Svar #4

Lasse Nilsson

Carl !
 
Förvisso gjorde man det men myntsystemet var inte helt okomplicerat och mark-mynt präglades ju långt in på 1700-talet.  
Jag förmodar att om de fanns så kunde också ordet marker användas...
 
Mvh, Lasse

2000-09-04, 00:33
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7010
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 19:38
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här säger Lilla Uppslagsboken om Mark:
 
Äldre mynt i Sverige = 8 öre = 24 örtugar = 192 penningar. I Sverige präglades m. (in på 1500-t. blott ett räknebegrepp) kontinuerligt fr. 1536 till 1664, då m. ersattes med karolinmynten, vilka dock hade värdebeteckning i m. Präglingen upphörde 1755; räkningen i m. el. karolin avskaffades officiellt 1776 vid myntrealisationen.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-20, 21:55
Svar #6

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vet någon - Thord?, Rune?, Magnus?, Göran?  -något om Per Philipssons ursprung? Hoppas på en ledtråd!
Hälsningae Maria

2000-09-21, 08:45
Svar #7

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Maria!
Jag har inte kunnat se någon Philip med en tänkbar son Per i Junsele, men jag skall fortsätta. Däremot tror jag att det här kan var en fråga för Magnus, för alla Philipare som jag stött på i Junsele har anknytning till Ådals-Liden
Mvh
Göran

2000-09-21, 09:10
Svar #8

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen!
Jag kom ihåg ett familjeregister från Ådals-Liden där det mycket riktigt finns en Pär Philipsson under byn Näsåker. Dom uppgifter som följer får du kontrollera med Magnus och mot arkiven, men detta står:
PER PHILIPSSON
Född 1683, död 24/2 1757. (I dödboken begravd 27/2, ålder 74 år)) Son till bonden Philip Persson.
Han var gift med GRETA ANDERSDOTTER f. 1686 d. 27/12-1761.
Barn:
Per, Anders Anna, Philip, Erik
 
Göran

2000-10-10, 23:19
Svar #9

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Magnus och Göran!
Per Philipsson var i Näsåker 1, Ådalsliden i sitt hem när pigan Anna Ericsdotter från Mo, Junsele blev med barn. Enl det av dig Magnus citerade domprotokollet fick de plikta 40 resp 20 mark smt.
Tack och farväl i denna diskussion.
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna