ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2013  (läst 3290 gånger)

2012-12-31, 11:12
läst 3290 gånger

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6556
  • Senast inloggad: 2022-05-11, 09:04
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Måste korrigera mitt inlägg från förra veckan:
Olof Ersson på Vik 4 är enligt Torsåkers kyrkoböcker f 1700 men rätt (dop!)datum är 1701 1/12.

2013-01-16, 12:43
Svar #1

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 06:46
    • Visa profil
Jag är på jakt efter anorna till Jan Carlsson f 1791-05-24 och hans hustru Märta Andersdotter f 1786-08-27 men finner dom inte födda i Graninge. Vet någon något om detta par?

2013-01-16, 12:49
Svar #2

Carl Szabad

Kan du beskriva var du hittat dem, med källhänvisningar? Lösryckta uppgifter kan man inte gå vidare på.

2013-01-16, 13:05
Svar #3

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 06:46
    • Visa profil
Hej Carl, jag ber om ursäkt, det var slarvigt av mig! Se t ex Graninge AI:4b (1837-1847)bild 61/sid 55 (Arkiv Digital).

2013-01-16, 13:38
Svar #4

Carl Szabad

Innan dess finns de i Graninge AI:3b, sid 36. Dottern Cajsa Maja är född 1817-05-08 i Grunne, samma by som paret bodde i senare. Fadern skrivs då landbonde. Bynamnet verkar dock inte förekomma i tidigare hfl.
 
När jag letar i ett register över vigslar i Sollefteå kommun hittar jag att en Jan Carlsson från Ledingeå i Graninge gifter sig 1816-06-16 i Helgum (Helgum C:2 onumrerat) med pigan Marta Bergström från Gransjö i Helgum. I Helgum föds tvillingarna Märta och Brita 1786-08-27, döttrar till skräddaren Anders Bergström och Märta Persdotter i Gransjö. Märta verkar alltså ha släppt faderns släktnamn och tagit sig hans patronymikon i stället.
 
Jan Carlsson har jag dock inte hittat i närområdet.

2013-01-16, 13:45
Svar #5

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 06:46
    • Visa profil

2013-01-16, 14:09
Svar #6

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 873
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 20:31
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Och skräddaren Anders Hansson Bergström är född i Sollefteå 1744. Jag har också sökt Jan Karlsson i mina databaser som täcker större delen av Ångermanland utan att finna honom. Jag tror att man får vända blickarna mot Jämtland. Familjen finns i Graninge till 1866 (Graninge AI:7 uppslag 169) därefter strukna utan hänvisning till vart de tog vägen. Några av barnbarnen flyttar till Ragunda och det är kanske där man ska börja leta.

2013-01-16, 14:19
Svar #7

Carl Szabad

Fast det finns ingen Jan/Johan född i Jämtland vid den tiden med en Karl som far.

2013-01-16, 14:20
Svar #8

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 06:46
    • Visa profil
Hasse, tanken har slagit mig. Då återstår att söka. Jättebra att få synpunkter!!!

2013-01-16, 14:39
Svar #9

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 873
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 20:31
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Enligt databasen i DIS finns det en Jan Karlsson född 1791 i följande församlingar:
 
Voxna   Gävleborgs län
Lommaryd   Jönköpings län
Mörlunda   Kalmar län
Ljuder   Kronobergs län
Väckelsång   Kronobergs län
Överluleå   Norrbottens län
Kinne-Kleva   Skaraborgs län
Näs   Skaraborgs län
Gryt   Södermanlands län
Järlåsa   Uppsala län
Långtora   Uppsala län
Gräsmark   Värmlands län
Bro   Västmanlands län
Västerås-Barkarö   Västmanlands län
Hammar   Örebro län
Lerbäck   Örebro län
Björsäter   Östergötlands län

2013-01-16, 14:44
Svar #10

Carl Szabad

Gräsmark låter intressant, eftersom många flyttade från Värmland till Ångermanland. Och den Johan som är född där har samma födelsedatum, sånär som på en siffra. Han är född 1791-03-24. Men då återstår att bevisa om det avser samma person.

2013-01-16, 18:54
Svar #11

Utloggad Wei Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 09:14
    • Visa profil
Carl!
Varför var det så många som flyttade från just Värmland till Ångermanland? Jag har flera släktingar som flyttat speciellt till Junsele.

2013-01-16, 18:56
Svar #12

Utloggad Torkel Lavér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-11-08, 10:09
    • Visa profil
Carl Andersson f 1757 bosatt i Sörledinge,Graninge A1:1b sid 1 har sonen Jan(Johannes)1791.Den familjen kommer från Homna,Voxna A1:2 sid 89.
Dom står som utflyttade till Rogsta,men där hittade jag bara sonen Anders några år.
Torkel

2013-01-16, 19:09
Svar #13

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 06:46
    • Visa profil
Carl, Hasse och Torkel, TACK för all tid och allt engagemang ni lägger ner på min fråga! Jag hade precis börjat söka i Voxna men hann bara med ett par sidor innan Torkels inlägg kom!
Med vänlig hälsning

2013-01-16, 20:00
Svar #14

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 06:46
    • Visa profil
I Voxna AI:1 sid 46 står f ö att Kolaren Carl Andersson är Infödd 1757 samt en del övriga upplysningar som jag har en del problem med att utläsa....

2013-01-16, 20:38
Svar #15

Carl Szabad

Wei! Förhållandena var fattigare i Värmland, så därför flyttade många till det rikare Ångermanland.

2013-02-14, 02:46
Svar #16

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Jag forskar sedan 2010 på släkten Lodin från Graninge. Har då sett flera födelseuppgifter  bland annat i Anbytarforum om Ingrid Cajsa Olofsdotter gift 1844 med mästersmeden Lars Larsoon Lodin f 1805 i Loka (W).  
En del släktforskare uppger att Ingrid Cajsa skulle vara född i Granine församling, något som Roland Skoglund ifrågasätter. Det finns också en uppgift i en husförhörslängd för Graninge att hon är född i Ragunda (Z).  
 
Jag har följt detta spår och funnit födelsedata och därmed släktrelationer som är klarlagda enligt följande.
 
Ingrid Catherina Olofsdotter är född 1810-09-03 i Ragunda (Z). 1)  
 
Fadern är okänd, men hennes mor är Engla (Ingegerd) Esbörjnsdotter. 2)
 
Ingrid Cajsa bor 1812 i Kullsta hos mormodern Ingrid Esbjörnsdotter 3 )    
 
Skrivs som piga 1825-1826 i Kullstd  hos morbrodern Daniel Esbjörnsson. 4)    
 
Skrivs som piga 1827-1837 i Ho hos mostern Märta Eriksdotter gift med hos bonden Jonas Magnus Amreus. 5)  
 
Flyttar inom Ho  och skrivs som piga 18338-1839 hos bonden Pehr Larsson 1838-1839. År 1839 lämnar Ingrid Cajsa Olofsdotter Ragunda för att flytta till Graninge (Y).   6)
 
I Graninge skrivs hon som piga hos sin mor Engla Ersdotter, gift 1837 med bruksarbetaren Per Jönsson.  
 
Engla hade 1824 hade lämnat Ragunda och fått anställning vid Graninge herrård som piga, en tjänst hon behöll till sitt bröllop. 7
 
Ingrid Cajsa bor hos modern 1839-1843 varefter hon flyttar och bor, först som piga hos smeden Lars Lodin, för att året därpå bli hans hustru.  
 
Ingrid Cajsas mor hette egentligen Engela (Ingegerd) Ingiald Ersdotter och var född 1784-04-12 i Kullsta, Ragunda. Fadern var Erik Esbiörnsson, bonde i Kullsta, Ragunda (Z). Moden var Ingrid Esbiörnsdotter från samma by. 8)
 
 
1) Se boende i Ragunda, fotnot 4.
 
2) Se boende i Graninge och fotnot 8.
 
3) Arvskifte enl. Ragunda tingslags häradsrätt F II:11 Bouppteckningar (Nr 19/AD-bild 430)
 
4) Ragunda HFL A I:2 1825-1835 (s 91/AD-bild 1000) Bonden Daniel Eriksson f 1789-03-19 boende i Kullstad,  gift med Brita Nilsdotter f 1789 (.)
 
Kommentar:  På gården registreras Daniels moder Ingrid Esbjörnsdotter f 1754 . Här redovisas också Daniels systerdotter Ingrid Cajsa Olofsdotter som piga under perioden.
 
5) Ragunda HFL A I:2 1825-1835 (s 49/AD-bild 580): Bonden Jon. Magn. Amreus f 1792-10-12 , boende i Ho, gift med Märta Eriksdotter f 1794-05-27 (.) Pig. Ingrid Cajsa Olsdotter f 1810-09-03 i Ragunda (...)  
 
Kommentar: Märta Eriksdotter är moster till Ingrid Cajsa Olofsdotter.
 
7) Kan utläsas av vigselboken  att  ”Enkemannen och Torparen” vid bruket Pehr Jönsson har ingått nytt äktenskap 1837-11-12 med Engla Ersdotter f 1784 och piga vid herrgården.
 
8) CD JMR (Jämtlands ministeiralregister)

2013-02-14, 11:03
Svar #17

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 873
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 20:31
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Jag tror du är på rätt spår. Det verkar övertygande.
 
För att krångla till det något så finns det ytterligare en Ingrid Esbjörnsdotter från Ragunda i Graninge.
Se Graninge AI:1b uppslag 78. Hon måste vara en släkting på något sätt. Denna Ingrid hade en dotter Ingela född 1773, som i sin tur fick en oäkta dotter Ingrid Kajsa född 1810 i Graninge, död samma år. Jag tror att det här är skälet till förvirringen kring Lars Lodins hustru.
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2013-02-14 11:18)

2013-02-14, 20:27
Svar #18

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2580
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 22:37
    • Visa profil
Ingrid Esbjörnsdotter1) f.1746 var från Kullsta och faster till Ingerd/Engla Eriksdotter. Den sistnämndas dotter Ingrid Cajsa var enligt dombok född i maj 1810 (senare, ej samtida husförhörslängder anger 2/9 som födelsedatum).
 
1) Omnämnd i Staffan Lindqvists Ragundabok sid. 105.

2013-02-15, 07:40
Svar #19

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Hej Karl Göran!
Kanske vi tills vidare kan lämna uppgiften huruvida Ingrid Cajsa Olofsdotter var född den 2:a eller 3:e september 1810, vilket HFL uppger i Raunda under perioden 1825-1839. Intressantare är det du skriver att hon ”enligt dombok född i maj”. För att det ska hålla som motargument måste det preciseras anser jag.
 
Min avsikt har varit att försöka hitta samband där tidigare forskare misslyckats, främst genom att de har fastnat i Graninge  Eftersom serierna födelseböcker, vigselböcker och husförhörslängder har stora luckor vid den här tiden i Ragunda har  jag måst runda luckorna och koncentrerat sökandet för att se släktsamband.
 
Jag har således följt Ingrid Cajsa från giftermålet i Graninge 1843 med smeden Lars Lodin till hennes boende i Rgunda hos släktingarna. Den beviskedjaan bör man först bryta innan alternativa förslag prövas. Nu till ytterligare belägg och då ser  vi framåt.
1853 sker ett dop i Garningge. Eller  
 
Graninge födelsebok C:2 (AD-bild 74/s 139): 1853-09-18 föds Anders Olof Lodin i Graninge Bruk och döps två dagar senare. Föräldrarna är Smeden Lars Lodin och dess Hustru Ingrid Cajsa Ols Dotter på Bruket. Faddrar: Bond. Er. Ol. Esbjörnsson med Hustru i Ragunda och Kullsta.* FaktorieSmeden And Olof Kempe med Hustru på Bruket Smedsonen Anders Andersson Kempe (med) Hustru och Pigarn Brita Stina ErsD. i  Ragunda o  Kullsta, T(o)rp(are)n Er. Edstedt och Dottern Greta Persdotter båda i Forss och Westre Ede.
 
*Ingrid Cajsa Olofsdotter och Erik Olof  Esbjörnsson var  kusiner, Han var son till Esbjörn Eriksson f 1781 som stod närmast Ingrids mor  Engla i ålder bland syskonen. Brita Stina Ersdotter f 1815 är inte identifierad.  
 
Med vänlig hälsning

2013-02-15, 10:45
Svar #20

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag är helt övertygad att de angivna trådarna är korrekta. Jag har själv följt dom. Jag såg att det var en vän i USA som har kopplingar till släkten från Västerede i Fors som hade forskat fram de felaktiga uppgifterna om Sörgraninge. Jag har nu rättat till detta och det kommer att vara rätt när jag uppdaterar nästa gång. Om det nu var jag som var ute med felaktiga uppgifter.
Vänligen Martin B

2013-02-15, 20:09
Svar #21

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Hej Martin!
Tack för att uppgifterna rättas till vad beträffar släkten Lodin i USA. Detta fel har funnits sedan minst 10 år tillbaka på Nätet, så du ska inte känna dig skyldig. Apropå kopplingar till andra släkter. Är tacksam om även  en  anslutning görs till Esbjörnsläkten i Ragunda. Ditt förtjänstfulla arbete med att lägga ut uppgifterna på Nätet har varit till stor hjälp.  
Med vänlig hälsning
Jan Lodin

2013-07-11, 20:55
Svar #22

Utloggad Yvonne Granvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 21:15
    • Visa profil
Hejsan! Söker efter Jöns Persson född 1790 16/9 och hans hustru Ingeborg Jönsdotter född 1792 14/11,de fick en son med namnet Nils Olof född 1822 26/2 i Graninge (Ledinge) han finns på C:1 bild 113/sid 215. Har sökt i husförhör men kan  
inte hitta dom,så jag behöver er hjälp.
Tack på förhand
MVH Yvonne

2013-07-12, 09:32
Svar #23

Carl Szabad

Varifrån har du uppgiften om de angivna födelsedatumen? De står ju inte med i Nils Olofs födelsenotis. Moderns patronymikon ska nog vara Jonsdotter vid närmare betraktande.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-07-12 09:38)

2013-07-12, 10:57
Svar #24

Utloggad Yvonne Granvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 21:15
    • Visa profil
Hejsan! Uppgifterna har jag fått från en som också söker på familjen.C:1 uppgifterna har jag fått med anbytarforums hjälp
Ska även ha en dotter med namnet Anna Catharina f.1828 20/12.
MVH yvonne

2013-07-12, 13:46
Svar #25

Carl Szabad

Uppgifter utan källhänvisningar är inte värda något. Och det finns ingen Anna Katarina som är född det datumet i Graninge.

2013-07-12, 14:37
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20057
  • Senast inloggad: 2022-05-17, 10:05
    • Visa profil
Anna Catharina/Anna Cajsa f. 20/12 1828 var född i Hällesjö, Jämtland, där fadern Jöns Persson var sågkarl vid Ljungå sågverk (Hällesjö C:3 uppslag 16). Familjen finns i Hällesjö AI:2 uppslag 97.
Hälsar vänligen
Maud

2013-07-12, 15:42
Svar #27

Utloggad Yvonne Granvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 21:15
    • Visa profil
Ett stort Tack för hjälpen Maud.
MVH Yvonne

2013-07-12, 16:15
Svar #28

Carl Szabad

I samma husförhörslängd finns ytterligare tre barn upptagna, Per född 1813-04-16, Jonas född 1815-03-23 och Ingrid Märta född 1827-01-08. Inga födelseplatser är dock angivna för dem, men även Ingrid Märta är född i Hällesjö (C:3 sid 7).
 
Märkligt är också att Jöns Persson anges som född exakt samma dag som mannen i familjen ovanför på samma sida i AI:2. Det kan naturligtvis vara en tillfällighet, men kan också vara en felskrivning av prästen.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-07-12 16:17)

2013-07-13, 13:20
Svar #29

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2580
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 22:37
    • Visa profil
Jag förstår inte varför samma fråga (om Jöns Persson ohh Ingeborg) inom fyra dagars tid ställts tre gånger under olika rubriker. Parets ursprung är utrett sedan länge av Håkan Skogsjö, vilkens  jag tidigare hänvisat till. Om det är födelsenotiserna som eftersöks är det utsiktslöst eftersom Edsele och Ragunda saknar ministerialböcker aktuell tid. Källan till vederbörandes födelsedata är hfl. Innan ankomsten till Hällesjö återfinns Jöns, sedermera med hustru och barn i följande längder: Edsele AI:1/48 > 58 > Graninge AI:2/60 > Holm AI:2/56.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna