ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Mattsson i Säfsjön, Hällefors född 1705 / 1716  (läst 740 gånger)

2004-04-29, 19:30
läst 740 gånger

Börje Abramsson

Jag hade ett inlägg om Nils Mattsson i Dec 2003 i Hällefors.
 
I sökandet efter föräldrarna fick jag ett tips genom FAMILYSEARCH.
 
Först hade jag uppgiften att han var född 1716.  
Men när han gifter sig 1737 står han som Danneman vilket innebar att han hade varit gift en gång tidigare.  
Han hade redan gift sig 1726 den 26 dec med Maria Matzdotter, då angavs han som dräng i Säfsiön.
När han dör 1756 den 14 nov anges hans ålder till 51 år och då skulle han vara född redan 1705 vilket skulle stämma med hans tidigare äktenskap.
1705 i Gåsborn hittar jag en Nils son till Mattes Nilsson i Öhrlingen. Det är ju inte långt mellan Öhrlingen i Gåsborn till Säfsjön i Hällefors så dettas måste ju vara han.
Det visade sig att denna Mattes Nilsson fick en son Nils 1708 den 30 maj, vilket spolijerade att detta var rätt Nils Mattsson.
Jag har vid tidigare tillfällen stött på där flera av barnen fått samma namn och dött i späd ålder. Prästen som känt familjen har senare givit det barn som vuxit upp fel födelsedatum!!!
Han har tittat i födelseboken efter korrekta uppgifter om personen och helt sonika fått fram fel födelseuppgift!
Detta kan ha hänt med Nils Mattsson, så i stället för 1708 har det blivit 1705!
Kan denna förväxling givit upphov till att han vid senare tillfälle angivits vara född 1716?
 
Om detta stämmer så föddes Nils Mattsson 30 maj 1708. Då han gifte sig första gången var han bara 18 år gammal. Vilket kan stämma!
 
Han kom i så fall inte långväga ifrån utan bara ifrån en nära grannby för att vara dräng.  
Jag har inte tillgång till hans barns faddrar för att förstärka denna hypotes.  
 
Mvh Börje!

2004-08-31, 17:17
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Danneman betyder inte att Nils varit gift tidigare. Han kan naturligtvis varit gift och blivit änkling, men det har inget med ordet danneman att göra.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2004-09-02, 07:16
Svar #2

Utloggad Christina Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 14:44
    • Visa profil
Hej Börje och Adeline.
 
Nils Mattsson f 1716 (enligt A1:1) gift 1737 med Annika Jonasdotter f 1715 Hällefors är min mf mm mf f, jag är mycket intresserad av när han föddes, hans första äktenskap, föräldrar.  
 
Mvh Christina

2004-09-22, 12:56
Svar #3

Börje Abramsson

Nils Matsson tycks vara svår att få klarhet i vem han var och varifrån han kommer,
Jag håller ändå fast vid att han gifte sig första gången 1726 med Maria Matzdotter. När han dör 1756 är han 51 år gammal, vilket inte stämmer med att han skulle vara född 1716.
 
I Junkarbo, Garpenberg får Mattias Nilsson och Cherste en son 1705 vid namn Nils.  
 
Mvh Börje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna