ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jouvastdotter  (läst 938 gånger)

2002-09-14, 20:50
läst 938 gånger

Roger Gylén

Har någon stött på namnet Jouvastdotter?
Jag har hittat en Anna Jouvastdotter som var mor till en Kerstin Jansdotter född 1699-07-26 i Stora Björnhammaren i Lindesbergs landsförsamling.

2002-09-15, 16:12
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Roger Gyl?n,
Skulle vilja rekommendera Dig att under Språk, ord och namn: Personnamn: Förnamn H-K, öpna en diskussion för namnet Jouvast, samt där tydligt ange var i källorna Du funnit namnet. Är Du helt säker på att Du läst rätt?  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-16, 16:38
Svar #2

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Roger Gyl?n
Hej!
Jag har också Anna bland mina förfäder. Jag läser namnet som Gouvast (eller Gouffast), och har frågat om det här på Rötter en gång tidigare. Jag fick då veta att det kan härledas från Gudfast.
Du har väl inte möjligen uppgifter om en av Annas ättlingar, Olof Christophersson i St Björnhammaren, eller, närmare bestämt, hans hustru, Catharina Berg? Henne har jag sökt efter med ljus och lykta, men inte hittat.
Hälsningar Gunlög Ström

2002-09-16, 21:46
Svar #3

Roger Gylén

Hej och tack för svaren som jag har erhållit.
Till Gunlög Ström skulle jag vilja nämna följande.
Jag har kommit fram till att Anna var gift med Johan Christofersson. Hur många barn som dom fick tillsammans vet jag inte, men ett barn hette Kerstin Jansdotter. Hon gifte sig 1716 med Christofer Larsson född 1685 i Gusselhyttan. Jag har hittat 3 barn till dom, Jan född 1717, Lars född 1733, och Olof Christofersson född 1736-04-09
Den Olof Christofersson som du är intresserad av är han ev. en svåger eller ett barnbarn till Anna Jouvastdotter?

2002-09-20, 12:46
Svar #4

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Roger!
Det är hustrun till Olof Christophersson född 1736 som jag menar. Hon hette Catarina Berg och dog 1802. Hon ska ha varit född 1733 eller 1735 i Ljusnarsberg, men jag kan inte hitta henne.
Hälsningar Gunlög Ström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna