ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovslagar-Hans  (läst 655 gånger)

1999-10-14, 22:04
läst 655 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Undrar om någon har uppgifter om Hovslagar-Hans och den käpp han sägs ha använt sig utav. Var är han begravd, var finns käppen? Några uppgifter har jag. Troligen är han född 1797 i december. Han hade en syster som bodde på Marja-gården i Norråker. Systern hette Maria Greta Hansdotter och var född i Alanäs sn.

1999-11-09, 21:47
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Ett tillägg till ovanstående eftersom lite har fallit bort. Norråker ligger i Tåsjö och det är där Hovslagar-Hans troligen är begravd. Hoppas någon vet lite mer än vad jag vet.Mvh, AnnBritt Sjödin.

2001-01-16, 10:41
Svar #2

Roger Henriksson

Lyftes vid sin begravning över kyrkogårdsmuren istället för genom ingången, då hans liv inte varit allt för fromt. Läs mer i Gamla Tåsjö av Erik Modin, som finns på Härnösands bibliotek/Sambiblioteket.
 
Skriver kanske in mer om jag hitar mina anteckningar. Lycka till!

2001-01-16, 17:01
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Roger. Skall se om det fins fler upplagor av Gamla Tåsjö av Modin, då jag ej finner dina rader i min gamla bok. Men jag tar tacksamt emot det du har. Jag är släkt med Hovslagar-Hans systrar Marja-Greta Hansdotter född 1808 samt Lisa Hansdotter, född 1811. Har även du ngn anknytning till dem?
Mvh, AnnBritt

2001-01-16, 22:51
Svar #4

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
I Upplaga 5 (tryckt 1988) står det om detta på sidan 363 -  3:e kapitlet - Kyrklig Historia i slutet av den del som börjar med rubriken KAPELLBYGGNAD I TÅSJÖ, KYRKOGÅRDEN strax innan nästa del DEN NYA KYRKAN.
 
Har Du en gammal upplaga, t.ex. den 2:a, från 1938 är det sidan 376 som har texten om vismannen Hovslagar-Hans jordfästning.
 
Hoppas att Du nu finner det oavsett vilken upplaga Du har.

2001-01-21, 19:50
Svar #5

Roger Henriksson

Om jag inte minns helt fel så finns även ett stycke om hans trollkonster på annat håll i boken. Det är en gissning, då jag glömt var jag läste det, men i Bodum vår socken av Einar Hallström kan fler berättelser om Hans finnas.
 
Ja, jag är släkt med honom, lite fusk-släkt, då det är min adoptivfarfar som är släkt med honom egentligen, hur banden går kan jag meddela senare, sitter på jobbet och skriver nu.
 
Hans ska ha varit kompis med en annan trollgubbe i Dorotea/Åsele, nåt ni känner till?

2001-01-21, 21:27
Svar #6

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Jo, det finns ett stycke om Hovslagar-Hans trollerier på annat ställe i boken, men då sidnumreringen varierar från upplaga till upplaga, så är det enklast att titta i respektive upplagas innehållsförteckning, där han finns noterad med en egen rad.
 
I slutet av kapitel 2, Diktining, Tro och vetande underavdelning Sägner och tro om jakten och fisket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna