ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker kontakt m släktforskare i Mo socken!  (läst 865 gånger)

2011-01-22, 16:32
läst 865 gånger

Utloggad Anna Wallén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 20:19
    • Visa profil
För en del år sedan var min mor och hennes bror på besök i Mo för att se den by deras mormor Amanda Margareta (Greta) Bergström (född i Helgum/Mo jul 19 1876) växte upp i(se AD Helgum AI:8 sid 100). Greta och hennes syster Hulda flyttade t stockholm och levde resten av sina liv där. När min mor och morbror strövar runt träffar de en man som visar sig ha släktkopplingar t fam Bergström och som har sin släktforskning i Mo bygdegårds dator på ngt vis. Kanske finns det en släktforskarförening i Mo?
Tyvärr tog inte min mor några kontaktuppgifter på denna man och minns inte heller namnet mer än att hon hade för sig att det var ett dubbel namn så detta är ett riktigt långskott, jag vet. En from förhoppning är att han eller någon annan släktforskare i Mo läser detta och kan hjälpa mig vidare.
Med vänlig hälsning Anna

2011-01-22, 17:58
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
hej Anna!
 
Jag vet inte vilket Mo du menar, men antagligen Mo socken i Ångermanland.
 
Du kan kolla den här hemsidan och se om du kan kontakta någon där.
 
Mo
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-01-22, 18:17
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det Mo i Helgum socken kan du leta Helgum på nätet, kanske du finner något intressant.
Ann-Mari Bäckman

2011-01-22, 21:14
Svar #3

Utloggad Anna Wallén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 20:19
    • Visa profil
Hej!  
Förlåt om jag var otydlig men visst är det Mo socken i Ångermanland jag menar och jag har sökt på nätet utan att hitta rätt både på Mo och Helgum tyvärr. Jag har även tvingat min mor att vara med och leta för att se om något är henne bekant men icke.  
Tack så mycket för tipsen ändå.

2011-01-23, 08:01
Svar #4

Carl Szabad

Amanda Margareta är född i Helgum socken, inte i Mo (vilket du även konstaterar i första inlägget, men sen blandar ihop med Mo socken i norra Ångermanland). Du bör alltså ställa frågan under Helgum. Förmodligen var det Harry Mohlund hon träffade och han avled nyligen i hög ålder. Han har utrett hela socknen tillbaks till 1500-talet i två böcker. Antagligen ligger bygdegården i byn Mo.

2011-01-23, 15:49
Svar #5

Utloggad Anna Wallén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 20:19
    • Visa profil
Åh, helt mitt fel. Det verkar visst krylla av olika Mo för jag trodde att det var en egen socken men då är det nog byn Mo som jag menar. Är inte riktigt hemma på geografin där uppe tyvärr.

2011-01-23, 15:58
Svar #6

Carl Szabad

I hela Sverige finns det åtminstone 38 platser som heter Mo, relativt jämnt fördelade från Blekinge till Norrbotten. Det är alltså inget specifikt norrländskt namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna