ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-05  (läst 3272 gånger)

1999-05-16, 12:02
läst 3272 gånger

Egon Rosell

Hej Anders!
Jag har två frågor som jag hoppas du (eller någon annan) kan hjälpa mig med:
1) födelse- och dödsdagar för Johan Sigfridsson och Karin Hansdotter i Gräsberget
2) anor i Sången. Vi verkar inte ha samma, men du kanske ändå känner till  
Margareta Andersdotter, *1742 i Sången, +>1815 i Smedjebacken
hennes far Anders Persson, *1707 i Sången
hennes mor, Anna Henriksdotter, *1708 i Vad
hennes farfar, Per Andersson Häll, *1677/80, +1743 i Sången
Farfarsfar Anders Person
Farfarsmor Brita Henriksdotter.
Jag saknar alltså farmor, morfar och mormor samt övriga data runt anorna. Har jag tur finns några uppgifter i din Sångensläkt!
Mvh
Egon

1999-05-16, 18:07
Svar #1

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej Egon! Jag är faktiskt släkt med Per Andersson Häll även om jag inte har forskat så mycket på den grenen. Hans hustru hette Margareta Johansdotter och uppges i hfl vara född 1680. Om du tittar i en husförhörslängd för slutet av 1600-talet på Haraldstorpet så hittar du Per Andersson Häll och hans föräldrar. Hans far hette Anders Andersson och dog 1699. Modern hette Karin Andersdotter och hade varit gift en gång tidigare. Per Andersson Häll flyttade från Haraldstorpet och till Sången 1704. Jag härstammar från Pers son Johan Persson, född 1717.  
Hälsningar Anders

1999-05-16, 18:15
Svar #2

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej igen Egon! När jag tittade lite närmare på din efterlysning så såg jag att du faktiskt hade en farfars far och farfars mor men med andra namn. Jag vet inte vilka källor du har använt men titta gärna i husförhörslängden och avgör själv vilka som verkar troligast. Jag ska själv följa upp detta!
 
Hälsningar Anders

1999-05-16, 18:34
Svar #3

Egon Rosell

Hej Anders!
Tack för dina upplysningar!
Jag tror du har rätt betr Pers föräldrar. Det är rätt nyligen som jag arbetade med denna ana. Jag var osäker på hans föräldrar - har satt varning på dem - och har avsett söka vidare. Om jag inte minns fel fick jag dem ur samma HFL som Per Andersson Häll och i Sången. Rätt ort skall alltså vara Haraldstorpet. Jag ska också kolla vidare, när det nu blir. Sommaren tycks komma nu och då kanske det inte är läge att åka till Arninge!!
Mvh
Egon

1999-05-16, 21:58
Svar #4

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Pierre!
Tack så mycket för ditt snabba svar på min efterlysning! Är du möjligen släkt med Anders Olsson?

1999-05-17, 16:37
Svar #5

Pierre Nilsson

Hej Torbjörn!
Nej, tyvärr inte men vi kanske är släkt på annat håll i Söderbärke. Var har du släkten där? Jag har den i Moren, Lexsjöbo, Järsjöbo, Sävesbo, Tolvsbo, Saxe, Larsbo bruk, Malingsbo, Fallbyn, Hedbyn, Saxehammar.
 
Mina antavlor i Söderbärke finns här. Den ena är anor till min fm ff mf ff Nils Persson (1755-1817) ifrån Sävesbo. Den andra som har forskat helt själv anger anorna till Nils Perssons hustru Anna Jansdotter (1759-1807) ifrån Jörkelbo. Kolla in dem och meddela mig om du hittar något gemensamt med mig och kompletteringar till dessa mottages med stort tack.
 
Mvh
Pierre N

1999-05-17, 19:30
Svar #6

Lars Hagström

Hej.  
Jag söker patronymikon på Erik Söderberg f 1724 i
Larsbo. Gift m Sara Baltzarsdotter 1757. Enl hfl
trädg.mästare på Malingsbo. Tre Erik föds 1724. Vem är rätt far - mor?.
Kanske något för Else-Marie.

1999-05-18, 12:51
Svar #7

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen Pierre!
De enda Söderbärkeanor jag känner till kom just ifrån Busjön.

1999-05-21, 21:24
Svar #8

Pierre Nilsson

Hej Torbjörn!
Olof Jacobssons (1651-1739) far hette Jacob Olofsson f. 1610 i Busjön bg. 25/10 1708 i Busjön.
Han blev 98 ½ år gammal enligt dödboken
Mvh
Pierre N

1999-05-22, 14:10
Svar #9

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:06
    • Visa profil
Egon Rosell
Jag har inga födelsedata, men dödsdatum på dessa:
 
Enligt mina papper (Söderbärke C:3) så begravdes Johan Sigfridsson i Gräsberget född i Abortiern och Norrberkies sochn en gång gift 68 år den 2 oktober 1720.
 
F:I, 1740 nr 3: Hu Karin Hansdotter i Gräsberget född i Ibbarbo Norrberkes församling år 1659.
Gifte sig med Johan Jacobsson i Killingberget när hon var 15 år gammel med hwilken hon ett år samanlefde.  När hon ett år lefvat i änkeståndet trädde hon i andra äktenskapet med Johan Sigfridsson i Gräsberget med hwilken hon i 42 år samanlefva  välsignades med _ barn, varav 1 son och 3 döttrar efterlefva.
Varit sängligande i 7 år i hufvud... vartill andra ålderdomsbräckligheter tillstötte intill Juhlafton då hon i hastigt Håll & S tyng bref angript.  Beredde sig väl till hädanfärden.  Afled den 2 januari.  Begrofs den 13 Januari  80 år.
Hälsningar
Else-Marie

1999-05-22, 14:36
Svar #10

Pierre Nilsson

Hej Lars Lundell!
Jag har tittat på våra Sävesbo-anor och har hittat namnet på den hustru som nämns N.N bland dina anteckningar. Hon hette Lisa Jonsdotter var född 1650 i Sävesbo och död 1712 som du sa. Men hennes föräldrar kan vara Jonas Bengtsson och Sara Olofsdotter i Sävesbo. I 1673 års husförhörslängd nämns Jonas Bengtsson. I 1694 års längd nämns Nils Jönsson med hustru Lisa Jonsdotter och några barn till dem. Dessutom nämns svärmodern Sara Olofsdotter som dör 1704 enligt längden men hon återfinns inte i dödboken. Det finns bara en Jonas i Sävesbo i 1673 års längd. Titta i längden som enbart tar upp 1694 får du se.
 
Mvh
Pierre N

1999-05-23, 15:57
Svar #11

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Pierre!
Tack än en gång!
 
Torbjörn.

1999-05-24, 01:38
Svar #12

Pierre Nilsson

Hej Lars!
Tyvärr var det där med Sävesboanorna helt fel och hustruns namn finns inte ännu i alla fall.
 
Jag tycker du har gjort ett kanonarbete med att forska ut Söderbärkesläkten där vi har gemensamma förfäder. Bland dina anteckningar nämns hammarsmeden Erik Ersson f. 1678 i Saxehammar. När jag kollade födelseboken i dag fanns ingen Erik född 1678. Men 1682 dyker han upp som son till Erik Persson i just Saxehammar.
 
Den familjen ser ut på följande sätt:
Hammarsmeden Erik Persson f. 1626 i Örlösa bruk bg. 7/5 1711 i Saxehammar 85 år gammal
Änkan Kerstin Olofsdotter f. 1629 i Saxe bg. 21/5 1716 i Saxehammar 87 år gammal.
son Olof f. 1678
son Henrik f. 1679
dotter Helena f. 1680
son Erik f. 1682
 
Hör av dig om du undrar något.
Mvh
Pierre N

1999-05-24, 12:19
Svar #13

Lars Lundell

Hej Pierre! Tack för Dina intressanta uppgifter! Kopplingen med Jonas Bengtsson bör väl helt inte avskrivas med tanke på att Nils Jönsson dels döper två av sina barn till Jonas resp Sara och dels bör vara ingift i en familj i Sävesbo, eftersom han i dödboken uppges vara född i Norrbärke. Vidare forskning får väl göras i mantalslängder och domböcker för att se om man i dessa kan få någon klarhet om släktskapet.
 
Ditt beröm måste jag omgående skicka vidare till Kenneth Säll, som jag nämnde i mitt andra inlägg. Han har gjort kanonarbetet och det är från honom som jag fått huvudparten av uppgifterna via en efterlysning i Dalarötter, som han vänligen svarade på. Tack Kenneth!
 
Dina uppgifter om Erik Ersson är intressanta. Dock bör man kanske även här försöka titta lite närmare i andra källor. Ett frågetecken är att Kerstin skulle ha fått Erik när hon var 53 år. Står det något i dödboken om antalet barn t ex? Uppgifterna om födelseår i dödböckerna gör annars att man i många fall blir lite tveksam. Erik Erssons och Anna Ersdotters födelseår kommer från dödboken och jag kan inte tolka dem till annat än just 1678 resp 1658. Den stora ålderskillnaden är väl inte helt ovanlig, men i alla fall orsak till att söka i fler källor. Men skulle släktskapet kunna fastställas, har Du antagligen ytterligare än räcka bakåt till 1500-talet. Den finns i Svenska Antavlor IV:8 nr 243, där Du hittar nr 380 hammarsmeden Erik Persson d 1711 och nr 381 Kerstin Larsdotter, f 162(9) och d 1716 (du hittar också gamle Hennike B i denna antavla). Obs att Kerstins patronymikon skiljer sig från det Du uppger, men att det skulle ha funnits två hammarsmeder i Saxehammar med samma namn, som avlidit samma år och varit gifta med en Kerstin, som även hon är född och avlider med identiska årtal, verkar lite osannolikt.
 
Sedan undrar jag om Du fortfarande vill ha de filer som jag försökte skicka till Dig? Swipnet-adressen fungerar inte och jag har inte hört ngt från Dig, så jag antog att Du lyckades ordna till den första sändningen. Hör av Dig om Du fortf vill ha filerna.
 
Återigen, stort tack för uppgifterna!
Mvh /Lars

1999-05-24, 23:35
Svar #14

Pierre Nilsson

Hej Lars Lundell!
Tack för ditt inlägg, hur är släktskapet mellan Hennike Bengtsson och Erik Ersson och Kerstin Larsdotter? Det vore mycxket intressant att få reda på, men 53 år är ingen extremålder för mödrar. Tyvärr står inget i dödboken för barnantalet hos Kerstin. De filerna ordnade upp sig och det var bra och fylliga uppgifter, dock har jag hittat lite dödorskaer om Erik Ersson f. 1682 i Saxehammar och om hans fru Anna Ersdotter f. 1658 i Västanfors. Erik dog av bröstsjuka och Anna av ålderdomsbräckligheter. Anna dog den 9 september 1743 och inte den 9 februari 1743.
 
Men jag tror att Erik Persson fick fler barn än fyra. Var finns mantalslängderna? Sen undrar jag var Örlösa bruk ligger eller om det handlar om en felläsning av födelseorten i dödboken?
 
Även Per Hindricssons änka dog av ålderdomsbräckligheter. Hon dog den 9 mars 1759 och inte den 9 januari som står i dina uppgifter.
 
I 1673 års längd finns Per Sölvesson och hustru Elin d. 1676. Men Per Sölvesson går inte att hitta i dödboken. Detsamma gäller Jöns Jönsson och Margareta Ersdotter som finns antecknade i Jörkesbo 1673 men ej finns i dödboken.
 
Hör av dig!
Mvh
Pierre N

1999-05-25, 01:03
Svar #15

Lars Lundell

Hej Pierre! Bra att det ordnade upp sig med filerna. Tack även för korrigeringarna av datumen! Mantalslängderna är mikrofilmade och finns vad jag vet att låna från stadsbiblioteket i Falun på rullfilm. Jag känner inte till om de är överförda till kort.
 
Beträffande Örlösa, så är Öllösa i Gryt fs i Södermanland det närmaste jag kan komma vid en titt i Harmens register (http://www.genealogi.se/harmens.htm). Detta var emellertid en masugn och började verksamheten 163(4).
 
Enligt SvA IV:8 nr 243, som jag nämnde i mitt förra inlägg, fick Erik Persson även sonen Per, f 165(5), hammarsmed vid Saxehammar och död där 1728. När det gäller Hennike B uttryckte jag mig kanske lite dåligt. Det finns inga släktband, åtminstone enligt SvA, mellan honom och Kerstin Larsdotter. Han finns däremot omnämnd som en av anorna i denna antavla. Annars är släktskapet bakåt från Kerstin Larsdotter (som är nr 381) följande:
 
381. Kerstin Larsdotter, f 162(9) i Söderbärke sn, d där 1716.
762. Lars Embjörnsson, d 1679 i Söderbärke sn, bergsman i Saxe, Söderbärke sn.
1524. Embjörn Andersson, nämnd 1610-29, bergsman i Saxe, Söderbärke sn.
3048. Anders Embjörnsson, nämnd 1571-1608, bergsman i Saxe, Söderbärke sn.
Mvh /Lars

1999-05-25, 01:37
Svar #16

Lars Lundell

Jag har hittat en koppling mellan Öllösa och Larsbo i det att stamfadern för ätten Tersmeden, Herman tor Smede, arrenderade i mitten på 1630-talet bl a Öllösa och blev sedan bruksförvaltare vid bl a Larsbo och Saxehammar 1650.
Det är väl i så fall inte helt omöjligt att någon som arbetade vid Öllösa följde med till Larsbo/Saxehammar. Mvh /Lars

1999-05-25, 13:42
Svar #17

Pierre Nilsson

Hej Lars!
Tack för kompletteringarna. Det var intressant att få reda på man har släkt även i Södermanland.
Det där med Öllösa bruk ger upphov till nya funderingar. Vad tillverkade de där för någonting?
 
Jag återkommer om du har mer funderingar.  
Var kommer kopplingen ifrån?
 
Hur långt ner finns det mantalslängder för Söderbärke?
Mvh
Pierre N

1999-05-25, 18:32
Svar #18

Pierre Nilsson

Hej Egon!
Föräldrarna till Erik Trondsson f. 1676 i Busjön var Trond Hansson d. 1679 i Järsjöbo och Margareta f. 1640 d. 1698 i Järsjöbo.
 
Mvh
Pierre N

1999-05-25, 18:35
Svar #19

Pierre Nilsson

Hej Torbjörn!
Jacob Olofssons hustru var Margareta Ersdotter f. 1615 d. 1694 i Busjön.
 
Mvh
Pierre N

1999-05-26, 11:35
Svar #20

Lars Lundell

Hej Torbjörn Näs! Du nämner i ett av Dina tidigare inlägg Arne Sohlströms bok om Halvarsbenning. Jag har förgäves sökt den dels i Libris och dels hos biblioteket i Norberg. Vet Du var man kan få tag på den?
Mvh /Lars

1999-05-26, 15:32
Svar #21

Pierre Nilsson

Hej Torbjörn Näs!
När kommer nästa nummer av GENKLANG? Jag väntar med mycket stor spänning på informationen om Hans Holstenssons hustru.
 
Mvh
Pierre N

1999-05-27, 01:34
Svar #22

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Pierre!
Tack så mycket!
 
Torbjörn.

1999-05-27, 07:51
Svar #23

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Lars, Ditt bibliotek ska väl kunna beställa hem boken åt dig!
Pierre, GENKLANG hoppas jag kunna lämna till tryck i morgon, vilket innebär att den bör vara medlemmarna tillhand om ca. 2 veckor.
/Torbjörn/

1999-06-02, 18:03
Svar #24

Egon Rosell

Anders Lindberg och Else-Marie Dyrsmeds
Hej! - Är ni medlemmar i Västerbergslagens Släktforskare är detta ingen nyhet! I annat fall rekommenderar jag att ni skaffar senaste numret av deras tidning Släktforskaren (nr 71). Där finns en mycket intressant artikel om bl a våra anor i Gräsberget!
 
Tack Else-Marie för Dina senaste uppgifter om Johan Sigfridsson och Karin Hansdotter
Mvh
Egon

1999-06-02, 18:05
Svar #25

Egon Rosell

Hej Pierre!
Har varit bortrest ett par veckor. Då är det trevligt och komma hem och mötas av nya anor!
Tack för dina uppgifter 25/5
Mvh
Egon

1999-06-03, 18:51
Svar #26

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:06
    • Visa profil
Till  Egon Rosell,
 
Jo varsågod för uppgifterna, men enligt Släktforskaren 71 var ju Johan Sigfridsson gift med Malin Mickelsdotter. Varför står det då Karin Hansdotter i hfl och varför finns det ingen son som heter  något åt Mickel-hållet ? Enligt mina noteringar hette  sönerna Olof och Hans.  
Man måste väl tro mer på en dombok än på en prästs noteringar i en hfl - antar jag.
 
Jo, jag har varit med i Västerbergslagens Släktforskare nästan sedan begynnelsen och har alla nummer av tidningen.  En oerhört intressant tidning som givit mig mycket gratis.
Folket i dessa trakter är oerhört generösa och delar med sig av det mesta.
Hälsningar
Else-Marie

1999-06-03, 20:35
Svar #27

Egon Rosell

Hej Else-Marie!
Jag delar Din uppfattning om Släktforskaren.
 
Vad gäller frågan om Malin Mickelsdotter eller Karin Hansdotter tycker jag att artikelförfattaren i Släktforskaren bör redovisa sina synpunkter antingen här eller i nästa nummer av tidningen. Jag - med min ringa erfarenhet som släktforskare - delar Din uppfattning att domstolsprotokoll sannolikt är tillförlitligare än husförhörslängd. I de senare har väl alla träffat på många felaktigheter. Jag satsar därför tv på Malin Mickelsdotter som hustru till Johan Sigfridsson!
 
I tidigare inlägg (13/5) angav Du en släktlinje på Din morfars sida i Vad. Vore intressant att se, om vi kan berika varandra. Jag hör till den gren, som börjar med Anders Persson (+1698, 47 år gammal) och slutar med Per Gustaf Enström och Johanna Matilda Persdotter (min fmf resp fmm), då gården - Hyttbacken/Per Hindersgården säljs 1918
Mvh
Egon

1999-06-03, 20:47
Svar #28

Marianne F

Jag söker uppgifter om Krisian Robson sedemera Robsahm, som var verksam i Söderbärke enligt Svensk Slägtbok 1906, han arrenderade Malingsbo bruk och kallades Malingsbo-tysken. Han avled 1678 i Söderbärke.Hans son Daniel Robsahm levde mellan 1666-1716 och var bruksägare. Han var gift med Kristina Saxenberg av Lunenburgs släkt Nu undrar jag, kan hon fått namnet efter Saxen?
Finns det en släkt Lunenburg i Dalarna(invandrad)?
Jag har letat i olika gamla böcker och inte en rad har jag hittat. Det måste ju ha funnits någon släkting till henne i Söderbärke eller??

1999-06-05, 11:03
Svar #29

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:06
    • Visa profil
Hej Egon,
 
Mina anor efter Hennike Bengtsson har inte stannat i Vad utan flyttat till Persbo, i Grangärde (mf) och till Halvarsbenning, Norberg (fm).
När det gäller Gräsberget, är det väl bara att ändra från Karin Hansdotter till Malin Mickelsdotter - men jag avvaktar ett tag.
Hälsningar
Else-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna