ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Pettersson f. 1847-05-26???  (läst 487 gånger)

2002-12-12, 16:08
läst 487 gånger

Elisabeth Norberg

Hej! En av mina släktingar, Johan Pettersson, ska enligt flera uppgifter vara född 1847-05-26 i Nätra. När jag kontaktade församling och de sökte efter hans födelse, kunde de dock inte hitta honom - trots att de sökte under en tio-års-period. Är det någon som har hört talas om honom? Det är mer troligt att det är församlingen som är fel, än att det är födelsedatumet. Tacksam för all hjälp!

2002-12-12, 19:47
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Du har inte nämnt var han bodde eller familj eller något, men jag antar det är nedanstående familj det gäller.. (Kan nog underlätta för den som ev. känner igen honom)
 
Mo församling [1890]
Johan Pettersson f. 1847 Nätra V.norrl. l.
Hemförsamling: Mo
Hemort: Söderå
Län: Västernorrland
Födelseår: 1847
Födelseförs: Nätra V.norrl. l.
Yrke: Torpare
Famstkod: Far/man (F)
Hushåll nr: 347
SVARvolym: 000379  Kort nr: 8
Sida: 28  Rad: 34
Johan Pettersson f. 1847 Nätra, Torpare
Anna Brita Svensd:r f. 1854 Anundsjö
Kristina Maria f. 1874 Anundsjö
Anna Margareta f. 1876 Själevad
Johanna Karolina f. 1878 Anundsjö
Sven Andreas f. 1880 Mo
Per Johan f. 1883 Mo
Karl August f. 1885 Mo
Alma Charlotta f. 1888 Mo
Fredrik Otto f. 1890 Mo
Tillkommer 1900:
Selma Nikolina f. 1894 Mo
Klara Teodora f. 1896 Mo
(Johan är bromsare vid järnvägen då)
 
Då frun och ett par av de äldsta barnen är ifrån just Anundsjö så vore det förstås intressant att se vad som noteras på dem där - säger husförhörslängd och vigeslbok för Anundsjö på 1870-talet också att det är Nätra han skulle vara ifrån..? Tyvärr har jag inte Anundsjömaterial längre fram än till 1830-talet, men det brukar finnas andra som vet det mesta om just Anundsjö har jag för mig..
Mvh/Peter

2002-12-12, 20:06
Svar #2

Elisabeth Norberg

Hej Peter!
Ja, det var just den familjen jag menade. Tack för hjälpen! Tyvärr hade du ju inte fler uppgifter, men jag hoppas att någon annan har möjlighet att hjälpa mig. Selma Nikolina (som är min farfars mor) har genom hela sitt liv varit antecknad som född i Anundsjö trots att födelseförsamlingen egentligen är Mo, och det är förmodligen något liknande som hänt hennes far.
 
Mvh. Elisabeth

2002-12-12, 21:41
Svar #3

Utloggad Paul Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 12:35
    • Visa profil
    • www.nolaskogs-y.se
Elisabet!
I Anundsjö-källor sägs också att han var född i Nätra. När första barnet föddes 1874 i Brandkäl, Anundsjö var mjölnaren Per Pettersson och drängen Olof Pettersson i Högland, Arnäs faddrar. Du bör alltså ställa frågan under Arnäs i stället.
 
Vet du var paret gifte sig? Jag hittar dem inte i Anundsjö.
 
I Anundsjö-källor sägs också att dottern Selma Nikolina var född i Katarina fs, Stockhlm. Är det fel?

2002-12-13, 13:33
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 13:00
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Sök i Själevad istället. Både Per och Olof Pettersson är födda i Själevad enlig Arnäs hfl 1845 resp 1849, så Johan bör också vara född i Själevad om de tre är bröder.

2002-12-14, 17:03
Svar #5

Elisabeth Norberg

Hej alla! Tack för era förslag, jag har redan börjat höra mig för.
 
Paul, Selma Nikolina föddes INTE i Katarina församling, Stockholm. Jag skrev till dem och frågade, men hon fanns inte med i deras register över födslar. Däremot har jag med hjälp av Härnösand landsarkiv kunnat fastställa att hon är född i Mo, hon finns nämligen med i deras födelse- och dopbok.
 
Mvh. Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna