ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindelius  (läst 1107 gånger)

2006-01-19, 09:23
läst 1107 gånger

Lotte Jensen

Jag söker uppgifter om en präst på Gotland. Han hette Johan Nilsson Lindelius. Han var född ca 1619 i Västmanland och dog 1692 i Rone socken på Gotland.
 
Är det någon som vet om det fanns någon prästsläkt med namnet Lindelius?

2006-01-19, 23:14
Svar #1

Lars Eriksson

Hej Lotte
 
Jag har bland mina förfäder en kyrkoherde Johannes Pauli Lindelius, död 1628. Det enda jag vet om honom, utöver dödsdatum, är att han ska ha varit far till min anmoder Katarina Lindelia, född i Linderås (F) och gift i Pommern 1633 med (sedermera) kyrkoherden Ericus Andreae Wattrangius, död 1670 i Torsåker (Y). Dessa informationer torde jag ha hittat i Herdaminnen. Jag har tyvärr slarvat en del med att anteckna källor.

2006-01-21, 15:39
Svar #2

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
En släkting på min morfars sida: Johan Petter Persson-Lejdström i Skultuna var gift med Anna Cajsa Lindelius född i Badelunda, Västmanland och död i Skultuna den 4 mars 1836. Kan Badelunda v ara till en ledtråd?
 
Vänliga hälsningar
Dagmar Grieger
tel 044 232231

2006-01-22, 10:49
Svar #3

Lotte Jensen

Vilket herdaminne tillhör Västmanland?

2006-01-22, 14:19
Svar #4

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Lotte Jensen
 
Det herdaminne du söker ska vara upprättat för Västerås stift.

2006-04-01, 20:46
Svar #5

Matti Lund

Hej,
 
Framläggande av Johan Nilsson Lindelius kunde kanske delvis vara början för resolvering också mitt Lindelius problemet?
 
Kanske Nikolaus Lindelius, prästman från Östra Ny socken hade släktförbindelsen till Johan Nilsson Lindelius. - En annan prästman Lindelius i alla fall.
 
Enligt:
 
Ny svensk släktbok
utg. af Karl A.Kson Leijonhufvud
med register af G.Ericson
Stockholm 1906.
 
[Inom kapitlet Högrudarsäkten Rudelius.
(ss. 736-741) TAB. II.]
 
s. 737
 
1. Katarina Olausdr. Rudelius f. 1683 i Tjärstads socken i Östergötlands län, d. 4.11.1711 i Östra Ny Socken
G. 9.08. i Å socken m. predikanten  
Nikolaus Lindelius, f. 26.02.1671 d. 14.09.1711 i Östra Ny socken
 
Jag observerade, att någon skulle titta på en lämplig härdaminne för att giva oss ifrågavarande kunskaper av prästmannen Lindelius. Men inget svar härifrån ser man efter några månader. Hur kan vi framgå med den saken?  
 
Jag tror att det är förmånligt att insamla häri alla svenska Lindelius präst- och ämbetsmännerna före år 1700 och titta sedan, hur de går sinsemellan genom släktförbindelser. Troligen där är en Lindelius släkt härstammande från Linderås socken.
 
Också Uppsala studentmatrikkel kan ge några träffar av Lindelius. Jag är en finne såsom ser ut och bor i Åbo; här i Åbo är många härdaminne insamlingar på landsarkivet eller på universitenas bibliotekena här i staden och Uppsala studentmatriklar där också, men de innehåller endast finnarna eller en del av sveskarna ibland boende här i Finland.
 
mv+framgående+h Matti Lund

2006-04-02, 14:14
Svar #6

Matti Lund

Hej
 
Och ett tillägg genast efter min föregående  komment:
 
Där är delvis samma ämnen (präst- och ämbetsmänner Lindelius benämnda)
 
Under rubrik:
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/205/8014.html?1073331622 (kunskaper mestadels av Olle Elm, Henrik Mosén och Hans Tåhlin, år 2002)
 
 
Där verkar vara två prästsläkter Lindelius eller vi saknas samband emellan prästmänner Johan Nilsson Lindelius (en präst på Gotland) och Johannes Petri Lindelius (kyrkoherden vid Linderås?; också fader av lagläsaren Johan Lindelius).
 
Vi saknas kanske en man Nils Lindelius benämd, född ungefär år 1600...1610?
 
mvh Matti Lund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna