ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Stina Pehrsson född 6/? 1843  (läst 646 gånger)

2002-06-21, 11:32
läst 646 gånger

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Nu söker jag min MMF:s syster som föddes antigen i Häggdånger eller Gudmundrå. Gifte hon sig fick hon några barn?
Hoppas att någon har svaren
 
Mvh  Monica

2002-06-22, 07:01
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6958
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 06:39
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Inte född i Gudmundrå i varje fall enl. Ådalen-CD:n. Inte heller finns något giftermål eller några barn till henne i Ådalen.

2002-06-22, 12:44
Svar #2

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Monica,
 
En Anna Stina Persdotter föddes 1843-12-08 i Långvattnet, Åsele, som gift bosatt i Svanabyn, Dorotea. Kan det vara hon?
 
Vad vet Du mer? Var har Du hittat namn och födelsedatum? Heter hon Persson efter en eventuell make eller Persdotter efter fadern? Varför tror Du Häggdånger eller Gudmundrå? Har Du uppgifter om föräldrarna (Din mmff och mmfm)? Vad heter brodern och när är han född? Hade hon andra syskon?
 
Glada midsommarhälsningar från
Olle

2002-06-22, 19:18
Svar #3

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej och tack för ditt svar.
Jag tror inte det är rätt  Anna Stina.
Hennes far heter Eric Pehrsson född 7/9 1799
i Gudmundrå, men familjen flyttade senare till Häggdånger. Hennes bror Jonas tar sig namnet Strindin någon före sin vigsel 1876.
Gör hans syskon det också?  
 
Anna Stina och Jonas har  tre  bröder till, Pehr född 12/4 1838, Nils född 9/2 1840 och Olof 6/10 1849.
Jag har endast uppgifter om Jonas och är på jakt efter uppgifter om de övriga  syskonen.
Hoppas på svar
Hälsningar Monica

2002-06-23, 06:07
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6958
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 06:39
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nu har du lurat oss ordentligt Monika. Sökandet underlättas om du ger oss alla relevanta upplysningar. I det här fallet hade uppgiften om faderns namn varit mycket nyttig, särskilt som du vilseledde oss genom att ge Anna Stina fel efternamn. Hon heter Eriksdotter, inte Pehrsson. Bruket att ge barnen sonnamnet efter fadern blev inte allmänt förrän 1901. Men hon är ändå inte född i Ådalen. De två äldsta är dock födda i Bjärtrå. Du får beställa fiche från SVAR och söka i Häggdånger själv tror jag. Eftersom familjen skall ha flyttat dit och du är intresserad av deras fortsatta öden får du söka därifrån. Fadern är förresten född i Österstrinne i Bjärtrå, inte Gudmundrå.

2002-06-23, 11:34
Svar #5

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej  
Tack för svaren och vägledning. Jag ber om ursäkt för mina missvisande uppgifter. Kopplingen till Strinne har jag sökt men kammat noll. Tack för den, tror att den ligger till grund för namnbytet (Strindin). Skall jag tolka det som att Häggdånger
ej finns med på Ådalen-CD:n.  
Det är så frusterande med all väntetid när man beställer mikrokorten från SVAR.
Mvh Monica

2002-06-24, 06:21
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6958
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 06:39
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Häggdånger finns inte med på Ådalen-CD:n. För trettio år sedan fanns inga fiche heller, utan all forskning skedde på landsarkiven eller via frågor brevledes till pastorsexpeditioner, så vi som är lite äldre ha lärt oss att ha tålamod. Källorna finns ju kvar och brinner inte upp.
mvh. Per

2002-06-24, 21:33
Svar #7

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det var ju tråkigt att jag hamnar utanför Ådalen.
Jag gör en djupdykning i Häggdånger men sen skall
jag tillbaka till Bjärtrå Österstrinne för att söka efter födelsedatum till Eric Pehrssons (född  
7/9 1799) föräldrar Per Pehrsson och Stina Persdotter.
Att tålamod skulle vara åldersrelaterat stämmer inte på mej.
Att jag är så dåligt orienterad på de olika orterna får jag skylla på att jag flyttade ett 70- tal mil från Ö-vik vid fem års ålder.
 
Men man är ju aldrig för gammal för att lära sig  
eller?????????
Mvh Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna