ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2011  (läst 1054 gånger)

2011-01-23, 23:37
läst 1054 gånger

Utloggad annalena_lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Björn!
1921 20/10 Karin Marianne dotter till
Körkarl Gustaf Drougge från Gravendal 1896 3/7
Valborg Maria Jägerqvist 1901 30/3, gifta 30/4 1921
Kopparberg, Säfsnäs SCB Fö 1921
Karin Marianne Eriksson avled i Grangärde 26/12 1993, gift 25/10 1941
Sv Dödbok
Fr Begravda i Sverige
Drougge, Gustaf 3/7 1896 - 13/12 1985
Drougge f. Jägerkvist, Valborg Maria 30/3 1901 - 9/11 1976
Drougge, Lars Erik 4/9 1940 - 30/5 2002
Säfsnäs kyrkogård, avd. Östra kyrkogården kv. F1 nr. 297-298
Graven upplåten till 31/12 2027
 
Drougge, Per Gustaf 10/4 1850 - 4/12 1918
Drougge f. Elg, Maria Gustava 30/12 1854 - 17/8 1940
Drougge, Lars Fredrik 26/3 1855 - 8/1 1920
Eklund, Johan David 25/5 1928 - 29/1 1991
Säfsnäs kyrkogård, avd. Gamla kyrkogården kv. F1 nr. 122
Graven upplåten till 31/12 1968
Mvh Annalena
 
(Meddelandet ändrat av annalena lidenskog 2011-01-23 23:40)

2011-01-24, 20:14
Svar #1

Björn Eriksson

Tack Annalena!
Vilka är föräldrarna till Maria Gustava Elg född 30 december 1854?
Med vänlig hälsning
Björn

2011-02-11, 01:00
Svar #2

Utloggad sakletaren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-02-18, 08:09
    • Visa profil
Hej, jag skuille behöva hjälp med att reda ut vilka som är Nils Larsson Wargs föräldrar. På nätet har jag hittat andras uppgifter, bl a att föräldrarna skulle heta Lars Jonsson Warg och Brita Svensdotter. På ett annat ställe har jag hittat att dom skulle heta Lars Larsson Bruse och Ingeborg Jonsdotter. Jag har letat i födelseboken för Långbanshyttan Färnebo året 1733 då han ska vara född med hittar ingen Nils med dom föräldrarna. Han bor senare i Annafors i Säfsnäs och är gift med Karin Persdotter. Kan någon hjälpa mig att få reda på vilka som är hans föräldrar?
Hälsningar Birgitta

2011-02-11, 15:21
Svar #3

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
Birgitta!
Det är alltid vanskligt att förlita sig på andras forskning speciellt när källangivelser saknas.  
 
Följande kan vara det du söker:
1732 d 29 Dec föddes Lars Jonssons och Ingeborgs Jonsdotters barn vid Säfsen  
1733 d 1 jan Christnat och kallat Nils (vittnen från Långbanshyttan)
Nås C:1 s 137 (lös lapp) 1674-1742
 
Vägen dit gick via Säfsnäs hfl där uppgift fanns om att Nils anlände till Säfsnäs 1733 och var född 1733. Eftersom födelseuppgifter saknas i Filipstad/Färnebo var min tanke att han skulle kunna finnas i Nås födelsebok. (Säfsnäs utbrutet ur Nås först 1748)
Säfsnäs AI:4 Annefors s 167 1776-1784
 
Nils bör ju rimligtvis finnas med sina föräldrar i Säfsnäs/Nås.
Jag började med att titta i  Fredriksberg och hittade där en familj Lars Jonsson f 1704 med hustru Ingeborg Jonsdotter  f 1710 med en son Nils f 1733.
Nås AI:4/Säfsnäs AI:4 Fredriksberg, Mellanfallet s 43 (första halvan) 1744-1750
Nås AI:4/Säfsnäs AI:4 Fredriksberg, Mellanfallet s 49 (andra halvan) 1744-1750

 
Följer man den familjen tills Lars Jonsson dör får man i dödboken reda på att han kommer från Långbanshyttan.
Att det är rätt familj kan ses i hfl vid tiden för Nils Larssons giftermål.
Nils finns då hos föräldrarna tillsammans med sin hustru Carin Persdotter.
Säfsnäs AI:1 Fredriksberg, Mellanfallet s 154 1748-1763
 
Jag kan inte någonstans finna att Lars Jonsson kallar sig varken Bruce eller Warg. Däremot, om jag läst rätt, har Lars Jonsson tjänstgjort i 15 år hos Lars Bruce och 5 år hos Fredric Bruce. Uppgiften finns i dödboken där även Lars Jonssons föräldrar finns namngivna.
Säfsnäs F:1 1770 (nr 12) 1736-1775.
 
Mvh
Birgitta
 
(Felskrivet födelsedatum ändrat)
 
(Meddelandet ändrat av lindborgb 2011-02-11 15:23)

2011-02-11, 22:05
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9191
  • Senast inloggad: 2019-09-17, 10:11
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt dödnotisen för Lars Jonsson så är han född 1704 i Långbanshyttan. Han finns inte född i Färnebo, men kan kanske vara den Lars, som föds 1703 16/7 i Långbansh.... i Gåsborn, son till Jonas Nilsson.

2011-02-16, 21:37
Svar #5

Utloggad zhappa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 20:54
    • Visa profil
Behöver hjälp med att hitta föräldrarna till Hemming Bergtröm,född 1753 i Säfsnäs och hans hustru Catharina Meijer,född 1760 i Voxna enl husförhör.
Hittar dom i Orsa AI:13/684 boende i Fridshammar. Jag har hittat en Hemming född den 27/11 1752 (Säfsnäs C:1/22),men kan inte vara säker på om det är rätt person....
All hjälp emottages tacksamt!

2011-02-16, 21:54
Svar #6

Utloggad zhappa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 20:54
    • Visa profil
Björn!
Föräldrar till Maria Gustava är mästersmeden Lars Elg 10/10 1823 och hans hustru Stina Carlsdotter 20/9 1820.
Familjen bor i Gravendahl,Säfsnäs (Säfsnäs AI:14/153).
Hoppas det är till hjälp!!!

2011-02-17, 00:56
Svar #7

Björn Eriksson

Hej Bobby!
Maria Gustava Elg född 30 december 1854 i Gravendal gifte sig med Per Gustaf Drougge född 10 april 1850 i Väse.
Säfsnäs C:4 bild 47/AD
Sveriges Befolkning 1890
 
 
Hur många barn fick paret?
 
Med vänlig hälsning
Björn

2011-02-17, 09:03
Svar #8

Utloggad alterego

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1844
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 08:59
    • Visa profil
Bobby,
det är rätt Henning du hittat i Säfsnäs 1752-11-27, fadern Henning Hansson Bergström f.1716 i Ramsberg (U) var tidigare Plåtsmedsmästare på Furudals bruk, Ore, han ska ha avlidit 1787 i Falun. Modern Maria Jansdotter f.1714 i Ramsberg (U) avled 1762-07-27 på Furudals bruk, Ore.
 
Catharina Meijer är sannolikt dotter till Jonas Nilsson Meijer f.1719 i Skinnskatteberg (U). d.1783-06-30 i Voxna
[Voxna C:1 (1759-1803) Bild 146 / sid 341]  
o.h.h. Maria Gustavsson (Hagberg) f.1720, d.1785-05-12 i Fredshammar, Orsa igenom olyckligt fall af en höskulle.  
[Orsa FI:2 (1775-1795) Bild 97 / sid 178]

2011-02-18, 07:41
Svar #9

Utloggad zhappa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 20:54
    • Visa profil
Tack för din eminenta hjälp,Torbjörn! Då är det bara att köra vidare....!

2011-02-18, 08:09
Svar #10

Utloggad sakletaren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-02-18, 08:09
    • Visa profil
Hej Birgitta och tack för dina uppgifter om Nils Larsson föräldrar Lars Jonsson och Ingeborg Jonsdotter. Det ser ut att stämma alldeles utmärkt. Nu till en annan fundering. När Nils Larsson f. 1733 har gift sig och fått barn bor han i Annefors. Nu heter han plötsligt även Warg och hans bror Jan född 1746 börjar så småningom kalla sig för Larsson Bruse. Varför tar man dessa namn?
Jag hittade ett par som gift sig; Lars Johan Bruse f. 1831 och Lena Warg f.1828. Jag följde båda två bakåt i tiden och det visade sig att dom är bryllingar med varandra. Lars Johan Bruses farfars farfar är Lars Jonsson och Lena Wargs farfars farfar är också Lars Jonsson. Hur vanligt var det med sådana giftemål inom samma släkt?
Hälsningar Birgitta

2011-02-18, 15:18
Svar #11

Utloggad brattis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2836
  • Senast inloggad: 2019-09-15, 21:56
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Klicka på länken så hittar du mera om Lars Jonsson Bruse. Sonen Jan hittade alltså inte på släktnamnet.
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2011-02-18 15:20)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-02-18, 23:43
Svar #12

Utloggad sgr

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1300
  • Senast inloggad: 2017-02-26, 09:29
    • Visa profil
Katarina Jansdotter f 1807.
Per Olsson Warg, f 1813 i Säfsnäs är vid sitt gifte 1835 son i Grängesberget, Grangärde. Han gifter sig med Katarina Jansdotter som anges vara född 1807 i Säfsnäs och som 1833 flyttat från Fredriksberg (Säfsnäs) till Grangärde enligt Grangärde AI:15C p 11. Hon dör i Grangärde 1884-07-03, 77 år 5 m 13 d vilket skulle ge ett födelsedatum på 1807-01-21. Jag hittar ingen passande födelsenotis i Säfsnäs. I alla hfl anges bara födelseåret 1807 utan datum. Vet någon vem hon var? Varifrån kommer den exakta dödsåldern?

2011-02-19, 09:42
Svar #13

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
Stig!  
Var finns uppgiften om att hon kommer från just Fredriksberg?

2011-02-19, 10:01
Svar #14

Utloggad brattis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2836
  • Senast inloggad: 2019-09-15, 21:56
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det gjorde hon inte.
Jag tyckte också att det angavs Fberg i AI:15c, men det var fel - det står f 67.  
Hon kom från AI:15b p 67, Grängesberget. Där står det att hon kom 1833 från Säfsnäs.
 
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2011-02-19 10:07)
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2011-02-19 10:40)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-02-19, 10:19
Svar #15

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
Om födelseår 1807 är felaktigt angivet så finns det en Carin som kan vara möjlig och idé att följa upp.
1808-01-18 föds en Catharina dotter till Jan Mört och hustru Maja Persdotter från Hösjö(heden).
Säfsnäs C:3 1808 nr 5 1801-1844
Säfsnäs AI:7 Gravendal och Hösjöheden s 83 1805-1814.

2011-02-19, 10:39
Svar #16

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
Stig! Finns brudens giftoman namngiven i vigselboken kan det också vara en ledtråd.

2011-02-19, 11:11
Svar #17

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
I Säfsnäs AI:9 Gravendals tjänstefolk s 90 1825-1834 finns en Cat. Mört f 1807 som flyttar 1833 till Grangärde.
 
Där står att hon ankom fr p 18 men det ska vara s 118 där födelseuppgiften är 1808-10-18. Följer man henne ytterligare bakåt finns födelsedatum 1808-01-18 och med namnet Cat. Jansd Mört vilket ju stämmer med födelseboken enl mitt tidigare inlägg.
Säfsnäs AI:9 Björnkullen s 84 1825-1834.
 
Catharina Jansdotter Mört bör kunna vara den du söker.

2011-02-19, 16:04
Svar #18

Utloggad sgr

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1300
  • Senast inloggad: 2017-02-26, 09:29
    • Visa profil
Tack Birgitta och Sven-Ove. Nu kunde jag knyta ihop det hela trots flera felaktigher i kyrkböckerna.
Hälsningar
Stig Geber

2011-02-19, 23:12
Svar #19

Björn Eriksson

Hej!
Hur gammal blev Hammarsmeden Johan Johansson Bork född 6 augusti 1793 i Hällefors?
 
Johan gifte sig 30 april 1815 i Säfsnäs med Katarina Warg född 19 november 1790 i Säfsnäs.
 
Johan o Katarina fick barnen:
- Johan född 28 maj 1815 i Fredriksberg
Säfsnäs C:3 bild 86
- Peter född 31 juli 1820 i Fredriksberg
 
Med vänlig hälsning
Björn

2011-03-07, 20:24
Svar #20

Utloggad alfhwik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 15:01
    • Visa profil
Säfsnäskännare!
  Vet någon något om Christoffer Göransson-Nordgren och som bott i Säfsnäs, åtminstone i slutet av 1700-talet. Jag vet inget om honom eller hans familj,förutom en son som hette Erik Mört och som var född 1778-01-03 i Säfsnäs. Kan någon lösa gåtan? Mvh Alf W.

2011-03-07, 22:15
Svar #21

Utloggad sgr

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1300
  • Senast inloggad: 2017-02-26, 09:29
    • Visa profil
Alf!
Christoffer Göransson var född 1719-08-09 i Linnerhöjden, Säfsnäs (Nås),
död 1783 i Solbergshöjden, Säfsnäs
gift andra gången 1776 med Anna Samuelsdotter, f 1735 i Nås
Erik föddes i Solbergshöjden.
Hälsningar
Stig Geber

2011-03-08, 00:38
Svar #22

Anna-Lisa Göransson

Alf Wikman
 
Jag har lite andra data på Christoffer f. 1719-08-09.  
Han var son till Göran Ersson Kempainen och Maria Kristoffersdotter Kropp. Han var som sagts ovan gift 2 ggr. 1a ggn med Katarina Göransdotter, död 1773 i Solbergshöjden.  
Jag har antecknat Kristoffer som född i Holmsjöhöjden Gåsborn.  Modern till Kristoffer uppges komma från Linnerhöjden,Gåsborn. Så han kan vara född där.
På Erik har jag ett annat datum 1778-06-17. Bör kollas upp. Kan vara fel.
 
Men jag har aldrig sett honom kallas  Nordgren. Var hittar man den uppgiften?
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-03-08, 07:05
Svar #23

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
Christoffer Göransson f 1719-08-09 i Linnerhöjden, Gåsborn
död 1783-02-06 i Nordtjärn, Säfsnäs  
Gåsborn C:1 Födda s 243 1695-1733
Säfsnäs F:2 1776-1827
Säfsnäs AI:4 Gravendal Nordtjärn s 135 1776-1784

2011-03-08, 07:36
Svar #24

Utloggad alfhwik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 15:01
    • Visa profil
Så bra det är att Anbytarforum finns! Alltid är det någon vänlig själ som kan hjälpa en. I det här fallet två. Tusen tack!
 Jag fick dock ännu en fråga att ställa: Är Solbergshöjden den by som ligger omedelbart söder om Fredriksberg?
  Sen det där om Nordgren som Anna-Lisa frågar om: Jag vet faktiskt inte vad jag fått detta om Nordgren från. Skall undersöka detta närmare. Mvh Alf W.

2011-03-08, 07:38
Svar #25

Utloggad alfhwik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 15:01
    • Visa profil
Jag fick svar från Birgitta under tiden jag skrev svaret till de två andra. Så tack även till dig Birgitta!Hälsningar Alf.

2011-03-08, 17:52
Svar #26

Utloggad alfhwik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2019-08-20, 15:01
    • Visa profil
Anna-Lisa!
 Nu har jag kollat var jag fått detta med Nordgren från. Det var från vigselboken 1802 i Nianfors då Christoffer Göranssons son Erik gifte sig. Där står att han då hette Christoffersson-Nordgren och det var innan han blev båtsman och tog sig namnet Mört. I samma bok står att hans far var Christoffer Göransson-Nordgren. Att Erik uppgivit detta är väl troligt. I annat fall hade bara prästen tagit det för givet.Mvh Alf W.

2011-03-08, 18:17
Svar #27

Anna-Lisa Göransson

Alf.
Om kristoffer dog i Nordtjärn så förklarar det tillnamnet. Han tog det väl efter platsen.
Men talar vi om samma Kristoffer så var han född Ersson Kempainen. Släkten Kempainen tillhör mina egna anor, så dom har jag ganska god koll på.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-03-09, 06:59
Svar #28

Utloggad lindborgb

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 14:03
    • Visa profil
Alf! I Nianfors C:1 Vigda 1802 står bara namnet Christopher Göransson om fadern medan sonen är nämnd som Eric Christophersson Nordgren.
 
 
(Meddelandet ändrat av lindborgb 2011-03-09 07:28)

2011-03-28, 11:54
Svar #29

Björn Eriksson

Hej!
Vilket datum år 1890 föddes Anton Bork i Säfsnäs?
 
Antons föräldrar var Gustaf Adolf Bork född 13 februari 1867 i Säfsnäs och Amanda Andersson född 1865.
 
Gustaf Adolfs föräldrar var Smeden Johan Bork född 7 september 1831 i Västansjö, Säfsnäs och Anna Kristina Hellsing född 9 januari 1824 i Färnebo församling.
Säfsnäs AI:16 sid 310
 
Med vänlig hälsning
Björn

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna