ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wäpling i Sala  (läst 2075 gånger)

1999-03-10, 22:08
läst 2075 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Har någon träffat på släkten WÄPLING i Sala?
De tycks härstamma från en NILS MÅNSSON (*1698)
i Träfotatorp, Sala. Hans två söner, Magnus och Nils, upptar namnet WÄPLING omkring 1750.
Magnus var gift med en SAHLSTEDT från Stamperstorp i Sala. Byter gärna uppgifter om dessa släkter.
TED ROSVALL

1999-07-24, 00:41
Svar #1

Barbro Söderman

Hej!
Jag har hittat en Sara Charlotta Sahlstedt från Arboga, gift Crug. Har tyvärr ej årtal. HOn var ättling till bla kongl factor Wilhelm Shaiej död 1689 gift med Anna Ertman, Det fanns led mellan som jag inte känner till eftersom släkten endast är en ggren av min som jag forskar i. Schaeij var  
kongl Factor på kronobruket Jäder .

2000-01-13, 15:03
Svar #2

Ihrene Ek

Hej  
Roligt att se en Wäppling.
Forskar själv om gruvarbetarsläkter i Sala.
Ffa Ek och Asp. Det finns en del skrivet om Wäpplings men det kanske Du känner till?
Jag tror också att deras gruvarbetartorp finns kvar.  
MVH

2000-05-07, 22:23
Svar #3

Ann--Marie Lindbergh

Hej Ihrene. I min forskning har jag nyligen funnit namnet Asp, bl.a Maria f. 1783 och hennes far som troligen hette Olof,känner du till något om dem.
Jag forskar i familjen Lindberg och de var alla gruvarbetare. Maria är min ff.fm.mm.

2000-05-07, 23:11
Svar #4

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har en bok i bokhyllan som heterMinnen från gamla Sala skriven av Jakob Lundberg.Den handlar om Sala i slutet av 1800-talet. På s 96 finns ett fotografi som föreställer Anders Wäpling  utanför sin furstukvist vid Johannisbäck. Wäping stugas sägs enligt bildtexten vara den äldsta i trakten.
Mvh Linda Wikland

2000-05-07, 23:40
Svar #5

Ihrene Ek

Hej Ann-Marie!
Jag känner till en hel del om släkten Asp.
Maria var min ff.ff.m.
Jag skickar Dig mer än gärna det jag har.
Enklast är nog att använda e-post.

2000-05-10, 22:49
Svar #6

Ihrene Ek

Ann-Marie Lindberg!
Mina mail går tyvärr inte fram till dig.
Kan jag nå dig på något annat sätt?
MVH Ihrene

2000-05-12, 17:35
Svar #7

Ihrene Ek

AnnMarie!
Det lyckas inte med den nya adressen heller.
Hälsningar Ihrene.

2000-05-12, 20:56
Svar #8

Ann-Marie Lindbergh

Hej Ihrene. Vi provar denna vägen också. Kanske har du även Peter Asp i din forskning?

2002-02-11, 00:31
Svar #9

rune

Hej, jag heter Rune Ringvall, bosatt i Västerås.
Min far köpte Anders Wäplings hus i Johannesbäck
i Sala någon gång i slutet av 40-talet. Jag tror  
att det var efter att Wäpling hade avlidit. Huset  
lär som sagt varit en av Salas älsta. Nuvarande  
ägare till huset heter Kumlin. Det enda jag vet
om Wäpling är att han lär ha varit en gudfruktig
man. Min mor sade att man sa att han var en helig man. Huset ligger om man kommer från gruvans håll
som andra hus efter Johannesbäcks gamla f d skola
på höger sida.

2003-05-22, 10:07
Svar #10

Ann-Charlotte Öhlund

Hej!
Har ännu inte börjat släktforska men står på tröskeln..... Har en känsla av att Anders Wäppling kan vara en anfader men vet inte om jag är inne på fel spår. Ser här på sidan att han bott i Sala. Om någon vet något mer så skriv...
/Ann-Charlotte

2017-11-05, 15:52
Svar #11

Utloggad Leif Lundin

    **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2022-02-01, 17:50
    • Visa profil
Hej!
Nils Månsson, f. 1698, är min farfars mormors farfars far. Jag håller just nu på att studera bouppteckningarna efter min farfars mor och hennes anor. Jag har hittat uppteckningarna efter min farfars mor Sofia Petronella Ruth, som dog 1903, hennes far Olof Ruth, som dog 1847, hennes farfars mor Sara Ersdotter, som dog 1801, samt efter hennes morfar Nils Magnus Nilsson Nilsson Wäpling, som dog 1837, Nils Magnus (Månsson) Wäpling, som dog 1805, dennes hustru Anna Andersdotter Sahlstedt, som dog 1823, och hennes far Anders Pehrsson Sahlstedt, som dog 1898. Den sista hittade jag på SVAR, de övriga på AD.
Bouppteckningarna är delvis svårtydda, men mycket intressanta!
Leif Lundin, lundin.leif@gmail.com
LL 45

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna