ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Olofsson Rahm, Färdig Båtsman Ramsele F:1730 eller 1726  (läst 2047 gånger)

2001-02-02, 15:12
läst 2047 gånger

Utloggad Sara Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-05-22, 15:28
    • Visa profil
Lars Olofsson Rahm Färdig är båtsman i Ramsele 1747-1758 och 1761-1780. Han är gift med Märta Pärsdotter från Tynnerås född 1715-10-31.
Lars sägs vara född i Jämtland år 1730 i vissa uppgifter och 1726 i vissa. Är det någon som vet när han är född och framför allt var i Jämtland han är född? Vet ni även något om hans föräldrar så vore det kul om ni hörde av er, jag har letat i flera år efter detta.
Vänliga hälsningar Sara

2001-02-03, 03:48
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Också jag härstammar från Lars Olofsson. Jag har nog gett upp hoppet om att finna hans ursrpung. Men vet någon när och var han dog (troligen under kriget 1788-90, han levde 25 maj 1788 då han begick nattvarden hemma i Ramsele).

2001-02-03, 11:46
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Både Lars och Olof är mycket vanliga namn i Jämtland. Även i kombination, d.v.s. Lars Olofsson, finns ett antal. Därför skulle sannolikt ett bättre underlag från frågeställaren öka oddsen att hitta honom. Vad jag tänker på är namn på barnen. Kanske också deras dopvittnen. Nu råkar jag ha mikrokorten om Ramsele av Sune Menker så jag kan se efter själv, men det besväret borde den som frågar bespara den potentielle svararen.
 
I befintliga födelseböcker för Jämtland socknar kan under perioden 1725-1730 påträffas 6 personer med namnet Lars Olofsson, samt dessutom en Lars utan känd far. Genom att jag lyckats följa och tagit död på fem av dessa, återstår två.
Här vill jag emellertid erinra om att präster glömde ibland skriva in dopnotiser, samt att flera församlingar saknar födelseböcker för aktuell tid. Det är alltså inte säkert att någon av dessa två är identisk med båtsmannen. Det kan dock vara värt att undersöka.
 
Lars f.1726 9/1 i Kroksgård, Rödön (u.ä.). Föräldrar: soldaten Olof Starkfelt och Karin Larsdotter. Karin kan inte återfinnas under Kroksgård i hfl.
 
Lars f.1729 i Frösö (döpt 15/6). Föräldrar: Anna Danielsdotter. Domboken för Sunne vårting 1730 uppger att barnet föddes 14/6 i Kungsgården [=regementschefens boställe] och att det lever. Modern beskyller norske mannen Tälle Jonsson att vara barnets far, men denne nekar och hävdar att modern ljuger.
 
Lars Rams döttrar hette Sara resp. Merta enligt S.Menker. Detta indikerar ingen anknytning till någon av de två Lars ovan. När det gäller barn till utomäktenskapliga barn, behöver de inte alltid följa det vanligaste mönstret beträffande dopnamn. Det hände också att man t.ex. uppkallade dem efter fosterföräldrar.
 
En uppgift som nu drar till sig min uppmärksamhet i Menkers material är en Karin Larsdotter f.1690 som får en u.ä. dotter Marget f.1730 i Ramsele. Kan det vara Lars Rams mor ? Domboken för Ramsele borde kunna ge upplysning om denna Karin Larsdotter stått till svars tidigare för lägersmål.

2001-02-03, 19:45
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Karl Göran, jag har nu samlat ihop min gamla anteckningar från 70-talet vad gäller Lars Olofsson Ram/Färdig. Jag ser ingenting bland uppgifterna som kan vara någon ledtråd när det gäller Lars Olofssons ursprung, men jag håller med om att Karin Larsdotter är ett spår som är värt att kolla upp. (Förkortningen Ang nedan syftar på Thord Bylunds databas med ångermanlänningar.)
 
 
  Familj 1
  Lars Olofsson Färdig, född 1727/30 i Jämtland, död 1788 ca i Sel,
  Ramsele sn. Kronobåtsman i Sel, Ramsele sn (Y). (hfl,gmr).
  Antogs den 29 maj 1747 som kronobåtsman för rote 119 (Ovanmo och  
  Sel, Ramsele sn) vid Andra Norrlands första båtsmanskompani. Han  
  angavs vara född i Jämtland 1727 och betecknades som sjövan. Vid
  besiktningsmönstringen den 16 jan 1758 hade han fehl uti          
  Testikeln och erhöll avsked. (gmr) Han antogs dock senare på nytt
  som båtsman och levde ännu den 25 maj 1788, då han begick          
  nattvarden sista gången i Ramsele. Sannolikt kommenderades han ut  
  i kriget och dog under detta. Hans båtsmansnamn var först Ram och  
  senare Färdig.                                                    
  --Kommentarer: Enligt Ang född 1726 (varifrån kommer den          
  uppgiften?), enligt mina anteckningar 1727 eller 1730. I          
  generalmönsterrullorna (kollat åtminstone 1753 och 1758) uppges    
  han vara född 1727 (troligen åldersuppgift) i Jämtland, men enligt
  Ramsele hfl var han född 1730. Dödstiden enligt hfl (noterad som  
  död i hfl 1781-1801 och begick nattvarden sista gången 25 maj    
  1788), han är inte noterad i Ramsele dödbok. Han och hustrun      
  noterade bland kronobåtsmän i Ramsele hfl 1767-80 sid. 45, bland  
  socknens båtsmän i hfl 1780-1804 sid. 86 och bland inhyses i hfl  
  1781-1801 sid. 124 (i sistnämnda hfl anges änkan vara bosatt i    
  Viken och död 1800, själv anges han endast som död).            
 
  Gift med  
  Märta Persdotter, född 31 okt 1715 i Tynnerås, Edsele sn (Y),
  död 27 dec 1799 i Viken, Ramsele sn (Y). (d,hfl,Ang).
  Makarna var gifta den 1 okt 1747 (barn fött då). Hon flyttade som  
  änka till Viken, Ramsele sn, där hon dog av ålderdomsbräckligheter
  och begravdes den 1 jan 1800.                                      
  --Kommentarer: Födelsetid enligt dödboken (det är ingen            
  åldersuppgift utan hon anges uttryckligen vara född 31 okt 1715,  
  enligt hfl var hon född 1715). Fjällsjö och Ramsele födelseböcker  
  saknas 1715, hon finns inte noterad i Helgums födelsebok.                                              
 
  Barn:
  Olof Larsson, född 1 okt 1747 i Sel, Ramsele sn (Y), död 20 april 1824
    i Lungsjön, Ramsele sn (Y). Torpare, senare kronobonde i Lungsjön,
    Ramsele sn (Y). (fd,hfl,Ang).
    --Kommentarer: Döpt 1 okt. Faddrar: Anders Larsson, Abraham        
    Jansson och Abraham Andersson i Ödsgård. (f) Enligt Ang död 12    
    febr 1824.                                                        
  Sara Larsdotter, född 4 okt 1749 i Sel, Ramsele sn. (f).
    --Kommentarer: Döpt 5 okt. Faddrar: Klockaren Karl Ersson och Per  
    Karlsson i Krången, hustru Anna Nilsdotter, hustru Barbro i Sel    
    och jungfru Katarina Zellinger. (f)                                
  Per Larsson, född 31 dec 1751 i Sel, Ramsele sn. (f).
    --Kommentarer: Döpt 1 jan. Faddrar: Mats Nilsson och hans hustru  
    Brita Eriksdotter i Sel, Erik Eriksson och hans hustru Sara        
    Eriksdotter i Krången, drängen Daniel Persson i Bölen och pigan    
    Annika Larsdotter från Liusiön(?). (f)                          
  Märta Larsdotter, född 19 aug 1754 i Sel, Ramsele sn. (f).
    --Kommentarer: Döpt 20 aug. Inga faddrar nämns i födelseboken.

2001-02-03, 19:48
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag ser nu att Sara Sundin uppger att Lars Olofsson erhöll avsked andra gången som båtsman 1780. Om den uppgiften är korrekt är det förstås knappast troligt att han kommenderades ut i kriget 1788. Då är det förmodligen troligare att han dog på hemorten, men har glömt att noteras i dödboken.

2001-02-04, 02:15
Svar #5

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Jag går händelserna i förväg, men i sökandet efter vilken Karin Larsdotter skulle kunna vara, fann jag en kvinnsperson med det namnet inhyst hos klockaränkan i Aspås (Aspås AI:1 s. 186). Hfl. uppger denna Karin vara född 1689 och syster till änkan (Kerstin Larsdotter) i fråga. Dessa systrar var båda födda i Hammerdal, men rätt år för Karin är enligt födelseboken 1690. Backar jag i tid i hfl. förefaller Karin ha kommit till sin svåger/syster omkring 1748. Var hon har uppehållit sig innan har jag ingen aning om.
När jag söker efter barn födda u.ä. i Jämtland med moder Karin Larsdotter påträffar jag förutom ovannämnde Lars (f.1727) endast en Anna f.1724 i Frösö. Att modern till båda är en och samma person är högst sannolikt. Flickan avlider året efter i Rödön och dessutom upplyser domboken att hennes far var Olof Starkfelt !

2001-02-04, 09:32
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Detta blir onekligen bara mer och mer intressant! Om det är möjligt att bevisa att Karin Larsdotter som förekommer i Jämtland (och är född i Hammardal, som ju gränsar till Ramsele) verkligen är identisk med den Karin Larsdotter som 1730 fick en oäkta dotter i Ramsele, är jag benägen att tro att du har löst gåtan. Men varifrån har Sune Menker uppgiften om att Karin Larsdotter i Ramsele 1730 var född 1690. Uppgiften stämmer ju mycket väl i sammanhanget, men det finns inga husförhörslängder för Ramsele från omkring 1730, de börjar väl först på 1760-talet vill jag minnas. Kan det stå någonting om åldern i domboken? Jag har tyvärr inte tillgång till den. Och förresten, vem är Olof Starkfelt? Modern verkar ju haft en mer stadig förbindelse med honom.

2001-02-04, 19:46
Svar #7

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
När jag ser namnet Färdig reagerar jag direkt.
Jag har under ett års tid sökt en Adam Färdig, som ingår i mina anor.
Han var född 1756 var vet jag ej. Jag har funnit honom i Gideå (Y) hfl AI:1 4/57 där han står som finsk torpare, inga noteringar var han kom ifrån. Han gifte sig 1819-10-10 i Själevad(Y) med Lena Stina Olofsdotter och fick med henne tre barn. Han dog i maj 1826 i Själevad (Y), men kan ej återfinnas i någon dödbok.
Kan Adam Färdig ha någon knytning till den båtsman Färdig ni diskuterar eller?
Gösta

2001-02-16, 11:56
Svar #8

Utloggad Sara Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-05-22, 15:28
    • Visa profil
Tack för alla intressanta tips. Det här är verkligen spännande. Vecka 10 skall jag till Svar i Ramsele och forska vidare i denna gåta. Jag hör av mig om jag hittar något givande. Vad det gäller Göstas fråga om Adam Färdig, så skulle jag inte tro att de har någon anknytning till varandra om man tänker på att efternamnet Färdig är ett sådant namn som personen fick tilldelat sig när han antogs till militärtjänstgöring.
Vänliga hälsningar Sara.

2003-09-07, 22:06
Svar #9

Jan Färdig

Hej allihopa,
Jag tror att jag härstammar från Lars Olofsson Rahm Färdig, men skulle vilja veta mer om nedåtgående från honom, och om någon vet något om Carl Färdig gift med Märtha Färdig  
 
Mvh
Janne

2003-11-23, 12:30
Svar #10

Gunvor Gustafson

Jag härstammar också från Lars Olofsson Ram och har läst era olika inlägg,jag har inte forskat längre, men jag har en anteckning som jag skulle vilja få en kommentar om.
En man vid namn Olof (Oluf)Olofsson Ram f 1686 döptes 5/12 1686 i Ovanskogen? Ramsele död 3/4 1732 i Stockholm 46 år.
Antagen som båtsman 1709, är Profos? när han kommenderades på tjänstgöring till Stockholm 23 år.Rote 119 Färdig,enl registret över båtsmän.
Moder ?
 
Oufs far,Olof Pedersen Mor?
enligt Ramsele födelseregistr S 25321/1 1684-1749
 
Kan denne man möjligen ha någon anknytning till Lars Olofsson Ram?  
mvh Gunvor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna