ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kors i skogen i Skede över Margareta Johansdotter 1717  (läst 939 gånger)

2004-05-12, 12:05
läst 939 gånger

Erika Carlsson

Det finns ett kors i skogen i Skede som beskriver att Margareta Johansdotter ligger där. Årtalet är 1717. Varför ligger hon där och vem var hon?

2004-05-13, 06:30
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hon var hustru till bonden Anders Jonsson på hemmanet Skede 2, 48 år gammal. Hon dränkte sig själv i grannen Olof Johanssons brunn efter att ha varit gift med honom i endast ett år. Med anledning därav hölls häradsrättsförhandlingar. Rätten kunde inte se att hon var sinnessjuk eller dylikt varför man dömde att hon skulle tas upp ur brunnen av skarprättaren, föras till skogs och grävas ned, men domen underställdes Svea hovrätt. (eo ting 1717 19/6)
Efter denna händelse förmådde inte Anders upphålla hemmanet utan lämnade det öde och gifte sig 1722 med en änka i Finna. Hemmanet såldes 1719 till grannen Jon Östensson.
Märkligt att hennes gravplats finns kvar men antagligen ingen av övriga samtida Grundsundabor begravda på kyrkogården.

2004-05-13, 14:23
Svar #2

Erika Carlsson

Tusen tack, jag och min svägerska har alltid funderat och undrat över detta kors i skogen när vi går förbi. Hur kan du veta allt detta och bor du i närheten. Du råkar inte veta var Skede 2 är någonstans idag?
 
Mvh Erika
erika.carlsson@salmo.ornskoldsvik.com

2004-05-14, 06:21
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Min far har forskat på hela socknen Grundsunda och i det sammanhanget läst domböckerna för häradet, som vi denna tid omfattade även Arnäs och Mordmaling. Allt material finns i 16 pärmar i min bokhylla hemma i Åsliden, och är grund för Grundsundainslaget i Sven-Erik Johanssons databas Kråken. Dock har en hel data ändrats och tillagts sedan dess. Jag har varit en del i Skede, men vet inte var detta hemman ligger. Byn måste vara totalt förändrad sedan laga skiftet. Vid förra sekelskiftet hette bönderna Petrus Olsson och Erik Ödberg på Skede 2, och på 40-talet hette en bonde Erik Alfred ohh Hulda Öberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna