ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wiström Carl Axel f. 1839 i Örebro län, socken?  (läst 1677 gånger)

2003-01-14, 23:39
läst 1677 gånger

Jenny Wiström

Hej!
 
Jag har uppgifter på att min farfars farfar Carl Axel Wiström(Viström) är född d. 10/10 1839 i Örebro län, men vet ej vilken socken det gäller. Är det någon som vet något om honom som gör att jag slipper leta igenom alla socknar i örebro län? Han flyttade till Mo i Västernorrlands län och jag tror också att han var bagare.  
 
Väldigt tacksam för alla upplysningar!!

2003-01-15, 11:06
Svar #1

Arne Högberg

Hej Jenny!
 
Enligt Folkräkning 1890, Västernorrlands län (http://www.foark.umu.se/folk/y/) var Karl Axel Viström bagare och bodde med hustrun Kajsa Danielsdotter (f. 1839 i Junsele) och barnen Beda Vilhelmina (f. 1873 i Junsele) och Herman Albin (f. 1880 i Junsele) i Forssmo, Eds annex, Ångermanland.  
 
Tyvärr står det bara att han var född 1839 i ”?Örebro l.” så det här hjälper väl inte dig nämnvärt.
 
Det var många som tog sig ett efternamn i samband med flytt till exempelvis Norrland, så det är ju möjligt att hans far inte hette Viström och att han därmed inte finns att hitta med med namnet Viström i Örebro län.  
 
Mvh /Arne

2003-01-15, 12:08
Svar #2

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jenny,
 
En liten hjälp, kanske? Personer med namn Wiström i det lilla material jag har för Örebro län.
Viby (T), dräng Lars Henrik Wiström f. 18460601 i Viby (T), emigrerade till USA, utflyttad 18730513.
Nora Stad (T), Nina Doris Hildegard Wiström, f. 18880904, d. 19250909.
 
Bosse

2003-01-15, 18:49
Svar #3

Jenny Wiström

Hej!
 
jag tackar så mycket för era upplysningar, jag har för tillfället inte möjlighet att kolla vidare, så jag vet inte om han har någon släktrelation till någon av dessa. Men det kan vara till stor hjälp den dagen jag fortsätter!
 
Tusen tack!!
 
//Jenny

2003-01-15, 19:27
Svar #4

Arne Högberg

Hej igen Jenny!
 
Sökte efter Viström och Wiström i Folkräkning 1890 på Arkion (http://www.arkion.se). Det visade sig att det i hela Sverige år 1890 fanns 69 Viström 185 Wiström (förutom alla barn som oftast ej var regresterade med efternamn). Om din ff ff ärvde namnet Viström som barn bör han ju rimligen hans släktingar finnas bland dessa. I så fall går det säkert att hitta rätt socken eller i alla fall begränsa urvalet betydligt.
 
I Örebro län fanns det endast 2 Viström (Jan Erik f. 1862, Ludvig f. 1866) och 3 Wiström (Karolina Lovisa f. 1830, Anna Sofia f. 1833, Gustaf Hjalmar f. 1844).  
 
Var femte Viström/Wiström bodde i Västernorrlands län (ingen av dem är från Örebro län). Nästan var fjärde Viström/Wiström bodde i Östergötlands län, men jag har inte kollat var där. Om det var nära gränsen till Örebro län finns ju chansen att det finns ett släktsamband där. Det fanns också några få Viström/Wiström i grannlänen Kopparberg och Västmanland.  
 
Man kan ju undra varför inte dinn ff ff:s födelseförsamling fanns utsatt i Folkräkning 1890 och varför det fanns ett frågetecken framför Örebro län. Berodde det på någon som skötte folkräkningen eller var inte din ff ff säker på vilken församlingen han var född i? Kanske var han född i ett gränsområde mellan två församlingar eller kanske föräldrarna hade bott på flera platser? Osäkerheten på län kan ju också bero på en osäkerhet om platsen tillhörde Örebro län eller ej. Lite lösa funderingar bara. Jag har f. ö. själv råkat på att helt fel födelselän och födelseförsamling funnits noterat i Folkräkning 1890 (detta pga föräldrars flytt från Jämtlands- till Värmlands län).
 
Vänligen, Arne

2003-01-15, 22:29
Svar #5

Jenny Wiström

Hej Arne!!
 
Den uppgift jag har om att C A Wiström kommer från örebro län är hämtad från husförhörslängd i Västernorrland(Y). I samtliga husförhörslängder står det endast örebro län. Där var det dock inget frågetecken vid Örebro län...?
 
Han gifte sig i Y 1866 och är väl därför inte med i folkräkningen 1890 i Örebro? Han bör alltså vara en av dem i Y län. Av dem som du räknar upp som fanns i Örebro län 1890 är samtliga för unga för att kunna vara förälder, men annat släktskap kan ju finnas. De tre Wiström, Karolina Lovisa f. 1830, Anna Sofia f. 1833, Gustaf Hjalmar f. 1844, skulle ju med stor sannolikhet kunna vara syskon, eftersom CA var född 1839.
 
Jag tror nog på din teori om att det berodde på att de inte riktigt visste vilket län som var rätt.
 
Tack för din hjälp Arne!!//Jenny

2003-01-16, 00:29
Svar #6

Arne Högberg

Jenny!
 
En liten undran. Du har ställt din fråga om din ff ff från Örebro län under Västmanlands landskap. Är det därför att du inte tror att han kom från Närke, utan från den del av Örebro län som ligger i Västmanland? Örebro län utgörs ju av Närke, västra Västmanland och östra delen av Värmland.
 
Karl Axel Viström är en av dem i folkräkningen 1890, Västernorrlands län (Y). Det var där jag hittade honom. Eftersom han är med där kan han inte finnas med i folkräkningen 1890 över Örebro län eller något annat.
 
Mvh /Arne

2003-01-16, 08:31
Svar #7

Jenny Wiström

Jag är inte så hemma på min geografi söderut men om jag inte hade fått hjälp här hade jag fortsatt med de andra landskapen! så av den enkla anledningen började jag med västmanland. Jag har även efterlyst uppgifter i den socken han flyttade till.
 
De tre Wiström som vi skrev om ovan, vilken socken var de födda i?
 
MVH//Jenny

2003-01-16, 11:29
Svar #8

Arne Högberg

Jag vet inte vilken socken/socknar de tre Wiström är födda i. Uppgifterna om vilket län de bor i kommer från en gratistjänst på http://www.arkion.se. För att gå vidare och få fler uppgifter, t.ex. mer exakt var de bodde är dock inte gratis. Mer info finner du på deras hemsida, adress ovan. Du kan dock utnyttja tjänsten gratis för vissa län (Västernorrlands, Västerbottens, Norrbottens, Jämtlands och Värmlands) på http://www.foark.umu.se/folk.
 
Mvh /Arne

2003-01-16, 11:58
Svar #9

Leif Svensson

Karolina Lovisa Wiström f. 1830 Dalhem, Link. l.
Anna Sofia Wiström f. 1833 Arboga
Gustaf Hjalmar Wiström f. 1844, Gårdsby Kronb:s l.
 
Det blir spridda skurar med andra ord.
 
Framgår det inte i dödboken för  
Carl Axel Wiström(Viström) var han är född?
Vad står i vigselboken?
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2003-01-16, 12:00
Svar #10

Leif Svensson

Det finns Viström födda i Karlskoga och Nora.
Så där kan vara en möjlighet att söka.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2003-01-16, 12:22
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Jenny! Finns han inte i inflyttningslängden? Ibland står det mer detaljerade ortsuppgifter där än i hfl.
 
mvh, Eva

2003-01-16, 22:38
Svar #12

Jenny Wiström

Hej!!
 
Jag har tyvärr inte tillgång till något material just nu, jag skulle kunna beställa mikrokort men eftersom det är så osäkert var han kommer ifrån väntar jag tills jag besöker SVAR nästa gång. Det slog mig bara att i förebyggande syfte lägga in en efterlysning för att kankse få ett snävare urval av socknar.  
 
Jag har inte hittat honom i infl.längd, men man kan ju alltid leta en extra gång! Jag hoppas kunna få flera uppgifter från socknen han flyttade till, det kan ju vara andra där som stött på honom och kommit längre än vad jag har gjort. I vigselboken står samma uppgift som i hfl.
 
Tack igen!!
MVH//Jenny

2003-01-17, 12:36
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Jenny!
Dessa hittade jag i bouppteckningsregistret för Viby (T). Den Carl Axel som nämns bland arvingarna tror jag är din Carl Axel.
 
son Nils August Nilsson i Björstorp, Viby (T), född 1833-04-30 i Viby (T), död 1858-10-07 i Stockholm.
Arvingar är:
fadern Nils Nilsson i Björstorp
modern Katarina Jonsdotter  
syster: Maria Katarina g.m. Johan Peter Andersson
syster: Klara Lovisa Wiström g.m. P. H. F. Graeve  
bror: Karl Axel
 
f d Hemmansägaren Nils Nilsson i Björstorp, Viby (T), född 1802-07-18 i Viby (T), död 1858-10-11 i Stockholm.
Arvingar:
dotter Maria Katarina g.m. Johan Peter Andersson  
dotter: Klara Lovisa Wiström g.m. P. H. F. Graeve  
son: Karl Axel
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-01-17, 12:56
Svar #14

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej igen Jenny!
Orsaken till att jag tror att det är rätt person ovan, är att det endast fanns en person med det namnet i rätt åldersgrupp 1890 - i hela landet. Det finns ca 4 personer till med samma namn, däribland sonen, men samtliga dessa var 20-30 år yngre.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-01-17, 18:46
Svar #15

Jenny Wiström

Hej Sven-Ove!
 
Detta låter ju mycket troligt, det ska bli spännande att kontrollera detta sedan!!  
 
STORT tack för att du tog dig tid!
 
MVH//Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna