ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linse Vart kom han ifrån  (läst 677 gånger)

2006-08-04, 14:56
läst 677 gånger

krister eriksson Krille

Jag söker information om Linse, Fritz Hans Karl f. 19060911-7817 han skall vart född i Tyskland men var bosatt i säbrå och gift med Anna Linse men nu är det så att jag söker information om hur han kom till sverige har hört något om örnsköldsvik och foster barn men frågan är olöst??? Är det någon som har någon information om honom ???

2006-10-01, 18:59
Svar #1

Lars Öhman

Krister!
 
Detta är andrahandsuppgifter. Men det har sagts mig att Fritz Linse var ett av många s.k. krigsbarn som kom till Sverige från Tyskland. Någonstans bör det finnas ett arkiv över dessa krigsbarn och hur de kom till Sverige. Av vad som har sagts mig skulle han ha varit född i Berlin.

2006-10-01, 20:04
Svar #2

Lars Öhman

Ett tillägg. Det var i huvudsak Svenska Röda korsets krigsbarnsbyrå, som ombesörjde transporten av barnen från Östersjöhamnarna Sassnitz och Libau till Sverige efter första världskriget. Förutom de 21.000 barn som Röda korset transporterade togs ytterligare 4.000 barn emot genom Frälsningsarm?n, Landsorganisationen och enskilda personer.

2006-10-02, 14:41
Svar #3

krister eriksson Krille

Hej Lars
 
Nu blir jag nyfiken på hur du kan ha hört dessa uppgifter
 
krister

2006-10-02, 19:50
Svar #4

Lars Öhman

Krister,
Uppgifterna har jag hört av bybor i den by där Fritz Linse var hemmansägare. Jag har också en minnesbild av att Fritz skulle ha växt upp hos hemmansägaren Kalle Karlsson i Nässland, Säbrå.
Detta får naturligtvis kollas mer noggrant. Det är bara ett uppslag att gå vidare med än så länge. Men det bör stå i församlingsboken för Säbrå var Fritz kommer från.

2006-10-03, 07:25
Svar #5

krister eriksson Krille

Hej Lars!
Okej då vet jag vart lite nyfiken då han skall ha vart gift med min morfars syster Anna ...
 
Krister

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna