ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Casper Gissel från Norberg  (läst 607 gånger)

2004-08-28, 08:46
läst 607 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Casper Gissel levde i Norberg. Född omkring 1638 och dog 1695-02-10. Gifte sig med Kerstin Bengtsdotter(f omkring 1659) 1680-11-02. Han var med största sannolikhet soldat. De avlade ett okänt antal barn bl a Sara Caspersdotter (f 1682-04-17 d 1742-04-05), som föddes i Norbergs By, Westra.  
Tacksam för hjälp. Ska försöka spåra soldaten i Krigsarkivets böcker och vill ha lite mera detaljer om honom.

2005-10-22, 21:56
Svar #1

Bengt Wigh

Hej Arnold!
Såg din efterlysning först nu så du har möjligen hittat mer uppgifter om Casper Gissel vid det här laget. Någon soldat var han inte utan gruvfogde, son till malmletaren Hans Gissel och hade minst 5 bröder som var verksamma inom järnhanteringen som masmästrar. Jag härstammar själv från dottern Sara 1682-1742.
Bästa hälsningar
Bengt

2005-10-24, 19:32
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Hej Bengt
 
Jo, jag har listat ut detta själv efter mycket letande men fick hjälp av en annan forskare till slut. Vill du veta mera om dennes anor så kan du få en rejäl antavla utifrån Hans Gissel och självfallet även utifrån Sara. Jag har nyligen gett ut en släktbok som bl a handlar om denna släkt i min sons möderneanor. Min son har anor från Sara. Du kan se min mailadress nedan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna