ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-08-20  (läst 950 gånger)

2012-10-17, 18:02
läst 950 gånger

Utloggad rannug

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4649
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:24
    • Visa profil
Kimberly:
Mårten Mårtensson b. 1747 09 15
 
parents:
    Margareta Jonsdotter *1708-11-02 Nordmaling Djupsjö ?1799-01-05 Nordmaling Sunnansjö
    Mårten Eriksson *1722-01-03 Nordmaling Sunnansjö ?1803 Nordmaling Sunnansjö
    Vigsel: (marriage)1742-04-11 Nordmaling (VB)
 
source.  www.kråken.se  (free)

2012-10-17, 18:50
Svar #1

Utloggad rannug

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4649
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:24
    • Visa profil
Kimberly:
 
reason why Jonathan was moved to his own section is that Mårten Mårtensson died and his son Anders was the new farmer. Jonathan is grown-up and now works as farmhand for his brother Anders.

2012-10-19, 13:17
Svar #2

Utloggad selkie1970

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 13:17
    • Visa profil
Bo - Thank you very much. I was also sent an email from Sven-Erik Johansson from the Kråken.se site. He directed me toward it but I cannot seem to get it to open in my browsers. Have tried several. Thank you for translating it for me showing me Mårten Mårtensson's parents. I have found a cousin here in the US. We have Mårten ERiksson as a common ancestor. I am very happy to have found all this information. My oldest son is Jonathan. I did not know that I had a Jonathan in my family when we named him. Fun. Thank you, again.
-Kimberly

2012-10-26, 19:30
Svar #3

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till en båtsman Erik Jonsson Runman? Enligt mina uppgifter skulle han vara född 1688 i Sunnansjö och faderns namn skulle vara Jonas Ersson f ca 1665, bosatt i Sunnansjö.  
 
När jag söker efter mera kött på benen hittar jag honom på flera släktforskarsidor på nätet, men de flesta har födelseår 1689 i Sunnansjö och helt andra föräldrar, Jonas Olofsson (f 1659 Brattsbacka -d 1731 i Djupsjö) och Rakel Johansdotter (f 1663 i Movattnet, Själevad, d 1748 i Djupsjö). Har sökt i hfl på Sunnansjö, Brattsbacka och Djupsjö och hittar noteringar i Djupsjö på Jonas Olofsson och Rakel Johansdotter men Erik finns inte med där. Jag har inte heller hittat Erik i båtsmannadatabasen. Nedanstående har jag hittat på en utlagd släktforskarsida:
 
GM1724:
Erik Jonsson hade anställts 1712 vid 18 års ålder, och han transporterades 1724 till rote 167 som ordinarie båtsman i Sunnansjö och Baggård.
Han fick avsked 1729 som gammal och otjänlig och dessutom hemmansbrukare!
 
Är det verkligen Jonas Olofsson och Rakel Johansdotter som är föräldrar till Erik Jonsson Runman, trots att han anges född i Sunnansjö och föräldrarna är från Brattsbacka resp Movattnet och sedan flyttade till Djupsjö? Tacksam för svar!

2012-10-27, 07:06
Svar #4

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5805
  • Senast inloggad: 2019-06-18, 07:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jo, det är nog så. Dels heter de äldsta döttrarna Märit och Rakel efter mormor resp farmor, dels är Per Jonssons syster Margeta fr Djupsjö fadder för första barnet som är Märit (Per och Margeta är syskon till Erik), samt Erik Matsson i Agnäs (g m Eriks halvkusin Sigrid Pålsdr) och Mårten Löfs hustru Märit Pålsdr (syster till Sigrid). Uppgiften att han skulle vara från Sunnansjö grundar sig nog urspungligen från Kråken där man haft som princip att ange bostadsorten även som födelseort om inte annat framgått i kyrkoböckerna.

2012-10-28, 19:59
Svar #5

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Tack Per för ditt klargörande resonemang. Jag hade noterat döttrarnas namn, men det här med faddrar och halvkusinen hade jag inte upptäckt!

2012-11-16, 18:06
Svar #6

Utloggad lom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-11-16, 17:31
    • Visa profil
Jag vore tacksam för info. som kan bringa klarhet i följande: Min farfars farfar var Olof Andersson Hallberg i Örträsk, son till Anders Andersson född i Baggård 1768 06 09. Dennes far var enligt de uppgifter jag har - Anders Mårtensson född i Orrböle 1709 03 02. Samtidigt finns uppgifter om en Anders Mårtensson född i Baggård 1709 04 01 vars anor går att följa till åtminstone senare delen av 1500-talet. Det anmärkningsvärda är att dessa bägge personer födda med några veckors mellanrum avlider - enligt de uppgifter jag får fram via internet samma datum -1791-03-11 i Baggård. Måste ju därmed röra sig om samma person. Uppgifterna om giftermål är också i bägge fallen: Brita Persdotter resp. Margareta Olofsdotter. Kan någon bekräfta att det rör  sig om samma person och vilket födelsedatum som är det riktiga?

2012-11-16, 21:15
Svar #7

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-06-17, 21:40
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej frände: rätt, det finns bara 1 Anders Mårtensson *1709 1/4 i Baggård, död 1791 11/3 [C:1,s11; AI:3,s37; F:1,s238]
 
Mvh /StigLennart

2012-11-17, 21:45
Svar #8

Utloggad lom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-11-16, 17:31
    • Visa profil
Hej och tack Stig Lennart,
Då noterar jag att  Kråkens uppgifter om en Anders Mårtensson född i Orrböle 1709 03 02 felaktiga.Med vänlig hälsning, Lars Ö

2012-11-17, 22:26
Svar #9

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-06-17, 21:40
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack själv för uppmärksamheten och hjälpen att korrigera osäkrade uppgifter från de dåliga fichens tid.

2013-01-05, 17:12
Svar #10

Utloggad eljo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Olof Davidsson och Helena Andersdotter i Mullsjö hade sonen Anders Olofsson som jag har sett uppgifter på skall vara född 1708. Vet någon vart detta födelseår kommer ifrån?
 
I övrigt har jag hittat följande barn i födelseboken (alla födda i Mullsjö):
dotter,  1712-04-04  
David,  1715-03  
Jonas, 1718-03-01  
Margareta, 1719-06  
Kristina,  1720-10-02  
Karin, 1723-10-30    
Olof, 1725-02-07  
Anna, 1729  
 
I begravningsboken hittar jag följande barn som inte namngivna (och det är ju svårt att veta vilket barn som dog när):
barn 1711-09-13
barn 1713-05-03
dotter 1715-12-27  
barn 1718-03-18
 
Har jag missat något barn till Olof Davidsson och Helena Andersdotter?

2013-01-06, 08:06
Svar #11

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5805
  • Senast inloggad: 2019-06-18, 07:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag vet inte varifrån årtalet 1708 kommer ifrån. I varje fall tror jag att det ska vara några år senare eftersom Olof inte skattar för någon son förrän 1728 och att fadern David Olsson inte skattar för någon sonhustru förrän 1710. Det tyder på att Olof och Helena gifte sig 1709, och att Anders kan vara född ca 1710 (borde vara 1712 men han får inte plats där). Naturligtvis kan dottern född 1712 egentligen vara en son (Anders), men det finns ju ett barn som dör 1713 och det kan ju vara dottern. Anna är född 1729 7/2. Barnet som dog 1718 begravdes Reminiscere bör därför vara 9/3 och bör vara Jonas som enligt fb skall ha dött. Ett barn begravdes 1729 Invocavit, dvs. 23/2, och bör vara Karin som också dog enligt fb.

2013-01-07, 23:49
Svar #12

Utloggad eljo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
OK, då var det inte bara jag som hade svårt att se varifrån 1708 som födelseår kommer ifrån. Att det inte riktigt stämmer med åldern i mantalslängden kan väl bero på att likväl som man skarvade i med ålder för gamla så uppgav man kanske lägre ålder för barnen för att slippa skatta.
Något annat jag funderar över är att det borde väl också ha funnits en första son David (efter farfar). Födelseboken verkar ju inte allt för komplett för åren runt 1710.
Vad jag kan se så är det angivet i födelseboken att Jonas, Karin, Olof och Anna dog. Så det var kanske var Anna som dog 1729.

2013-01-08, 06:28
Svar #13

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5805
  • Senast inloggad: 2019-06-18, 07:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, att Anna också skulle ha dött hade jag inte sett.

2013-02-06, 17:35
Svar #14

Utloggad rudolf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 11:40
    • Visa profil
Jag har ett problem:Elisabet Lindgren i kråken Elisabet Lindberg i databasen smederna gift med Erik Göransson Skräk
Hon lär vara född 1746 var ? Han född 1746 i Ovansjö. Båda dör i Olofsfors Nordmaling där han arbetade som smed. De gifter sig 1779 i Torsåker. OK problemet är jag finner inga data på Elisabet vet ej säkert efternamnet eller var hon kommer ifrån. Samtidigt får paret ett barn Erik Sundberg född 1781-07-15.finns inga uppgifter var han är född och varför heter han Sundberg
Finns det någon som vet något??

2013-02-07, 06:30
Svar #15

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5805
  • Senast inloggad: 2019-06-18, 07:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Frågan borde väl snarast ha ställt under Torsåker. Hon var piga i Hofors när hon gifte sig. Att paret senare hamnar i Olofsfors tror jag inte har någon betydelse om man vill veta hennes ursprung. Kan vara den piga Lisa Pehrsdr utan födelseår som finns hos assessor Petré på Hofors som flyttade till Ovansjö. Lysningen till vigseln skall ju ha skett i Ovansjö enligt Torsåker vb.

2013-02-07, 21:11
Svar #16

Utloggad rudolf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 11:40
    • Visa profil
Tack Per!  Jag skall lyssna på Torsåker

2013-03-05, 21:07
Svar #17

Utloggad mammamu

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-03-15, 13:47
    • Visa profil
Jo , Jag undrar om det finns någon med ledtråd till min släktforskning på min mans sida. Hon hette Carolina Elisabet Larsdotter f 1870 15/10 ( Nordås)Fredrika ? Åsele ? For till Amerika 1904, Gifte sig med Jon Jonsson , Nordmaling .Förmodligen kusiner . 4 barn , död före 1912 (bouppteckning efter fadern , då godman )
Vore Tacksam , om någon i sin släcktforskning kanske har uppgifter som kan räta ut mina frågetecken .
M.V.H. Monica Nyström , Björna Örnsköldsvik .

2013-03-05, 21:58
Svar #18

Utloggad mammamu

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-03-15, 13:47
    • Visa profil
Då jag läste igenom mitt anrop så såg jag att man kan blanda ihop Carolina och Jon av mitt skrivande ,
Det var allså Carolina  ( Lina ) som dog troligen före 1912.  
Jon  ( om han nu heter så ) vet jag inget om . Förmodligen gifte han om sig .  
Vore intresant att kanske få veta .
Barnens namn : Artur , Violet ; Ray och Jack .
 
Några BarnBarn var på besök i Sverige , 2000 tal Hos någon som hade sko-affär i Nordmaling .  
De var även till Fredrika , Åsele och sökte på bl.a Affären efter Jonsson vilket Carolinas far hette Lars Jonsson , Carolinas namn blev ju Larsdotter , och släktet bytte ju till Larsson som blev allt sedan . Därför kännde inte på affären till detta . Vad jag förstår så ett barn till Ray , Delores Huanca , Blomintown Minnesota ?? var en av Amerikaresenärerna . Monica Nyström ,Björna.

2013-03-05, 23:31
Svar #19

Utloggad stso

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Monica,
I Fredrika församlingsbok AIIa:1 framgår följande:
s176 Nordås, Carolina Elisabet Jonsson f.15/10 1870, bor hos föräldrarna fram till 1903
s267 Wiska, Carolina Elisabet Jonsson f.15/10 1870, klädsömmerska 1903-04, till Amerika 2/7 1904
mvh
Stefan

2013-03-17, 21:16
Svar #20

Utloggad gertevald

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-10-17, 13:45
    • Visa profil
Israel Eriksson Brömster Nordmaling  
 
Söker anfäderna  
 
Jag har följande personuppgifter:  
 
Israel Eriksson [tav] [tab] Född: 1772 Stockholm Stockholm Källa: HFL Död: 1808-10-24 Stockholm Stockholm Dödsorsak: Som båtsman i tjänst Källa: AV/171,TS.  
 
Make Margareta Söderman Olofsdotter *1767-02-28 Nordmaling Braxele ?1848-09-10 Nordmaling Rönnholm  
 
Vigsel: 1798-12-02 Nordmaling (VB) Barn 1 Katarina Margareta Israelsdotter *1799-03-18 Nordmaling Ava 2 Maria Margareta Israelsdotter *1800-09-14 Nordmaling Ava ?1862-10-31 Nordmaling Gräsmyr 3 Olof Israelsson *1801-09-27 Nordmaling Aspeå ?1831-06-07 Nordmaling Djupsjö 4 Israel Israelsson *1804-05-03 Nordmaling Aspeå ?1804-11-16 Nordmaling Aspeå 5 Israel Israelsson *1805-10-02 Nordmaling Aspeå ?1869-10-28 Nordmaling Ava 6 Johan Israelsson *1808-04-12 Nordmaling Aspeå  
 
Data från www.kråken.se  
 
Brömster
 
2216316: Brömster, Israel Ersson Född 1766 i Stockholm. Antagen som ordinarie båtsman 1793-01-22, (27 år gammal)... Ytterligare information.  
 
http://www.gstromberg.nu/forsres.asp?hrnr=22163&orand=OR

2013-03-26, 11:27
Svar #21

Utloggad degerman6

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2013-05-16, 15:07
    • Visa profil
Hallå där!  
Det verkar som att jag har anor även i Nordmaling ser det ut som!  
Anorna är på min Farfars sida, Olof Bernhard Olofsson (Degerman) född 1918-12-24, har hittat (via kråken) anor till cirka 1710.
Personen i fråga är:  
 
F. Anders Olofsson, född ca 1710 i Mullsjö, död ca 1773 i Lakamark
H. Margareta Jonsdotter, född 1708-02-01 i Håknäs
   12 Barn, 1735 - 1755
 
Detta är dock på min farfars mormors fars sida
Om det är någon som har information/bilder eller annat skojigt att dela med sig av när det gäller dessa band skulle det vara kul om ni vill dela med er av det =)
 
MvH  
Lars

2013-03-27, 09:00
Svar #22

Utloggad eljo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Hej Lars,
 
Anders Olofsson var storsnickare och också känd som Träbiskopen från Lakamark. Det finns en del publicerat om honom i bl.a. Fataburen med bilder på objekt som han skall ha snidat. Och har man vägarna förbi Grundsunda kyrka så skall han även ha snidat vapenhusets port.  
 
Själv härstammar jag från honom genom inte mindre än tre av hans barn (Anders, Karin och Per).
 
Hälsningar,
 
/Elisabeth

2013-03-27, 09:31
Svar #23

Utloggad degerman6

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2013-05-16, 15:07
    • Visa profil
Det jag inte förstår är att överallt där jag hittar namnet/titeln Träbiskopen står det Anders OLSSON istället för Olofsson, det är som att faktan inte har kollats upp ordentligt och att det gissas att namnet är Olsson istället. Har du någon aning om varför?

2013-03-27, 10:03
Svar #24

Utloggad eljo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Olsson är väl bara en kortform av Olofsson. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilken namnform som används i kyrkböcker och mantalslängder för Anders Olofsson. Men chansen är stor att båda förekommer. Men Olofsson är ju alltid rätt att använda då fadern hette Olof Davidsson.

2013-05-04, 12:54
Svar #25

Utloggad ylva_s

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2016-07-17, 00:03
    • Visa profil
Hej. Jag söker nu levande ättlingar till handlaren Karl Olof Albert Mattsson och hans hustru Hilda Månsson, boende i Nordmalings municipalsamhälle på 1920-talet. Hilda Månsson var från Småland, och var en faster till min far. En son, Jan Erik Robert Mattsson, född 1929, gifte sig med Britta Margareta Ahlstrand, och möjligen fick dessa båda barn och barnbarn som kan vara kvar i trakten?
Efterlyser även om det kan finnas några fotografier på handlaren och hans hustru. Jag har själv några bilder som jag misstänker kan föreställa dessa (och det vore roligt att få personerna verifierade).
Tack på förhand. Ylva

2013-05-04, 14:29
Svar #26

Utloggad annalena_lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Ylva!
Jag har mailat dej
Mvh Annalena

2013-06-12, 23:18
Svar #27

Utloggad ulfsik

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Anders Lustig, Andra Västernorrland andra bätsmanskompani, Anders Larsson född 172(7) i Umeå lands, lappson antogs 1748 20 jan till fördubblad båtsman nr 173 Nyberg, obefaren, blev ordinarie 173 Lustig 1749, död 1749 10 juni undr uppfarten från Stockholm.
 
Fördubblad nr 174 (Järnäs rote) Anders Johansson Sijkström antogs 1748, 1750 20 jan transporterad till ordinarie 173, (Håknäs, Öre rote) med tillnamn Lustig. Han är född 1727 5 aug, döpt 1727 i Grundsunda, Nordmaling AI:3 sid 171 har felaktigt födelseår 1726.
 
Kälor:
Krigsarkivet, Amiralitetskollegiet, Sjömilitiekontoret 2, Generalmantalsrullor, E11 vol 8
Jag har mera uppgifter om Anders Lustig om någon är intresserad
 
Ulf Sikström

2013-08-19, 17:40
Svar #28

Börje Abramsson

Anders Jacobsson och Brita Påhlsdotter bosatta i Hörnsjö fram till 1737 fick barnen Margreta 1734, Karin 1735 och Maria 1737.
 
Var flyttade de?
 
 
Jag har en Anders Jacobsson och Brita Jonsdotter i Siksele, Lycksele från 1739. När de fick dottern Anna, sonen Jonas föddes 1741.
 
Brita Jonsdotter dog 16 april 1743 i Siksele.
 
Varifrån kom Anders Jacobsson och Brita Jonsdotter?

2013-08-20, 00:39
Svar #29

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-06-17, 21:40
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Har du prövat att söka här?
Mvh /StigLennart

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna